Twijfel over carierreswitch richting de PABO

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Twijfel over carierreswitch richting de PABO

Berichtdoor Hooijer83 op 24 feb 2014, 20:24

Hallo Mensen,

Ik ben Michiel en 31 jaar. Ik zou graag een switch willen maken qua werk. Ik ben momenteel werkzaam in de autowereld maar daar mis ik de omgang met mensen/jeugdigen gigantisch

Daarom wil ik eventueel graag de PABO gaan doen.

Maar aangezien ik een hypotheek heb en allerlei andere vaste lasten zal ik dit in de deeltijd moeten gaan doen.

Hoe zijn de ervaringen hiermee? Ik wil dit gaan doen aan de HAN in Arnhem omdat ik zelf in Ede woon.

Moet ik tijdens de opleiding al 4 dagen in de week werk hebben als leraar zijnde bijvoorbeeld of kan ik er nog iets anders naast blijven doen?

En is het salaris wat je eventueel krijgt als Medewerker in Opleiding redelijke te doen? zeg rond de 1400,- netto?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Groet,

Michiel
Hooijer83
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 feb 2014, 20:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Twijfel over carierreswitch richting de PABO

Berichtdoor Anita op 24 feb 2014, 21:01

Ik denk dat het verstandig is je goed te oriënteren want je hebt er nu een redelijk rooskleurig beeld van volgens mij.

Wanneer je de opleiding in deeltijd doet hoef je er geen werk in het onderwijs naast te hebben. Hoeveel je er naast kunt werken hangt af van het model van de opleiding die je gaat volgen. Over het algemeen zul je tenminste een dag stage per week hebben. Verder zul je een dag of avond nodig hebben om naar school te gaan en ook nog tijd voor zelfstudie. Wat er vaak gezegd wordt is dat de Pabo niet moeilijk is, maar wel heel veel...

Salaris als Medewerker in Opleiding bestaat niet... Er is een tijd geweest dat er zij-instromers waren, maar in de huidige situatie met heel weinig werk zijn daar vrijwel geen plaatsen meer voor. Wel zijn er scholen waar je een vergoeding krijgt voor je eindstage, maar dat is ook echt niet te vergelijken met een salaris. In mijn regio is het 680 euro in totaal voor 5 mnd waarin je 4 dagen per week stage loopt. Als kostwinner red je het daar absoluut niet mee dus.

Maar buiten dit alles: het is het leukste werk van de wereld en er schijnt over een paar jaar dan toch eindelijk echt een flink tekort aan leerkrachten te gaan komen.
Wat ik je in ieder geval aan kan raden: regel dat je een dag of een paar dagen mee kunt lopen op een basisschool. Pas dan ga je echt een beeld krijgen van wat het werk inhoudt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast