Samen Spelen, samen delen?

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Samen Spelen, samen delen?

Berichtdoor lejow op 15 dec 2008, 18:32

Normaal pleit ik tijdens het buitenspel altijd erg voor de regel: Samen spelen, samen delen. Lekker met elkaar spelen en iedereen kan en mag meedoen.
Maar vandaag ben ik daar eigenl nog eens over gaan nadenken.
Er was een groepje meisjes die graag met z'n 3en wilde spelen, er is een meisje dat enorm haar best doet om er bij te horen en vaak ook wel mee kan/mag spelen.
Vandaag wilde de meisjes toch echt echt echt met z'n 3en spelen.

In hoeverre ga je dan door met de regel: samen delen, samen spelen.
En in hoeverre kijk je naar de kinderen zelf, en accepteer je dat ze ook gewoon eens met z'n 3en willen spelen?

Als volwassene heb je ook niet altijd overzal zin in, of in iedereen
Ik heb er dan ook voor gekozen om de meisjes nu met z'n 3en te laten spelen en met het andere meisje naar andere dingen te zoeken waarmee ze kon spelen (dit lukte echter niet, ze sloot zich nergens bij aan en bleef steeds terug keren naar die 3 meiden om zich er (al dan niet hardhandig, maar dat is weer een andere discussie) tussen te wurmen).

hoe lossen jullie zo iets op?
lejow
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 313
Geregistreerd op: 10 nov 2008, 17:20
Groep: 1
Schooltype: Openbaar basisonderwijs
PABO jaar: 0

Re: Samen Spelen, samen delen?

Berichtdoor mvjenj op 15 dec 2008, 22:16

Moeilijk he?
Je kunt kinderen niet dwingen om met iemand wel of niet te spelen.
Samenspel moet wel 2-richtingsverkeer zijn. Als een van de twee niet met de ander wil spelen, valt er dus ook niet heel veel samen te spelen.
Je kunt er wel later, in de kring of in een groepje, op terug komen. De situatie van twee kanten belichten, zodat er meer begrip komt voor elkaar.
Blijft wel lastig, maar ik vind dat je ze niet kunt dwingen om perse met iemand te gaan spelen...
mvjenj
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 11 dec 2008, 20:30
Groep: 1
Schooltype: OGO

Re: Samen Spelen, samen delen?

Berichtdoor Joke op 15 dec 2008, 22:29

Ik vraag wel altijd naar de reden. Zijn de argumenten steekhoudend dan zeg ik dat er vandaag even iets anders gedaan moet worden.
Ik spreek tevens de hoop uit ;) dat de 'verstotene' in de volgende pauze vast wel weer mee mag doen.
Soms gooit zo'n nieuwkomer het spel volledig in de war, waardoor er (in dit geval) door 4 lln. niet normaal gespeeld wordt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron