Een vraag

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Een vraag

Berichtdoor Kim89 op 06 apr 2015, 19:10

Hallo dames en heren,

Ik ben aan het twijfelen wat ik moet doen. Ik heb 7 jaar geleden een opleiding afgerond en ben nu bezig met een 1 jarige opleiding.
Ik wil hierna heel graag naar de pabo, alleen zit ik met 1 klein probleem.

Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen en zij zijn dan ook mijn prioriteit, zij komen hoe dan ook op de eerste plaats.
Meerdere vormen van verantwoordelijkheid betekent jezelf kunnen delen en in kunnen zetten voor 100%.
Zo werkt het niet bij mij, voor mijn kinderen wil ik mij 100% in blijven zetten en daar wijkt alles voor. Hetgeen naast mijn kindjes doe ik uiteraard ook mijn uiterste best voor (werk en/of school). Maar vooraf bedenk ik me dus wel goed welke keuzes ik maak qua scholing en welke juist niet.

Dan nu mijn vraag; is er een pabo vorm die het toestaat dat je je stageperiodes doorbrengt op 1 school?
Misschien een combinatie van werken leren? Welke vorm dan ook.

Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite!

Groetjes Kimberley
Kim89
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 06 apr 2015, 18:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Een vraag

Berichtdoor Joke op 08 apr 2015, 10:25

De mogelijkheid bestaat om de pabo via het LOI te doen Er is af en toe een bijeenkomst (die niet verplicht is, dacht ik, maar wel handig voor vakken waar je een probleem bij ondervindt), een dag in de week stage (school moet je zelf zoeken), mogelijkheid om minder te hoeven doen als je al een studie hebt afgerond (hangt natuurlijk van de studie af). Je houdt contact met studiegenoten in een vriendengroep op FB. Je kunt er in principe zo lang of zo kort over doen als je zelf wilt, want jij bepaalt je studietempo zelf. De begeleiding gaat per computer, maar is uiterst efficiënt. Je lesvoorbereidingen worden goed, professioneel en snel gecorrigeerd en teruggezonden. Voor examens moet je wel de deur uit, naar een stad bij jou in de buurt. Als je examens combineert, kun je het dure examengeld omlaag brengen. Als je het niet haalt, kun je de eerstvolgende examendag opnieuw proberen.
Maar .... voor stages word je niet betaald! Alleen tijdens je afsluitfase gebeurt het wel eens dat je een betaalde LIO (Leerkracht In Opleiding) kan vinden, maar dat brengt ook meteen veel meer verantwoording met zich mee. En het is verstandig om gedurende je hele studie op verschillende scholen les te geven, het ene jaar op deze, het volgende jaar op die school, zo kom je met meerdere werkwijzes en schooltypen in aanraking. Ik weet niet of dit een eis is.
Werken en leren kun je natuurlijk wel combineren, maar geen werk in het onderwijs. Fulltime werken zit er niet in i.v.m. de dag stage die je loopt.(En met kinderen kun je je vakantie er niet voor gebruiken.) Er gaan heel wat uurtjes in de studie zitten, zoals het maken van lesvoorbereidingen en het studeren zelf, maar ook in het maken van opdrachten.
Is je vraag zo beantwoord?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een vraag

Berichtdoor Anita op 08 apr 2015, 20:46

Bovenstaand is een heel positief verhaal over de LOI. Ik heb hier als begeleider goede en minder goede ervaringen mee. Er wordt heel veel zelfstandigheid van studenten verwacht. Bepaalde vaardigheden kunnen zij niet oefenen maar moeten zij gelijk in de praktijk brengen. Belangrijk voorbeeld hiervan vind ik het reflecteren. Wij hebben nu een student die hier totaal geen begeleiding heeft gehad vanuit de opleiding, maar hier nu wel op wordt afgerekend. Dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Ik denk dat het belangrijk is dat je voor zo'n zelfstandige vorm van onderwijs wel een passende vooropleiding hebt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Een vraag

Berichtdoor Kim89 op 14 apr 2015, 10:01

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik kan er zeker wat mee.
Ik heb altijd gezegd dat mijn terugkeer naar school niet ten koste van mijn kinderen zal gaan.
En dat is waar ik voor blijf strijden.

Ik investeer ook in hun toekomst hiermee, maar ondanks dat, wil ik nu ze nog zo klein zijn ze zeker niet te kort doen met mijn keuzes.
Ik ga hier nog even heel hard over nadenken.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik begrijp trouwens het opbouwen van ervaring en kennis maken met verschillende scholen en onderwijsvormen.
Toch is het voor mij een heel lastige stap, ergens anders stage te lopen. Als het 1 keer per week zou blijven, is het nog te overzien.
Ik ga nog wat meer informatie inwinnen op verschillende scholen die de pabo aanbieden.

Ik ben in ieder geval goed op gang geholpen.
Kim89
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 06 apr 2015, 18:58
Groep: 3
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast