door Erick op 10 okt 2014, 18:53
Hoi Maria,
Ik heb geen POP dat ik zo kan delen, maar ik kan wel beschrijven hoe mijn POP opgebouwd was.
Stap 0: Oriëntatie vooraf
- Beschrijving van wat ik al kon en kende, vooropleidingen en relevante werkevaringsmomenten genoemd.
- Sterkte/zwakte-analyse op basis van de verschillende indicatoren per competentie en kort beschreven waarom ik vind dat ik er sterk/zwak(ker) in ben.
Stap 1: Keuzes voor competenties
- Beschrijving van de competentie waaraan ik de leerdoelen ging ontlenen. Meestal kwam die tekst letterlijk uit de studiegids, daarin werd de inhoud van een competentie en de indicator al beschreven.
Stap 2: Beschrijving van de context
- Waarom kies ik voor deze competentie?
Stap 3: Leerdoelen formuleren
- Wat kan ik aan het einde van ...
Stap 4: Gedragstermen benoemen
- Wat ga ik doen om het leerdoel van stap 3 te bereiken?
Stap 5: Bepalen van leeractiviteiten
- Wat wil ik leren?
Stap 6: Bronnen raadplegen
Stap 7: Eigen proces bewaken
- Kort beschrijven hoe je dat doet en met wie.
Stap 8: Begeleidingsbehoefte bepalen
- Wat heb je nodig aan begeleiding? Wat verwacht je van je mentor?
Stap 9: POP-opzet indienen
- Dat deed ik bij de SLB'er, die las dit door en gaf hier een reactie op. Deze reactie plakte ik dan bij deze stap.
Stap 10: De bewijsvoering.
- De (les)activiteiten waarmee jij laat zien dat je aan het einde van de eerder genoemde periode de gekozen competentie/indicator beheerst.
Hopelijk geeft dit al enige houvast. Succes.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.