[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Pabo of leerkracht Engels?

Pabo of leerkracht Engels?

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 29 aug 2014, 18:25

Hallo allemaal!

Na een openbaring zit ik al de hele dag op het internet alles op te zoeken wat ik maar kan vinden over de Pabo en het vooruitzicht om basisschool juf te worden.
Ik ben 30 jaar, getrouwd en we hebben een dochter van 3. Op het moment heb ik een managementfunctie bij een Nederlands telecombedrijf maar dat is echt absoluut niet waar mijn passie ligt.

Ik ben een creatief persoon,ik hou van het begeleiden van kinderen en het bijleren van nieuwe informatie, dus de Pabo lijkt mij hetgeen wat ik eigenlijk 10 jaar terug al had moeten doen.
Nadeel is alleen dat de werkgelegenheid natuurlijk behoorlijk triest is op het moment en ik kan niet echt goede informatie vinden dat dit binnen enkele jaren beter gaat worden (op de beloofde vergrijzigings-golf na dan), vandaar de twijfel met leerkracht Engels, hier is wel werk in te vinden namelijk, vroeger heb ik in Engeland gewoond, ik heb er op school gezeten en spreek de taal vloeiend, hier twijfel ik alleen of ik een klas vol met pubers wel echt een succes ga vinden en of ik het werk niet te saai ga vinden omdat het natuurlijk minder uitdaging met zich meebrengt dan het basisonderwijs.

Ik vraag me dus af, zijn er hier ook mensen die ook twijfelde tussen de Pabo en leerkracht middelbaaronderwijs (ongeacht welk vak), en welke deeltijd of afstandsopleiding het beste is? Ik wil graag één dag in de week stage lopen zodat ik wel minimaal 4 dagen kan blijven werken, ik ben altijd de hoofdverdiener geweest bij ons thuis en wil niet ineens in een financieel zwart gat terecht komen. Ik ben me er overigens van bewust dat dit pittig is, maar goed...je moet er iets voor over hebben.

Ik zoek eigenlijk gewoon praktijk informatie, waar moet ik beginnen, welke school, wat zijn de kosten, wat zijn de vooruitzichten, beter Pabo of toch beter vakdocent? Pfff...lastig die keuzes...

Bedankt alvast voor jullie bijdrage...
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Tam31 op 29 aug 2014, 19:15

Ik heb niet echt antwoord op jouw vragen maar twijfelde zelf aan hetzelfde :lol:
Ik zat ook in dubio tussen de pabo of leerkracht engels.

Ik wil in februari 2015 toch gewoon de pabo doen, mijn gevoel ging toch meer die kant op en dan moet je die volgen toch ;)
Ik ben zelf ook nog aan het zoeken naar informatie over alles maar in elk geval welkom hier van mij :thumb:

Ik ben 31, getrouwd en een zoon van 3 :D

Ik wilde deeltijdpabo doen maar denk dat ik toch digipabo ga doen, makkelijker te combineren met gezin en huishouden ;)
Tam31
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 28 aug 2014, 20:19
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 29 aug 2014, 19:51

Hoi Tam,
Digipabo...wat kan ik me daarbij voorstellen, ik zie namelijk alleen info van InHolland, en nu kan ik me nog herinneren van een aantal jaren terug dat juist deze opleiding bij hun ver onder de maat scoorde.

Ik zit te kijken om de opleiding gewoon bij Hogeschool Windesheim te starten, ik heb alleen geen idee of we het wel kunnen betalen. Lesgeld van bijna €2000,- per jaar, plus het boekengeld, is nogal wat, daarnaast vraag ik me af, want ik heb natuurlijk ook gekeken bij de LOI, daar moet je voor de examens en tentamens extra kosten betalen, dat hoeft toch niet als je de opleiding direct via de opleidingsinstelling volgt mag ik hopen? Belachelijk veel anders hoor, ik heb geen baan in het vakgebied, dus daar hoef ik ook niets van te verwachten helaas.
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Tam31 op 29 aug 2014, 20:02

Ik denk dat je qua lesgeld overal veel geld kwijt bent helaas.
Ik ga er maar even vanuit dat jij (net als ik) geen recht heb op die tegemoetkoming via het DUO omdat het verzamelinkomen te hoog is?

Ja financiën is hier ook een probleem hoor maar denk dat je via een normale HBO school goedkoper uit bent. Voor zover ik weet is dat all in.

En boeken is het 1e jaar even een flinke aanschaf maar daar doe je de rest van je opleiding mee, college kosten doe ik dan in termijnen betalen.
Voor de boeken leg ik geld apart en die betaal ik in 1 keer.

Zo is het voor mij in elk geval net te doen.

Ik weet niet veel van de digipabo, kon het tot 2 dagen terug zelf niet eens haha, maar het lijkt me beter te combineren dan de deeltijd, want dat is toch weer 2 avonden naar school alhoewel ik dat ook zo zijn voordeel vind hebben voor het leren zelf...
Ik ga sowieso naar Inholland want dan is hier vlakbij voor mij.
Tam31
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 28 aug 2014, 20:19
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 29 aug 2014, 20:08

Nee, helaas niet nee...dus dat is gewoon een flinke aanslag op het spaarpotje (die na een bruiloft toch al niet in fantastische staat was)

De boeken zat ik al even te kijken, die zijn eventueel ook wel tweedehands aan te schaffen, dat zal wel een flinke bak met geld schelen...en inderdaad, in termijnen betalen, dan verdeel je de schade natuurlijk ook een beetje over het jaar...

Voornaamste twijfelpunt blijft gewoon de pabo of docent Engels....ik hoop dat er wellicht iemand is met een glazenbol die even in de toekomst kan kijken en kan zeggen...ja hoor...over 4 jaar zijn er ZAT banen! hahaha....
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Tam31 op 29 aug 2014, 20:12

Hahaha tja mocht je zo iemand vinden laat het even weten :lol:

Ik denk dat je ook moet kijken wat je zelf echt wilt, wat zie jij jezelf doen over 5 jaar?
Waar wil jij jezelf zien?

En stel dat je niet direct een vaste baan vind want die kans is gewoon klein maar dat je wel geregeld als invalkracht aan het werk komt,
kan je daar dan mee leven?

Als je echt voor zekerheid wilt gaan (en echte zekerheid is er nooit) dan is op dit exacte moment leerkracht engels een veiligere optie, maar
je weet niet wat de toekomst brengt :nietsnappen:

Die keuze moet je helaas helemaal zelf maken :duimomhoog:
Tam31
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 28 aug 2014, 20:19
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 29 aug 2014, 20:33

Eerlijk is eerlijk, ik zie mijzelf absoluut eerder voor de klas staan op een basisschool dan te proberen mijn liefde voor de Engelse literatuur over te brengen op een stel pubers die hele andere dingen aan hun hoofd hebben dan de werken van Jane Austen....

en inderdaad, invalwerk is al heel wat inderdaad,...als je daar in elk geval een soort van weekje mee kan vullen ben je natuurlijk al een heel eind...Wie weet komt er nog iemand met een bijdrage aan dit bericht met wat praktijk inzicht, ik hoop het...ondertussen kunnen we niets anders doen dan ons inlezen, en klaarmaken voor een opleiding die over een klein half jaartje begint....pff...spannend hoor weer met m'n hoofd in de boeken!
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Tam31 op 29 aug 2014, 20:46

Ja idd, ik hou de site in de gaten wanneer er open dagen zijn en lees hier veel info.
En op tijd aanmelden, maar kan pas vanaf oktober ergens dus ik heb nog even :)
Tam31
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 28 aug 2014, 20:19
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor ik-je op 29 aug 2014, 22:09

Tja.. de keuze moet je zelf maken. Vraag anders eens of je een dag (of een gedeelte daarvan) mag meelopen op een middelbare school en een basisschool?

Over boeken; zeker niet alles van je boekenlijst aanschaffen. Dit heeft mijn onnodig veel geld gekost. Je kunt veel lenen bij hogescholen en biebs. Wanneer je een boek alsnog nodig hebt (en niet als naslagwerk) kun je het altijd nog aanschaffen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 30 aug 2014, 16:44

Dat is wel een goede tip inderdaad, bedankt @Ik-je!
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor super_juf op 30 aug 2014, 17:56

Ik heb de pabo gedaan en ben na mijn studie begonnen op het voortgezet onderwijs. Ik ben heel erg blij met mijn keuze! Je moet uiteraard wel feeling hebben met de doelgroep, maar dat lijkt mij logisch. Je kunt op middelbare scholen altijd met een docent meelopen om te kijken of dit bij je past. Dit gebeurt bij ons ook. Stel vooral vragen! Alleen met een les meekijken, kan behoorlijk misleidend zijn. Kijk met meerdere mensen mee en ervaar het verschil!

In mijn les zijn pabo-studenten geweest om te kijken. Zij hadden ook bij een paar collega's gekeken en zij vertelden mij dat het verschil in lesgeven zeer groot was. Tijdens mijn lessen ben ik erg met pedagogiek bezig. Dit was volgens hen ook te zien. Mijn collega's waren veelal met hun vak bezig en niet zozeer met de leerling zelf.

Ik heb veel contact met de leerling en dit gaat lang niet altijd over het vak hoor. Als ik hierin investeer willen mijn leerlingen ook werken. Natuurlijk doen ze dit niet voor zichzelf, want het puberbrein is daar nog niet aan toe. Zij denken: 'wat heb ik nu weer aan dit vak?' Nu ik veel contact met mijn leerlingen heb, bereik ik ze ook beter. Ik kan nu een link leggen naar bepaalde zaken en doen ze ook echt leuk mee. Ze zien dan het nut pas. Even kort gezegd: een puber moet voor je willen werken, voor zichzelf doen ze dit nog niet. Ze lijken heel wat als je kijkt naar hun leeftijd, maar ondertussen zijn het heel gevoelige mensjes :-D

Ik ben dus wel heel erg blij met mijn achtergrond! Op de pabo leer je veel meer over gedragsproblematiek e.d. van collega's hoor ik dat dit op de lerarenopleiding veel minder is en dat zij in het werkveld hiermee in de problemen komen.
Natuurlijk heb je wel een bevoegdheid nodig op het VO en daar ben ik nu mee bezig. Dit doe ik naast mijn werk. Mijn werkgever betaalt dit niet, omdat er geen tekorten zijn in dit vak. Toch is mijn opleiding prima te betalen en ik krijg ook nog een tegemoetkoming voor de leraar. Dit is zo'n €1200,- per jaar tot maximaal 2 jaar.

Mijn werkgever neemt graag iemand aan met een pabo-achtergrond. De basis is er dan en de theorie kan altijd nog bijgeleerd worden :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Tam31 op 30 aug 2014, 18:46

Wat een fijne uitgebreide reactie super_juf, daar heb ik wat aan :duimomhoog:
Ik wil sowieso de pabo doen want zoals jij ook al zegt is die basis gewoon erg fijn in welk onderwijs dan ook.
Doorleren daarna kan altijd nog en zijn zoals ik hoor genoeg mogelijkheden voor :D
Tam31
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 28 aug 2014, 20:19
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor Joke op 30 aug 2014, 20:40

................. Ik ben een creatief persoon,ik hou van het begeleiden van kinderen en het bijleren van nieuwe informatie, dus de Pabo lijkt mij hetgeen wat ik eigenlijk 10 jaar terug al had moeten doen.
...............Voornaamste twijfelpunt blijft gewoon de pabo of docent Engels....ik hoop dat er wellicht iemand is met een glazen bol die even in de toekomst kan kijken en kan zeggen...ja hoor...over 4 jaar zijn er ZAT banen! hahaha....
Deze twee punten samenvattend: de pabo lijkt me meer geschikt voor jou.
Maar helaas, mijn glazen bol werkt niet, dus verder kan ik je niet helpen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo of leerkracht Engels?

Berichtdoor kirriemirrie op 30 aug 2014, 20:51

@Super_juf...Thanks! Top antwoord, daar kan ik inderdaad wel iets mee! Ik weet nu dus dat als ik de Pabo gedaan heb en ik kan dan geen basisschool werk vinden dat ik altijd nog op het VO kan kijken en al werkend mijn bevoegdheid kan halen, dat geeft me wel wat rust.

@Joke; jammer van die glazen bol ;-) maar ik denk zelf inderdaad ook wel dat de Pabo en dus basisonderwijs beter bij mij past.

Bedankt!
kirriemirrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 29 aug 2014, 18:08
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten