[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - LOI tijdsinvestering

LOI tijdsinvestering

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

LOI tijdsinvestering

Berichtdoor maestra op 08 aug 2014, 19:51

Hoi,
Ik heb een vraagje aan LOI pabo studenten;
Al vanaf kleins af aan wil ik 'juf' worden maar ik heb mij laten ontmoedigen door mijn ouders (beiden in het onderwijs werkzaam) die mij wezen op alle minder leuke kanten van het vak en op de een of andere manier lag het misschien teveel 'voor de hand' en dacht ik dat ik de pabo altijd nog wel kon doen (dom van mij :( ). Ik ben iets anders gaan studeren (HBO en post-HBO) en werk nu alweer een aantal jaren in een beroep waar mijn hart niet ligt. Wanneer ik hoor dat iemand de pabo gaat doen ben ik stiekem een beetje jaloers en ik geniet ervan om te helpen bij mijn ouders op school. Dus nu ben ik er klaar mee! Ik wil mijn hart volgen en alsnog de Pabo doen. Dat gaat niet makkelijk worden, want hoewel leren mij prima af gaat, is de combinatie van mijn jonge gezin (2 kleintjes van 1 en 3), huishouden en baan van 24 uur met een studie best pittig verwacht ik.
Ik neig naar de opleiding van de LOI, voornamelijk omdat ik dan zelf mijn tijd kan indelen en er eventueel korter of langer over kan doen. Ook vanwege de kosten is deze opleiding een van de weinige opties voor mij. Mijn andere HBO is er namelijk een in de zorgsector, dus helaas zal ik instellingsgeld moeten betalen.
Ik las dat de studiebelasting van de LOI naast 1 dag stage per week ongeveer 24 uur zal bedragen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van studenten die op dit moment de Pabo via de LOI doen. Hoeveel tijd ben je kwijt aan zelfstudie buiten de stage? Hoe bevalt de studie van de LOI?
Alvast bedankt voor de reacties! Ik kan niet wachten om te beginnen, maar wil wel een goed afgewogen keuze maken :D
maestra
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 08 aug 2014, 19:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor Joke op 08 aug 2014, 23:41

Ik heb ca. 7 maanden een pabostudent begeleid die haar opleiding via het LOI volgde.
(De reden dat zij gestopt is heeft niets met de opleiding te maken.)
Met kleine kinderen, een baan en huishouden is het zeker een pittige opleiding en het is onmogelijk om te zeggen hoeveel uur je kwijt bent aan de studie.
Dit hangt namelijk af van je vermogen tot leren, je basiskennis en je interesse voor de verschillende onderdelen.
Er zullen namelijk verscheidene modules bijzitten die je niet of minder interesseren, daarnaast moet je je voorbereiden op de reken- en taaltoets.
Je hebt wel gelijk dat je dit in eigen tempo kunt doen, maar vier jaar is al lang.
Het LOI werkt als volgt:
-je werkt aan een module die je met een examen (toets) afsluit.
-de examens kosten je een rit naar een centraal gelegen punt (grote stad in de buurt). Er worden steeds data gegeven waarnaar je toe kunt werken.
-deelnemen aan een examen kost €150 (geloof ik)
-je kunt er soms voor kiezen meerdere examens af te leggen (bv. de taal- en rekentoets)
-je mag, als je het niet gehaald hebt, een examen wel over doen.
-de stageopdrachten zijn eerst fictief
-je loopt stage (inderdaad een dag per week) en je krijgt ook opdrachten om voor je stageklas uit te werken
(goede cijfers haal je alleen als je je hele trukendoos opentrekt en het geleerde in de praktijk brengt)
-als je een les inlevert krijg je deze (vrij snel) terug met op- en aanmerkingen en/of complimenten. Voor elk onderdeel krijg je punten en het gemiddelde vormt je cijfer. Ik vond het begeleidende commentaar erg goed, een les werd serieus bekeken en becommentarieerd.

'Mijn' student had veel tijd tot haar beschikking en was er een behoorlijke tijd aan kwijt, zowel om de modules te leren als om de lessen voor te bereiden en dan dacht ik nog met haar mee (vooral in het begin). Misschien heb jij die steun wel van je ouders, dat zou veel tijd kunnen schelen.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Succes met je keuze.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor maestra op 09 aug 2014, 18:51

Bedankt voor je snelle reactie :D . In elk geval fijn om alvast een ervaring te lezen en je beschrijving maakt de opbouw van de opleiding helder. Ik begrijp dat het lastig is om een indicatie te geven van de tijd die je nodig hebt, maar hoopte op wat meerdere ervaringen zodat ik toch een iets beter beeld kan vormen. Het voelt nu zo als een sprong in het diepe...
Wat bedoel je precies met 'goede cijfers haal je alleen als je je hele trukendoos opentrekt en het geleerde in de praktijk brengt'?
Ik begrijp alleen nog niet precies hoe het nou zit met die modules. In de beschrijving van de opleiding wordt over thema's gesproken (8 stuks) met voor elk thema diverse onderdelen. Sluit je dat thema af met een examen (en is module gewoon een synoniem), of zijn die deelonderwerpen binnen dat thema de modules? In dat laatste geval zijn het wel heel veel examens en dus veel ritjes naar de examen locatie.
27 september heeft de LOI een opendag. Ik denk dat ik maar eens die kant op moet tuffen (best een ritje) ;)
maestra
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 08 aug 2014, 19:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor Joke op 09 aug 2014, 20:50

........Ik begrijp dat het lastig is om een indicatie te geven van de tijd die je nodig hebt, maar hoopte op wat meerdere ervaringen zodat ik toch een iets beter beeld kan vormen. Het voelt nu zo als een sprong in het diepe...
Ik vond de hoeveelheid tijd die ze moest besteden om een lesvoorbereiding optimaal te krijgen, naast het bestuderen van het boek waarover een toets werd afgenomen een enorm hoeveelheid werk. Vooral in het begin. Als je er wat meer vanaf weet, zal dit wat minder worden, maar het blijft veel werk. Ook dat hangt weer af van je inzet, je enthousiasme en de reeds aanwezige kennis over de onderwerpen en lesgeven. Zij werd uit het niets in het onderwijs gedompeld en dat vergt veel van je, ze wilde het bovendien goed doen, was zeer gedreven. Ik herinner me een les over Anne Frank (onderwerp was zelf gekozen) n.a.v. een krantenartikel (musical) waarbij ze zelf naar het museum is geweest (om te kijken naar de leskisten en de mogelijkheid om met de lln. te komen) en een rondleiding heeft gevolgd langs huizen van Joden in haar eigen stad etc.
Ze heeft er een PowerPoint bij gemaakt. (In die les moesten aardrijkskunde, geschiedenis en natuur verwerkt zitten, ook iets van ict meen ik.) Dus heeft ze blinde kaarten gemaakt met woonplaatsen van Anne, de kampen waar Anne Frank heeft doorgebracht, voorgelezen uit het dagboek en een verwerkingsles n.a.v. de kastanjeboom die Anne vanuit het Achterhuis zag enz. enz. Je wilt niet weten hoeveel tijd hierin is gaan zitten om maar niet te spreken van het voorbereidende werk, de keuze van een krantenartikel en wat je daarbij kunt aanbieden.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik hoop voor jou dat er iemand reageert die het zelf heeft ondervonden.
Het contact met haar mentor op de stageschool verliep via Skype, wel grappig vond ik.
Wat bedoel je precies met 'goede cijfers haal je alleen als je je hele trukendoos opentrekt en het geleerde in de praktijk brengt'?
De opdracht is altijd gebaseerd op datgene wat je geleerd hebt in je module. De module is gebaseerd op een studieboek dat je tegelijkertijd bestudeert (en waar je examen in doet). Dit willen ze dus terugzien in je lesvoorbereiding. Daarnaast verwachten ze ook allerlei verschillen 'enthousiasmerings'-acties van je: hoe krijg je de klas enthousiast over het onderwerp. Dus je fantasie en vaardigheden met speuren op internet worden flink aangesproken: het zoeken naar ideeën en filmpjes, het toepassen van verschillende (coöperatieve) werkvormen, toepassen van ict, leuke verwerkingsvormen en je persoonlijke 'touch' die je aan een les geeft.
Zie verder mijn antwoord bij je laatste vraag.
Ik begrijp alleen nog niet precies hoe het nou zit met die modules. In de beschrijving van de opleiding wordt over thema's gesproken (8 stuks) met voor elk thema diverse onderdelen. Sluit je dat thema af met een examen (en is module gewoon een synoniem), of zijn die deelonderwerpen binnen dat thema de modules? In dat laatste geval zijn het wel heel veel examens en dus veel ritjes naar de examenlocatie.
27 september heeft de LOI een opendag. Ik denk dat ik maar eens die kant op moet tuffen (best een ritje) ;)
Ik denk dat thema en module hetzelfde is, nl. een studieboek waarover je een examen aflegt. Elk studieboek bevat een deel van de theorie over het lesgeven(, dus het is logisch dat ze daarvan dan iets willen terugvinden in je lesvoorbereiding.) Niet elk deelonderwerp wordt dus met een examen afgesloten.
Er zijn trouwens ook nog bijeenkomsten tussendoor waar je naar toe kunt, bv. als je nog ergens mee zit, iets niet begrijpt of ergens vragen over hebt, maar die zijn niet verplicht.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor maestra op 09 aug 2014, 21:06

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik veel aan!!
Het klinkt inderdaad als veel, maar wel als ontzettend leuk en iets wat erg bij mij past.
Meer ervaringen zijn welkom overigens ;-)
maestra
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 08 aug 2014, 19:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor super_juf op 11 aug 2014, 22:43

Misschien ben ik heel pessimistisch, maar het klinkt alsof dit veel meer werk is dan de 'reguliere' pabo....ze zijn minder strikt in bepaalde zaken. Hiermee is de druk om te presteren minder hoog lijkt mij. Heb je ook gekeken naar deeltijd-pabo?

Ik heb grote bewondering voor mensen die hun hart volgen. Geweldig dat je dit toch gaan doen!!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor maestra op 12 aug 2014, 05:15

Het grootste probleem met een gewone deeltijd is geld. Ik ben verplicht instellingsgeld te betalen wat bij de dichtstbijzijnde opleiding neerkomt op ruim 7000 euro per jaar excl literatuur ed. Dat krijg ik niet bij elkaar gespaard.
maestra
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 08 aug 2014, 19:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor Joke op 12 aug 2014, 08:25

Misschien ben ik heel pessimistisch, maar het klinkt alsof dit veel meer werk is dan de 'reguliere' pabo....
Dit moet ik toch tegenspreken, super_juf. Je vergeet dat je geen lesuren op de pabo zelf hoeft door te brengen en je kunt je eigen tempo bepalen.

...ze zijn minder strikt in bepaalde zaken. Hiermee is de druk om te presteren minder hoog lijkt mij. Heb je ook gekeken naar deeltijd-pabo?
Is dit een vermoeden of heb je dit uit ervaring?
Ze zijn juist enorm 'strikt' en ik vond persoonlijk dat er ook aandacht werd besteed aan je eigen inbreng/focus op een bepaald onderwerp. Daar werd veel waarde aan gehecht - en er werd gewezen op gebieden die je door een bepaalde focus uit het oog verliest. De les is dus eigenlijk een op een.

Ook leuk: studenten kunnen ook onderling contact hebben via internet (besloten groep) of - als ze dat willen - in levenden lijve door onderling iets af te spreken.
Ik vond de opleiding én de begeleiding erg goed, echt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor maestra op 12 aug 2014, 10:58


...ze zijn minder strikt in bepaalde zaken. Hiermee is de druk om te presteren minder hoog lijkt mij. Heb je ook gekeken naar deeltijd-pabo?
Is dit een vermoeden of heb je dit uit ervaring?
Ze zijn juist enorm 'strikt'

ik begreep uit de quote van superjuf juist dat zij de reguliere pabo bedoelde met minder strikt en dat ze juist door die hoge eisen dacht dat de Loi erg veel werk zou zijn tov een reguliere pabo. Of begreep ik je dan verkeerd, superjuf?
maestra
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 08 aug 2014, 19:31
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor Joke op 12 aug 2014, 20:19

Zou ook kunnen, Maestra. :)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LOI tijdsinvestering

Berichtdoor super_juf op 13 aug 2014, 09:44

Daar doelde ik inderdaad op :)

Ik vond de contacturen op de pabo echt niets voorstellen. Het was vooral gezellig...oké, het is dan wel zo dat je je tijd beter kunt besteden aan je opdrachten. Dus in die zin zal de LOI wellicht beter zijn.

Oh ja....instellingsgeld...dat probleem ken ik. Ik wist niet dat dit ook voor deeltijdopleidingen het geval was. Weer iets geleerd! :-) een tip: kijk even op Saxion NeXT. Dit is een particuliere opleiding en zij vragen geen instellingsgeld. Hier ben ik bezig voor mijn bevoegdheid. Ik heb alleen geen idee of ze daar ook de pabo-opleiding geven, aangezien Saxion hogeschool dit ook geeft...

Ik vind dat instellingsgeld een belachelijk iets vanuit een persoonlijk perspectief. Het is natuurlijk wel zo dat de overheid opleidingen niet kan blijven financieren.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten