Pffft, wat ben ik toch een piekeraar...
Ik blijf steeds maar denken aan of ik wel geschikt ben om voor de klas te staan en of ik het wel zal redden en of ik het niet onwijs moeilijk zal krijgen en of....
Ik ben nu derdejaars PABO studente en ga na de zomervakantie naar het vierde jaar, heb inmiddels al veel stage-ervaringen opgedaan. Sommige ervaringen waren ontzettend leuk ( de stages waarin ik leker veel ruimte kreeg en ook zelfstandig voor de klas mocht staan, etc. Andere stage-ervaringen waren veel minder leuk (die in de onderbouw en de stages waarin de mentor eigenlijk hoopte zichzelf te klonen aan mij).
Tijdens de leuke stages wist ik honderd procent zeker dat dit is wat ik wil: WOW! De minder leuke stages hebben me ontzettend onzeker gemaakt.
Waarom onthoud je (ik) nu toch altijd de negatieve kritiek beter dan de positieve??
Ik wil gewoon lekker onbevangen aan mijn laatste jaar beginnen, maar heb toch wel een beetje faalangst opgebouwd.
Ik wéét dat het nergens voor nodig is, want ik red het best in mijn ééntje met de kinderen, maar toch...die onzekerheid.
Waar ik behoefte aan heb zijn verhalen van leerkrachten die tijdens hun studie ook wel eens onzeker waren en nu ze een eigen klas hebben helemaal dolgelukkig zijn? Zijn die ervaringen hier aanwezig??
En heeft iemand misschien nog tips om van deze onzekerheid om te leren gaan??
Dank jullie wel!!