Dans en Drama

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Dans en Drama

Berichtdoor Verenaa op 12 okt 2016, 15:12

Hoooi allemaal,

Voor mijn opleiding moet ik twee lessen maken, waarin dans en drama een didactisch hulpmiddel zijn.
Heeft iemand van jullie nog ideeën.

Even voor de duidelijkheid, ik volg de PABO via de LOI en het is dus zelfstandig werken. Hier kom ik alleen
echt even niet uit...

Bedankt alvast!
Verenaa
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 08 nov 2010, 20:10
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Dans en Drama

Berichtdoor Anita op 12 okt 2016, 18:22

Je omschrijft de opdracht heel summier, dus ik weet niet of ik goed denk. Ik kan me voorstellen dat je een taalles hebt over het schrijven van een dialoog en dat je daarbij drama gebruikt om een dialoog uit te spelen. Is zoiets de bedoeling?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Dans en Drama

Berichtdoor Joke op 13 okt 2016, 09:31

Ja, aan zo iets dacht ik ook toen ik de vraag las, maar een andere werkvorm en voor een woordenschat-les in combinatie met drama.
Zet de woorden van een woordenschat-les op kaartjes en laat deze uitbeelden (mime).
(In lagere groepen zijn het nog heel vaak geen abstracte woorden, zodat ze goed uit te beelden zijn).
Je kunt dit klassikaal uitvoeren (het geraden woord voor iedereen zichtbaar laten opschrijven) of als een wedstrijd (door de groep in twee of meer groepen te verdelen. Dan heb je twee of meer sets kaartjes nodig (met voorkennis van de woorden, als verwerking van de besproken les) of zonder voorkennis van de woorden. De woorden zijn dan nog niet bekend (soort 'drama'-instapdictee.). Wie het woord geraden heeft pakt het volgende kaartje en beeldt dat uit enz. Of om de beurt, in een bepaalde door jou aangegeven volgorde. Welk groepje heeft het eerst alle woorden geraden? Waarom meerdere sets kaartjes en waarom niet de kaartjes verdelen, denk je misschien. De moeilijkheidsgraad kan heel erg variëren, dus is het eerlijker als ieder groepje dezelfde woorden krijgt en bovendien oefent iedereen op die manier alle woorden.

Je kunt er ook voor kiezen om degene die het woord heeft geraden het op te laten schrijven op een blad papier (in overleg met hun groep). Nummer dan de kaartjes, maar schud deze wel en laat het nummer bij hun antwoord zetten. Welk groepje heeft de meeste woorden goed geschreven? Zo zijn er nog wel meer werkvormen te bedenken.

Voor dans weet ik zo gauw geen oplossing. Wel voor muziek.
Voor jongere kinderen m.b.t. rekenen: Annie M.G.Schmidt heeft verscheidene gedichtjes geschreven met tellen en getallen die je zou kunnen laten uitbeelden. Zoals Zeven zoete zuurtjes: https://snotneusjes.wordpress.com/2012/ ... g-schmidt/
https://www.youtube.com/watch?v=1hiHgzmh6OQ
Op muziek: https://www.youtube.com/watch?v=79MmpuCckYk
Zes heksen bij elkaar van Sesamstraat: https://www.youtube.com/watch?v=07Bdn95AKTg
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron