door Robje op 10 jan 2006, 18:38
Inderdaad, moderniseren zou niet voor zijn tijd zijn! M'n klasje heeft vandaag zitten ploeteren op gortdroge teksten van de cito-toets begrijpend lezen. (Ze zijn net niet in steen uitgehakt, zo oud!) Ik heb ze maar voorgehouden dat ze straks de eindcito doen, dat die elk jaar nieuw is en dat de teksten ook wat leuker zijn.
De rekentoetsen vind ik wel oké, maar met spelling heb ik wel wat moeite; het dicteren van werkwoorden is eigenlijk te moeilijk omdat ze dat normaal in dictee's anders doen (invullen, taalactief). Zo worden de vaardigheden op een heel andere manier getoetst. Van mij mogen ze deze keer de hele zin opschrijven en dan nog eens goed naar het bewuste werkwoord kijken, dat is een stuk duidelijker.
Hebben ze straks de eindcito, wordt deze vaardigheid weer op een andere manier getoetst, namelijk 1 fout uit vier zinnen halen. Binnen cito gebruiken ze dus al twee manieren......
Kortom, als cito duidelijk wil zijn, zorg er dan voor dat voortgangstoetsen, entree toetsen en de eindcito op een eenduidige manier in elkaar zitten, nu lijkt het daar niet op!