Tweedegraads bevoegd Nederlands, hierna pabo

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Tweedegraads bevoegd Nederlands, hierna pabo

Berichtdoor MeesterJeffrey op 22 mei 2014, 14:08

Hallo allemaal,

Voordat ik wat plaats, zal ik mij gelijk even voorstellen. Jeffrey, bijna mijn tweedegraadsbevoegdheid Nederlands binnen, dus ik mag lesgeven op vmbo, havo (onderbouw), vwo (onderbouw) en mbo. Ik zie dat enkelen op dit forum de stap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs hebben gemaakt, maar nergens zie ik de omgekeerde situatie. Ook zie ik dat veel mensen stellen dat veel basisonderwijsleerkrachten best voor het praktijkonderwijs of vmbo kunnen staan, maar dat tweedegraadsbevoegden beter niet voor een basisschoolklas kunnen staan. Verder zie ik niks over de tweedegraadsbevoegden die een pabodiploma gaan halen omdat ze het basisonderwijs in willen.

Hoe vaak gebeurt dit? Zijn er collega's van je die deze stap hebben gezet? Wat waren hun motieven? Het lijkt me namelijk, nu ik enige tijd in het voortgezet onderwijs heb mogen kijken en les heb mogen geven, eigenlijk leuker om les te geven op de basisschool, alwaar ik mijn persoonlijke kwaliteiten beter tot z'n recht kan laten komen. Ik ben muzikaal/muzikant en ik heb een brede interesse voor meer dan alleen het geven van Nederlands. Dat is waar ik voornamelijk op ben afgeknapt in het voortgezet onderwijs: alleen maar Nederlands, Nederlands en nog eens Nederlands. Het lijkt me geweldig ook aardrijkskunde, geschiedenis en rekenen aan de kinderen te kunnen geven.

Ik besef dat mijn pedagogische kwaliteiten nog niet op het niveau van een basisschoolmeester zijn, want ik geloof dat een juf of meester van de pabo veel meer aan pedagogische kwaliteiten meekrijgt dan een leraar die de opleiding voor het voortgezet onderwijs heeft gevolgd. Wel geloof ik dat ik de taaltoets(en) fluitend zal halen :lol: Dat mag ik in ieder geval hopen :)

Ik ben voornemens om me aan te melden voor een verkort traject - dat duurt dan twee jaar -, omdat ik dan al een hbo-diploma heb. Echt concrete vragen heb ik niet... Hooguit vraag ik mij af waar ik rekening mee moet houden, mocht ik de overstap doen (dus van docent naar meester). Wat mag ik verwachten van een verkort pabotraject en kan ik doorgaans direct lesgeven op een basisschool terwijl ik in deeltijd studeer, of is dit niet mogelijk omdat ik nog te weinig kennis heb hiervoor?

Ik hoor graag wat van de juffen en meesters! 8)

Salut,
Jeffrey
MeesterJeffrey
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 22 mei 2014, 13:38
Groep: 1

Re: Tweedegraads bevoegd Nederlands, hierna pabo

Berichtdoor Erick op 22 mei 2014, 16:02

Hoi Jeffrey,

Ik herken wel een beetje in je verhaal. Zelf ben ik ooit (jaren geleden) na de havo een lerarenopleiding gaan volgen en heb uiteindelijk gekozen voor Frans (Nederlands was mijn andere optie). Echter heb ik die opleiding niet afgemaakt en ben een andere opleiding gaan volgen, ook met Frans. Nadat ik afgestudeerd was, bleef het onderwijs toch wel trekken. Ik heb toen bewust gekozen voor het basisonderwijs omdat je daar meer opbouwt met een groep dan dat je dat in het VO doet. Bovendien kan ik er ook meer van mezelf in kwijt en is de variatie in vakken ook wel leuk.

Over de taaltoets zul jij je inderdaad geen zorgen over hoeven maken. Heb ik ook niet gehoeven gezien mijn opleiding als vertaler waarin Nederlands ook belangrijk is. Ik heb mijn verkorte deeltijd opleiding in Sittard gevolgd waar de lessen heel praktijkgericht waren. De opdrachten voor de verschillende vakken (Nederlands, rekenen, zaakvakken) voerde je uit op de stageschool en je verzamelde er de theorie bij die aansloot bij het thema. Aan het eind van elk blok was er een assesmentgesprek waarin je bewijsstukken rondom het thema (elk blok had en eigen thema waar alle vakken aan gekoppeld waren) aan bod komen. Ik vond het persoonlijk wel fijn dat je het geleerde in de colleges meteen in de praktijk kon toepassen.

Of je gelijk aan het werk kunt, dat weet ik niet. Misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen. Wanneer je nog vragen hebt over mijn verkorte traject of in het algemeen... Brand los!

Owja, welkom op ons forum!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Tweedegraads bevoegd Nederlands, hierna pabo

Berichtdoor NafNaf op 22 mei 2014, 18:51

Ik ben van oorsprong lerares levensbeschouwing (ook tweedegraads) en heb vorig jaar de pabo afgerond. Ook van het VO naar het basisonderwijs dus, om precies dezelfde reden als jij aangeeft: ik voelde me soms net de televisie die op herhaling stond!
Ik heb de verkorte deeltijd gedaan. In principe zou je er naast kunnen werken, want ik stond al (héél) snel zelfstandig voor de klas. Alleen jammer dat er niet zoveel werk is...;-). Wel vond ik een soort van betaalde lio-stage (twee dagen werken, één dag per week betaald krijgen als onderwijsassistent), maar dat was ook een kwestie van geluk hebben denk ik.
Ik merkte wel dat ik moest terugschroeven; ik sprak de kinderen in het begin te hoog aan. Maar ook dat went. Gewoon bijtijds beginnen met kleuters en onderbouw, dan moet je wel.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je geen overheidssubsidies krijgt. Je betaalt het instellingstarief, zo'n E7000,- per jaar. Dat maakte het wel stressvol, want ik wilde de opleiding daarom ook echt binnen twee jaar afgerond hebben en dan wil je geen tegenslag hebben (zoals slechte organisatie binnen de opleiding). Maar al met al is het mij prima bevallen en ik sta nu met veel plezier voor de klas in het bao. Het is inderdaad breder, veelzijdiger en in een bepaald opzicht ook rustiger dan het VO (je eigen lokaal, één of twee vaste groepen om les aan te geven, kleinere groep collega's). Ik zou het je dus aanraden!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten