Ervaringen - Digipabo

IPABO - deeltijd - duaal - versnellen - digipabo - zij-instromers

Moderator: timgearz

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor NafNaf op 16 apr 2013, 18:37

Ik sta al voor de klas en ben nu bijna klaar met de digipabo! :D
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lientje75 op 16 apr 2013, 21:05

Oh heerlijk. Wat voor een LIO heb je gedaan, lang of kort?
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor NafNaf op 17 apr 2013, 19:19

Eh...sorry, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. De eerste helft van het jaar (leerjaar 3, zeg maar) was het één dag stage in de week. De tweede helft van het jaar was het eerst 12 dagen in één periode en daarna 20 dagen in de laatste periode. Daar viel niet zoveel in te kiezen.
Overigens werd mijn stage aan het begin van het jaar door toeval omgezet in een baan, dus ik heb gewoon het hele jaar twee dagen in de week voor mijn eigen klas gestaan (héééeél luxe).
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lientje75 op 18 apr 2013, 18:41

Dat is inderdaad heeeeeel luxe. Dan gaat die vraag voor jou niet op. Ik bedoelde of je een afrondende praktijk van 10 weken hebt gedaan of een LIO van 5 maanden. Ben benieuwd wat digi-studenten meestal doen. Wat jij hebt is echt lekker, ik hoop tegen die tijd ook zo veel geluk te hebben. Mag je ook blijven? Dat zou helemaal mooi zijn.
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor NafNaf op 21 apr 2013, 21:05

Bij de verkorte digi is die keuze er volgens mij niet. Ik weet dat iemand van de voltijd dagopleiding me ook eens het verschil heeft geprobeerd uit te leggen tussen een lio en een afstudeerstage... Bij ons is het in het laatste semester dus 1x12 en 1x20 dagen waarbij je geacht wordt zelfstandig (of zo zelfstandig als mogelijk is binnen de school) les te geven. Meer smaken zijn er volgens mij niet! ;-)

Helaas ziet het ernaar uit dat ik niet kan blijven; de school krimpt en er keren collega's terug na langdurig ziekteverlof. Maar ja. Er kan véél gebeuren in een paar maanden, dus ik wanhoop nog maar even niet.
Volgens mij is je laatste jaar een baan hebben volgens mij wel iets wat in opkomst is, omdat je als leerkracht voor de school dan heel goedkoop bent. Maar het heeft duidelijk voors en tegens.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor JufMomo op 28 mei 2013, 09:38

Hi iedereen,

Aankomende september begin ik hoogstwaarschijnlijk ook aan de digipabo. Ik heb er erg veel zin in en ben enorm benieuwd wat het allemaal gaat brengen.
Ik heb even een praktische vraag:

Overal staat dat je vooral pas je boeken moet kopen wanneer je bij het begin van het blok weet welke er ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden. Slim, deed ik bij mijn vorige studie ook.
Alleen woon ik in het buitenland (Indonesie) en wordt het voor mij dus lastig (lees onmogelijk) om dan 3 dagen later een boek in huis te hebben. Deze zomer ga ik naar Nederland en ik wil ik graag de boeken voor het eerste jaar alvast meenemen. Is er iemand van het eerste jaar die mij kan vertellen welke je afgelopen jaar daadwerkelijk gebruikt hebt? Zal denk ik niet veel veranderen voor komend jaar.

Alvast bedankt!
JufMomo
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 28 mei 2013, 03:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor MonaToetje op 28 mei 2013, 16:48

Wat leuk ik wil in september ook beginnen met de digi pabo!
Deze week waarschijnlijk inschrijven, even wachten op mijn digicode.
Ik had deze week contact met inholland om te vragen wat de boekenlijst word, ik wil ze graag 2e hands aanschaffen dat kost ook wat tijd natuurlijk.
Helaas hadden ze nog geen boekenlijst en naar verwachting word de boekenlijst behoorlijk anders dankdiensten afgelopen jaar. Dat je er rekening mee houd :)

Ik ben ook van plan alvast alle boeken te gaan kopen deze zomer, het lijkt me toch wel handiger dan op het aller laatste moment. Je moet toch het meeste allemaal zelf thuis doen.
MonaToetje
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 09 jun 2012, 11:09
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Maartje_w op 05 jun 2013, 21:33

Klopt het dat de BLP bij Fontys niet in een verkort traject wordt aangeboden?
Maartje_w
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 05 jun 2013, 18:09

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lieke5 op 10 jun 2013, 13:04

Hallo allemaal,

Ik heb me ook ingeschreven voor de DigiPabo en ga net als een aantal van jullie in september beginnen.
Zelf werk ik twee dagen per week op de naschoolse opvang, dus dat is goed te combineren met de opleiding.
Ik heb er in elk geval heel erg veel zin in!

Lientje, waar heb jij de studiewijzer en pratijkgids gevonden? Ik heb mijn inlogcodes al, maar zie ze nog niet staan.
Lieke5
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 10 jun 2013, 12:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lientje75 op 11 jun 2013, 21:26

Hoi lieke

Wat leuk dat je je ook hebt ingeschreven. Het was voor mij ook een zoektocht op het intranet maar na heel veel geklik toch gevonden.
ga naar http://www.leernetwerkeducatie.nl en log dan in. (linksonder) Onder kopje onderwijsplein staat de studiegids en onder het kopje praktijkplein de stagegids.

Succes met uitzoeken


vandaag zelf al mijn papieren op de post gedaan,nu afwachten op de goedkeuring om in het 2e jaar te beginnen, spannend.
gr lientje
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lieke5 op 15 jun 2013, 10:28

Hallo Lientje,

Bedankt, ik heb het gevonden!
Ik moet zeggen dat ik de websites nog niet heel overzichtelijk vind, maar ik kan al steeds meer vinden.

Spannend of je in het tweede jaar mag instromen. Heb je al eerder op de Pabo gezeten?
Lieke5
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 10 jun 2013, 12:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Sori29 op 17 jun 2013, 15:54

Hoi allemaal,

Ik wil aankomend schooljaar (september) mogelijk ook beginnen met de verkorte Digipabo.

Ik moet nog wel wat afwegingen maken en 100% achter mijn keuze staan, aangezien ik de Pabo eerder al 2 keer geprobeerd heb en vrij snel ben gestopt.

Vandaar ben ik benieuwd hoe het gaat met degenen die in januari 2013 zijn begonnen aan de (verkorte) Digipabo. Hoe bevalt het tot nu toe?
Zijn jullie ongeveer 30 uur per week met de studie bezig (inclusief stage)? Valt het te combineren met 3 of 4 dagen werken?

Momenteel ben ik opzoek naar een baan waarmee ik de Digipabo kan combineren. Uit ervaring weet ik dat de Pabo veel tijd in beslag neemt. Destijds werkte ik 4 dagen, liep 1 dag stage en ging op woensdagmiddag en -avond + zaterdag naar school. Helaas hield ik het toen niet vol, ook vanwege andere zaken die veel energie kostten. Ik heb nu meer rust in mijn leven en wil kijken of het haalbaar is om 3 dagen te werken + 1 dag stage en Digipabo. De Digipabo lijkt me in ieder geval veel flexibeler, omdat ik dan geen tijd meer kwijt ben aan colleges en reizen. Aan de andere kant vergt het veel discipline en planning. Hebben jullie nog tips wat planning betreft? Dat is namelijk niet mijn sterkste kant, hoewel ik er wel beter in wordt naarmate ik ouder word :D

De enige échte twijfel die ik nog heb om aan de Digipabo te beginnen is de Wiscat-toets. Weten jullie in welke periode de eerste toets afgenomen wordt op de Digipabo? Hebben jullie deze al gehaald en welk boek hebben jullie gebruikt?

Voorheen heb ik de Wiscat-toets niet gehaald. Ik heb redelijk wat moeite met rekenen, omdat ik het sinds de basisschool nauwelijks meer heb gedaan (behalve met een rekenmachine of simpele hoofdrekensommen). Mijn plan is om tot september (particulier) rekenles te gaan volgen en vlak voor de toets een Wiscat-training. Hebben jullie misschien nog tips hiervoor?

Alvast bedankt en voor de mensen die ook in september gaan beginnen alvast veel succes!

Groetjes,
Sori
Sori29
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 17 jun 2013, 15:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lientje75 op 23 jun 2013, 10:29

Hoi Lieke,

Graag gedaan, het was voor mij de eerste keer ook een hele zoektocht.

Ik heb inderdaad al een keer op de Pabo gezeten, glansrijk mijn Propedeuse gehaald en toen de versnelde Pabo gedaan, dus 2 en 3 in 1 jaar. Helaas moest ik dat jaar stoppen.

Nu hoop ik dus te kunnen beginnen in het 2e jaar aangezien ik mijn Prop al heb. Nu gaan we in het gewone tempo hoor. Ik heb nu een dochtertje van 2 en werk ook dagen in de week.Lijkt me voldoende.

Sori , leuk dat je er over nadenkt om weer de Pabo te gaan doen. Ben je er al uit? Helaas kan ik je niet helpen aan info over de 2 toetsen, misschien even contact opnemen met de opleiding.
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Lientje75 op 24 jun 2013, 12:02

Boekenlijst ontvangen, nu alleen nog een nieuwe studiegids online zodat ik zeker weet dat ik niks bestel wat niet echt nodig is. Nog maar 2 maandjes en dan is het al zover. Gaat dat toch snel.

Anderen ook al bezig met de boekenlijst?
Lientje75
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 apr 2013, 14:10
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Digipabo

Berichtdoor Jeannette_2013 op 24 jun 2013, 21:13

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs besloten dat ik echt heel graag de pabo wil gaan doen (trekt me al jaren). Mijn zoontje is nu ook naar de basisschool (mijn dochtertje is 5) en het begint toch weer te kriebelen. De digipabo is voor mij perfect, maar nu de vraag. Ik heb geen hbo-opleiding. Is er een mogelijkheid toch de verkorte opleiding te doen, of raden jullie dat af? Ik heb op mijn 16e de havo afgerond, daarna een jaar lerarenopleiding Engels gevolgd en daardoor in de 2e van de hotelschool terecht gekomen (mbo) en dat in 1 keer afgemaakt. De afgelopen 20 jaar (!) veel werkervaring opgedaan als intercedent, assistent food& beverage manager, als accountsupervisor (hier moest ik een assessment voor doen en in het rapport staat dat ik over hbo niveau beschik) en momenteel ben ik medewerker kwaliteitsbeleid voor een organisatie met VO- en PO scholen (analyses maken, gegevens aanleveren aan de inspectie, advies geven aan het college van bestuur etc).
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen. Ik zie vaak de naam van Gert Mallegrom voorbij komen, kan ik hem het beste even contacten? Gewoon via het algemene nummer van InHolland? Gaat er trouwens iemand naar de summercourse aanstaande donderdag?

Ik sta te springen om een reactie, alvast bedankt! Groetjes, Jeannette
Jeannette_2013
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 24 jun 2013, 20:51

VorigeVolgende

Keer terug naar PABO DT (en varianten)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast