Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Landelijke kennistoets rekenen/wiskunde (3e jaar PABO)

Berichtdoor Johanna0305 op 24 feb 2014, 10:44

Hallo allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar vanwege de bovengenoemde toets. Dat deze toets vanaf dit studie jaar verplicht is, is voor mij volkomen uit de lucht komen vallen. De hogeschool waaraan ik studeer (digi-pabo INholland) heeft mij hiervan niet op de hoogte gesteld. Ook heeft deze opleiding mij onvoldoende hiervoor voorbereid i.t.t. de toets Nederlands. Deze toets was na twee jaar studie zeer goed te maken daar alle stof in diverse tentamens behandeld is. Deze hogeschool heeft ondanks diverse noodkreten van mijn kant mij telkens met een kluitje het riet ingestuurd. Ik heb hen er op aangesproken dat hun studieprogramma onvoldoende voorbereid op deze toets en dat ik dringend bijscholing nodig heb. Helaas willen zij mij niet helpen. De voltijd en deeltijdstudenten krijgen extra colleges en kunnen deelnemen aan diverse studiegroepen maar voor de digistudenten doen ze absoluut niets( voor degene die aan deze opleiding willen gaan beginnen...denk er nog maar eens goed over na!)
Om een lang en gefrustreerd verhaal kort te maken. Hoe hebben jullie je voorbereid op deze toets? Welke boeken hebben jullie doorgewerkt of hebben jullie cursussen of externe studiegroepen gevolgd en bezocht?
Ik ben zo bang dat ik na drie jaar keihard werken mijn hele studie aan de wilgen kan gaan hangen. Mijn motivatie is nu dan ook ver te zoeken. Het niveau van deze toets is zo hoog! Wat is er mis dat je als leraar 'gewoon' boven de stof staat. Waanzinnig goed kunnen rekenen wilt nog niets zeggen dat je ook vakdidactisch bekwaam bent. Vooral je rekenvaardigheden worden getest. Zo jammer en het zo'n gemiste kans van de HBO-raad.

Graag zou ik van jullie tips and tricks horen want ik zie het echt niet meer zitten :(

Groetjes,
Johanna