[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Regels in de klas

Algemeen - Regels in de klas

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Regels in de klas

Berichtdoor JufAnastacia op 17 jul 2006, 16:58

Ik krijg na de zomer fulltime groep 4 en ben al druk bezig met de voorbereidingen. Aangezien ik net afgestudeerd ben vind ik het allemaal erg spannend en probeer ik zoveel mogelijk dingen van te voren voor mezelf op een rijtje te hebben. Nu ben ik bezig met het bepalen van mijn regels. Welke regels hanteren jullie bijv. als de kinderen 's ochtends en 's middags de klas in komen? Tijdens de fruitpauze? Tijdens de leswisselingen? Algemene regels?
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Berichtdoor Jakkenie op 17 jul 2006, 18:19

Ik krijg ook voor het eerst groep 4! Ik ben dan wel niet pas afgestudeerd, maar ik stap over van de kleuters.
Ik wil de eerste dag met de kinderen samen de regels gaan bedenken. Nou had ik ergens hetvolgende gelezen:
"De regels van de klas bied ik middels een cooperatieve werkvorm aan. Verdeel de kinderen in groepjes van 4. Geef ieder groepje een placemat (A3 - die is verdeeld in 4 stukken en in het midden een vierkant heeft), waarop ze eerst zelf een paar regels mogen schrijven. Daarna mogen ze per groepje 5 regels uitkiezen en schrijven in het middelste vierkant. Deze inventariseer je klassikaal. Van alle regels mogen uiteindelijk zo'n 10 overblijven. Laat ze zelf kiezen.......meestal krijg je wat je zelf ook zou willen!!!
Geef ze als extraatje mee dat ze niet het woordje NIET mogen gebruiken. Dus niet: Wij schelden elkaar niet uit, maar: wij praten aardig tegen elkaar. Klinkt heel anders, veel positiever!"

Verder heb ik regels tijdens het eten dat ze op hun stoel moeten blijven zitten en stil moeten eten. Ik ga dan voorlezen. Op die manier is het eten sneller op.
Als ze 's morgens binnenkomen ligt er werk op hun tafeltje en daar moeten ze mee aan de slag gaan. 's middags moeten ze hun leesboek pakken en gaan lezen.
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufAnastacia op 19 jul 2006, 11:35

Dank je wel. Inderdaad een leuke werkvorm en ik heb er al eerder mee gewerkt tijdens mijn lio-stage in groep 6.
Is er straks bij jou op school 1 groep 4 of 2 groepen? Bij mij 2, vind ik wel prettig, zeker nu ik net ga starten.
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Berichtdoor Joke op 22 jul 2006, 15:00

Verwacht nog niet te veel van het schrijfwerk van een leerling die net in groep 4 komt.

Groep 4 had bij ons dit jaar een erg laag leesniveau en daardoor is er meteen ingevoerd dat 's morgens en 's middags iedereen het eerste kwartier ging lezen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufAnastacia op 03 aug 2006, 19:36

Dank je Joke.

Voor de vakantie heb ik een gesprek gehad met degene die mij gaat begeleiden. Ik wilde graag een idee hebben van een aantal zaken als de jaarplanning, het lesrooster, de weektaak. Ik heb e.e.a. meegekregen en deze heb ik inmiddels bestudeerd. In de week voor de zomervakantie ga ik samen met mijn begeleidster (zij draait straks de andere groep 4) de jaarplanning voor volgend schooljaar maken. Nu vroeg ik mij iets af. Ik wil dit straks aan haar vragen, maar ik kan de vraag nu ook al aan jullie stellen natuurlijk.

Het viel mij op dat op het lesrooster alles vrij strak gepland is. Hou je tijd over voor spontane activiteiten? Zoals bijv. een laatste kwartier spelletjes spelen? Schuiven jullie veel met het programma of houden jullie je vast aan het rooster?
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Berichtdoor Jakkenie op 03 aug 2006, 20:06

ik heb jarenlang een kleuterklas gehad en daar was ik ook soepel met het rooster en dat wil ik inderdaad in groep 4 ook wel zijn. Soms moet dat egwoon kunnen hoor even iets anders dan wat er gepland staat.
je moethet alleen wel strak plannen voor de inspectie omdat het anders verloren onderwijstijd is
natuurlijk ga je niet constant afwijken van je rooster, maar als er bijvoorbeeld een jarige is in de klas moet je al wel!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor domardo op 03 aug 2006, 20:12

Ik merk dat ik door een strakke planning (welliswaar in de verrijkingsklas voor hoogbegafde kinderen) juist meer tijd heb voor het spontane.
Het is daardoor nog spontaner en de kinderen zijn meer gemotiveerd om het werk op tijd af te hebben, want dan hebben we tijd over en kunnen dan een spelletje of iets dergelijks doen.
Ook als een kind een onderwerp heeft, wat hij/zij kwijt wil, dan maak ik een andere draai aan mijn planning zodat het werk wel gedaan wordt, maar alleen op een ander onderwerp.
En soms moet het gewoon strak, omdat we anders niet op tijd klaar zijn.

Ik hoop dat je me een beetje kunt volgen.
niets is zo onrechtvaardig als de gelijke behandeling van ongelijken
domardo
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 24 jul 2006, 16:19

Berichtdoor JufAnastacia op 04 aug 2006, 17:47

Ik kan je volgen hoor! ;)
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Berichtdoor thomas op 04 aug 2006, 18:00

Ik heb altijd een heel strak rooster, het zit de hele dag vol. Vaak hou ik al meer tijd over doordat een les soms korter duurt of ik het mondeling ga bespreken. Duurt een les langer dan schrap ik iets.
Het rooster is voor mij een houvast om dat te doen op een dag en voor de inspectie. Je moet er flexibel mee omgaan en dat wat nodig is in de groep, dat wat leeft voor laten gaan en dat kan prima met een vol rooster. Ik ga hier zeer flexibel mee om.

Dat van die samen regels maken vind ik erg leuk, zal ik ook gaan doen dit jaar.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Berichtdoor JufAnastacia op 06 aug 2006, 20:23

Dank je Thomas, je hebt helemaal gelijk. Er zullen vaak genoeg sponatane dingen tussendoor komen en dan moet daar gewoon tijd voor zijn.

Laten jullie kinderen hun eigen gemaakte werk nakijken? Zo ja, vaak of alleen als een kind snel(ler) klaar is bijv.?
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Berichtdoor thomas op 07 aug 2006, 09:26

Ik heb groep 5 en daar kijk ik het meeste werk samen na. Ik controleer wel d.m.v. steekproeven of ze goed nakijken. Nieuwe stof kijk ik samen na, met een zeer uitgebreide nabespreking. De volgende dag een zelfde soort opdracht en die kijk ik na zodat ik daarna gericht hulp kan bieden.

Met het rekenen kijk ik niets zelf na behalve de toetsen. Elk groepje heeft een antwoordenboekje in zijn vak liggen zodat ze het gemaakte werk zelf na kunnen kijken. Met meer dan 5 fout in een taak moeten ze bij mij komen. Elke dag moeten de schriften wel ingeleverd worden zodat ik zo af en toe even controleer hoe het gaat. Tijdens een rondje door de klas tijdens rekenen zie je dit ook, maar nu kan ik ook goed zien hoe iedereen nakijkt. De eerste paar weken van het schooljaar kijk ik van iedereen na nadat ze zelf hebben nagekeken zodat ik kan zien wie er al zelf kan gaan nakijken of niet. In groep 4 beginnen ze na de kerstvakantie ook met zelf nakijken van rekenen.

Bij zelfstandig werkmaterialen die zelf controlerend zijn loop ik soms even langs om te kijken hoe het gaat maar daar doe ik verder niet veel mee(tenzij ik zie dat het echt slecht gaat).
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast