[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Leerlingvolgsysteem van CITO

Algemeen - Leerlingvolgsysteem van CITO

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Leerlingvolgsysteem van CITO

Berichtdoor JufRianne op 10 jan 2006, 12:00

Hallo allemaal!

Wat vinden jullie van het Leerlingvolgsysteem van CITO??

Wat vinden jullie de sterke en zwakke punten? En wat zouden jullie als verbeterpunten hebben?

Hebben jullie ook alternatieven voor dit LVS? En welke zijn deze dan?


Ik hoor het graag!! alvast bedankt!!
JufRianne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 25 apr 2005, 16:23
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Joke op 10 jan 2006, 14:38

Ik neem aan dat je het LVS bedoelt dat aansluit op de door de lln. gemaakte CITO-toetsen? Anders heb je niets aan dit antwoord.

Ik vind de CITO toetsen snel verouderen. Ze moeten bij ons i.i.g. hoognodig gemoderniseerd (lees vervangen) worden.
Zo weten de lln. bv. niet meer of de gebruikte namen in de tekst jongens- of meisjesnamen zijn, waardoor een toets al niet meer betrouwbaar is.
Ik schreef al eerder dat we de woordenschattoets niet meer gebruiken omdat de begrippen soms niet meer van deze tijd zijn, zelf ouders hebben er al problemen mee.

Het is trouwens wel grappig om te ontdekken hoe de Nederlandse Taal ongemerkt met de tijd meegaat. Het is dus met recht een levende taal.

:P
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Robje op 10 jan 2006, 18:38

Inderdaad, moderniseren zou niet voor zijn tijd zijn! M'n klasje heeft vandaag zitten ploeteren op gortdroge teksten van de cito-toets begrijpend lezen. (Ze zijn net niet in steen uitgehakt, zo oud!) Ik heb ze maar voorgehouden dat ze straks de eindcito doen, dat die elk jaar nieuw is en dat de teksten ook wat leuker zijn.

De rekentoetsen vind ik wel oké, maar met spelling heb ik wel wat moeite; het dicteren van werkwoorden is eigenlijk te moeilijk omdat ze dat normaal in dictee's anders doen (invullen, taalactief). Zo worden de vaardigheden op een heel andere manier getoetst. Van mij mogen ze deze keer de hele zin opschrijven en dan nog eens goed naar het bewuste werkwoord kijken, dat is een stuk duidelijker.
Hebben ze straks de eindcito, wordt deze vaardigheid weer op een andere manier getoetst, namelijk 1 fout uit vier zinnen halen. Binnen cito gebruiken ze dus al twee manieren......

Kortom, als cito duidelijk wil zijn, zorg er dan voor dat voortgangstoetsen, entree toetsen en de eindcito op een eenduidige manier in elkaar zitten, nu lijkt het daar niet op!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor mien mina op 10 jan 2006, 19:52

Het LVS komt inderdaad echt uit het stenen tijdperk, vooral begrijpend lezen, pff wat een teksten zeg en er staan woorden in waarvan ik denk tja... Woordenschat net zo, die tekeningetjes echt een grote verschrikking onze IB'er wacht met smart op wat anders want wij zouden dat LVS er echt het liefst uitgooien.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor tinka op 11 jan 2006, 16:28

Ik zit deze week ook weer midden in het CITO-circus met mijn kleuters! Het valt me elk jaar meer op hoe verouderd sommige dingen in de toetsen zijn. Ook zijn sommige situaties (taaltoets) op meerdere manieren uit te leggen en je mag maar één antwoord goed rekenen :x
Onze woordenschattoets in groep 3 is afgeschaft, omdat hij te verouderd is, wat mij betreft worden er nog meer afgeschaft!
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Robje op 11 jan 2006, 19:50

Laat ik er ook een positief tintje aan geven; het onderdeel rekenen vind ik best goed in elkaar steken en geeft een realistisch beeld van wat de kinderen kunnen. Dat is vaak de bevestiging van wat de methodetoetsen al vertelden en wat je zelf al had verwacht.
Daarnaast kunnen we klagen wat we willen over cito wat we willen en iedereen roept dat het afgeschaft moet worden. Daar ben ik het niet mee eens; het is een redelijk duidelijk en universeel systeem dat toch een bepaalde standaardsituatie heeft verworven. Nieuwe leerling? Toch na een week ff checken wat hij op de cito's scoorde.....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor mien mina op 11 jan 2006, 21:55

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb dit jaar twee nieuwe leerlingen gehad in groep 5 en ja de CITO-scores kreeg ik er uiteraard bij van de vorige scholen maar om nou te zeggen dat die me iets hebben gemeld wat ik na een week nog niet wist.... Nee eigenlijk
Je weet snel genoeg op wat voor niveau je leerlingen presteren, wij toetsen zelfs het gehel taalgedeelte niet meer met methodegebonden toetsen en toch kan ik van ieder kind vertellen waar ze zwak op scoren en waar ze sterk in zijn.
Het is bij ons echt alleen maar omdat de CITO-toetsen verplicht zijn maar anders....
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Joke op 11 jan 2006, 22:06

En ......... er zijn ook nog een heleboel andere betrouwbare toetsen die je vertellen waar een kind staat 'op de ladder van kennis' ;)
Ik vind echt dat heel veel citotoetsen hoognodig aan modernisering toe zijn.
Plaatjes, woordgebruik, jongens- en meisjesnamen zijn vaak erg ouderwets en voor veel kinderen niet herkenbaar.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor klaartje op 11 jan 2006, 22:26

Ik heb deze week ook de cito toetsen taal en ordenen gedaan bij mijn groep 2. Het zegt mij niet zoveel.
Taal: verouderde begrippen en onduidelijkheden bv. roeien/grappenmaker/fotograferen. Je moet soms iets fout tellen terwijl je het niet fout vindt maar heel logisch dat de kinderen het niet zien.
Ordenen: wij hebben zelf een andere scorelijst gemaakt want de begrippen die cito hanteert kloppen niet, vinden wij, met de opdrachten.
Dat is toch belachelijk. En iemand die de cijfers niet kent (en dat hoeft nog niet) valt 6 punten terug dus geeft de einduitslag van bv. D wel een vertekend beeld.

Ik zou wel eens willen weten wie andere toetsen gebruikt of andere toetsen kent die wel goed zijn.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor Ikke! op 12 jan 2006, 18:12

Tjee ik heb vandaag nog weer een toets gegeven van
het lln volgsysteem van Cito. En hij is echt verouderd.
Er kwam bijvoorbeeld in voor dat de leerlingen krijgertje
aan het spelen waren. Zelfs ik wist niet dat dit eerder
tikkertje spelen betekende. We passen het dus maar
een beetje aan naar de moderne tijd.

Liefs Nicole
Avatar gebruiker
Ikke!
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 476
Geregistreerd op: 18 dec 2005, 22:37
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 12 jan 2006, 18:41

En van CITO mag dat dus niet, aanpassen aan de moderne tijd! :(
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Ikke! op 12 jan 2006, 18:42

Nee nou ja wat moet je dan als de leerlingen je aankijken van
ik snap er niks van. De kinderen van groep 2 moeten toch
weten waar ze aan toe zijn.
Avatar gebruiker
Ikke!
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 476
Geregistreerd op: 18 dec 2005, 22:37
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 12 jan 2006, 18:59

Ik begrijp het heel goed hoor en ik doe het ook wel. Krijgertje noem ik tikkertje, maar officieel mag het niet. In ruimte en tijd zat het woord riek, dat wordt hier helemaal niet gebruikt, daar gebruik ik dan ook een ander woord voor.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Robje op 12 jan 2006, 20:16

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb dit jaar twee nieuwe leerlingen gehad in groep 5 en ja de CITO-scores kreeg ik er uiteraard bij van de vorige scholen maar om nou te zeggen dat die me iets hebben gemeld wat ik na een week nog niet wist.... Nee eigenlijk


Daarom kijk ik ook pas na een week: als er dan grote verschillen zijn tussen jouw idee van het kind en de scores, dan ga je daar toch ff achteraan? Inderdaad, vrijwel altijd is het een bevestiging van je vermoeden en dat kun je weer als een complimentje zien voor jezelf!

Ik heb de afgelopen drie jaar minstens 20 nieuwe leerlingen gehad (nieuwe school op vinex-locatie) en kijk de eerste week nooit in het OKR om zo een goede eerste indruk van het kind te krijgen.
Heb t ook anders meegemaakt; vorige school hield niets bij, ik kreeg te horen dat de jongen wel goed rekende, hij zat boven het gemiddelde van de klas. Bij mij dus onder het gemiddelde; cito heeft een iets grotere referentiegroep.

Naast de verouderde toetsen zijn er weinig "tegens" lijkt me, of vinden jullie dat er nog meer aan schort?
Wat zouden jullie dan als llvs op cognitief gebied willen hebben?

Het "mooie" van dit systeem is wel de bruikbaarheid: iedereen kent het en kan de resultaten interpreteren, zijn er systemen die hetzelfde doen?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor mien mina op 13 jan 2006, 19:00

Ik denk dat er bij iedereen inderdaad veel minder tegens zijn als het gemoderniseerd wordt.
Nu sluit het gewoon niet meer aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Ik denk ook dat de CITO wel heel erg een momentopname is.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast