Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor Johanna0305 op 24 feb 2014, 10:44

Hallo allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar vanwege de bovengenoemde toets. Dat deze toets vanaf dit studie jaar verplicht is, is voor mij volkomen uit de lucht komen vallen. De hogeschool waaraan ik studeer (digi-pabo INholland) heeft mij hiervan niet op de hoogte gesteld. Ook heeft deze opleiding mij onvoldoende hiervoor voorbereid i.t.t. de toets Nederlands. Deze toets was na twee jaar studie zeer goed te maken daar alle stof in diverse tentamens behandeld is. Deze hogeschool heeft ondanks diverse noodkreten van mijn kant mij telkens met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb hen er op aangesproken dat hun studieprogramma onvoldoende voorbereid op deze toets en dat ik dringend bijscholing nodig heb. Helaas willen zij mij niet helpen. De voltijd en deeltijdstudenten krijgen extra colleges en kunnen deelnemen aan diverse studiegroepen maar voor de digistudenten doen ze absoluut niets( voor degene die aan deze opleiding willen gaan beginnen...denk er nog maar eens goed over na!)
Om een lang en gefrustreerd verhaal kort te maken. Hoe hebben jullie je voorbereid op deze toets? Welke boeken hebben jullie doorgewerkt of hebben jullie cursussen of externe studiegroepen gevolgd en bezocht?
Ik ben zo bang dat ik na drie jaar keihard werken mijn hele studie aan de wilgen kan gaan hangen. Mijn motivatie is nu dan ook ver te zoeken. Het niveau van deze toets is zo hoog! Wat is er mis dat je als leraar 'gewoon' boven de stof staat. Waanzinnig goed kunnen rekenen wilt nog niets zeggen dat je ook vakdidactisch bekwaam bent. Vooral je rekenvaardigheden worden getest. Zo jammer en het zo'n gemiste kans van de HBO-raad.

Graag zou ik van jullie tips and tricks horen want ik zie het echt niet meer zitten :(

Groetjes,
Johanna
Johanna0305
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 24 feb 2014, 10:26
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor GertMallegrom op 24 feb 2014, 18:16

Beste Johanna0305,

Vervelend om te lezen dat je met een kluitje in het riet bent gestuurd bij ons. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Graag zoek ik met je naar een oplossing voor het probleem. Zou je me een email willen sturen op gert.mallegrom@inholland.nl

Met vriendelijke groet,

Gert Mallegrom
Coördinator Digipabo Den Haag
GertMallegrom
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 27 maart 2009, 20:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor Sannie op 24 feb 2014, 18:50

Ik ben al enige tijd aan de studie voor die toets!

Hiervoor gebruik ik:
* Rekenen en wiskunde uitgelegd, kennisbasis voor leerkrachten basisonderwijs (Peter Ale). (boek dat speciaal gericht is op de toets.. geen heel goed boek naar mijn mening, maar daarin staat wel alle informatie).
* Rekenwijzer
* http://www.10voordeleraar.nl (toetsmatrijs, oefentoetsen)

Ik heb ook nog enkele documenten van mijn PABO. Als je die wilt hebben, stuur me dan even een pb met je e-mail adres.
Sannie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 69
Geregistreerd op: 24 feb 2013, 19:04
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor Johanna0305 op 24 feb 2014, 19:12

Hallo Sanne,

Bedankt voor je reactie! Ik heb nu een plan voor mezelf opgesteld en hopelijk haal ik de toets in juni wel. De ronde in maart sla ik even over dat is te snel. Heb je de toets al een keer gemaakt? Ik heb het nu één keer gemaakt zonder te kunnen leren want vanwege de enorme berg (studie)werk kon ik het niet bol gewerkt krijgen. Hopelijk haal ik het dan wel (of volgend jaar anders). Zou toch jammer zijn dat ik na drie en half jaar hard werken niet mijn LIO kan gaan lopen.

Groetjes,
Johanna

@Gert: Ik stuur je (weer) een mail.
Johanna0305
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 24 feb 2014, 10:26
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor Sannie op 24 feb 2014, 19:15

Hoi Johanna,

Ik heb vorig schooljaar de toets éénmaal gemaakt. Niet gehaald, score 45%. Ik vind hem behoorlijk pittig.. maar met een goede voorbereiding moet het te doen zijn. Ik ga deelnemen aan de eerstvolgende afgname (maart) en heb dan, als ik hem niet haal, nog een kans in juni.

Heel veel succes met de voorbereiding ;)
Sannie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 69
Geregistreerd op: 24 feb 2013, 19:04
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor ik-je op 25 feb 2014, 20:12

Helaas was er bij ons ook weinig ruimte voor de kennistoets rekenen/wiskunde. (een vergelijkbare toets)
Ik snap je frustratie heel goed. Ik heb ervoor gekozen om elke dag een uur te oefenen. En door oefenen (met de juiste materialen) kom je er ook. Kijk eventueel ook naar de mogelijkheden van bijles in jouw omgeving of plaats hier een oproep hiervoor.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron