[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - taal in beeld

taal in beeld

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

taal in beeld

Berichtdoor marjolein84 op 12 jul 2009, 21:51

Hallo,

Wij hebben besloten de methode taal in beeld aan te schaffen. We starten er in augustus/september mee. Alle tips, ideeën, lesmaterialen (die je op de pc gemaakt hebt) en/of scans zijn welkom!
We krijgen de methode pas de laatste week van de vakantie, dus erg veel tijd om me in te lezen heb ik niet, vind ik erg jammer. Misschien kunnen we hier een soort taal in beeld "clubje" (kon ff geen beter woord vinden) van maken.

Alvast bedankt!

Groetjes Marjolein
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anita op 12 jul 2009, 22:06

Wij gaan er in het nieuwe schooljaar ook mee beginnen. We hebben afgelopen week een deel van de materialen binnen gehad, een deel was ook nog niet op voorraad. Ik heb bijvoorbeeld nog geen boeken, maar ook geen handleiding voor allebei de groepen. En uit alleen werkschriften en een handleiding van spelling kun je niet zoveel opmaken..

Ook ik ben dus zeer benieuwd naar alle ervaringen en tips!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor JufSabine op 13 jul 2009, 08:02

Wij starten komend schooljaar ook met taal in beeld. Wel alles al binnen.
Maar uit de handleiding word je niet veel wijzer hoor. Weinig inhoud.
Maar goed we zullen zien wat het brengt in het nieuwe jaar.

Groetjes Sabine
JufSabine
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 08 jul 2007, 13:33
Groep: 8
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anita op 13 jul 2009, 08:31

Een van de redenen dat we de methode kozen was dat de taalboeken zelf al heel duidelijk waren. Een groot deel van mijn leerlingen zal de meeste oefeningen zonder lange instructie kunnen maken. Dat vond ik een van de nadelen van Taalactief, onze oude methode.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor JufSabine op 13 jul 2009, 08:48

Dat is inderdaad het makkelijke ervan, en volgens mij ook heel handig bij het werken in combi-groepen. Maar ja aangezien wij geen
combi-groepen hebben en wij nog steeds redelijk klassikaal werken...
Maar goed moet er zelf ook gewoon nog even mijn draai mee vinden. Hebben de afgelopen weken een proefhoofdstuk gedraaid. Ging wel ok
maar ben bang dat er toch veel leerkrachten zullen zijn die dingen overslaan.
De spelling lijn vind ik wel prima. Veel herhalen. Ben benieuwd of mijn zwakke spellers volgend jaar ook dezelfde resultaten halen :)!

Groetjes Sabine
JufSabine
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 08 jul 2007, 13:33
Groep: 8
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor Sowieso op 13 jul 2009, 10:11

Ik heb het afgelopen jaar al gewerkt met 'Taal in beeld' met invallen en op mijn nieuwe school gaan ze hem vanaf volgend jaar ook gebruiken.
De methode is érg zelfstandig. Kinderen zouden op zich de methode helemaal zelfstandig kunnen volgen, zonder instructie. (Dit heb ik op een invalschool gehad, daar mócht ik zelfs geen instructie geven :? ).
De handleiding heeft inderdaad weinig soeps te vertellen vind ik. Maar je hoeft in ieder geval niet een heel boekwerk door te nemen bij de voorbereiding van je les.
Op de website staat trouwens een heel handig registratiesysteem die je zo kunt downloaden!
Ik vind de methode zelf erg prettig, alhoewel je er wel goed op moet letten dat kinderen niet 'te makkelijk' te makkelijk antwoorden. Ik merkte zelf dat kinderen vaak te korte antwoorden geven en bij verhaaltjesopdrachten gewoon een zin opschreven. Maar daar kun je als leerkracht natuurlijk zelf eisen aan stellen ;).

Ik ben geen expert op gebeid van TIB, maar als er specifieke vragen zijn over de methode wil ik wel kijken of ik ze kan beantwoorden :)
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor peter100 op 14 jul 2009, 09:47

Heb het afgelopen jaar ook gewerkt met "Taal in beeld", in het kort mijn bevindingen:

Heel fijne methode om mee te werken omdat de lessen allemaal overzichtelijk zijn verdeeld in de verschillende taalonderdelen: schrijven, spreken en luisteren, taalbeschouwing en woordenschat.

Leerkracht en natuurlijk ook de kinderen weten dus precies wat ze kunnen verwachten die les.

Verder is het heel prettig dat elke les heel stapsgewijs wordt opgebouwd:

Doel van de les, verkenning, uitleg, aan de slag en evaluatie komt in elke les aan bod.

Er zijn echter ook een aantal nadelen:

Erg weinig extra oefenbladen om bijvoorbeeld pv en ondw. mee te oefenen, vaak moet je zelf nog weer zinnetjes maken waarmee de kinderen dan nog extra kunnen herhalen/oefenen.

De spreek en luisterlessen zijn vaak erg langdradig en daardoor saai. Vaak kan je deze lessen veel spontanter en aantrekkelijker maken voor de kinderen zonder dat je voorbij gaat aan het doel van de les. Gewoon de uitleg doornemen met de kinderen en daarna daadwerkelijk oefenen in de klas met spreek en luisteroefeningen werkt veel beter is mijn ervaring.


Het gebruik van de hulpmiddelen als een woordkast, woordparaplu, woordpodium, woordtrap etc. wordt soms niet consequent en juist toegepast. Dit werkt voor de kinderen erg verwarrend, wat een hulpmiddel zou moeten zijn maakt dan juist de les ingewikkeld. Niet de lesstof staat meer centraal maar het gebruik van het hulpmiddel. Je kan dit oplossen door andere opdrachten te bedenken waarbij het logischer is om een bepaald hulpmiddel toe te passen.

Nog een klein nadeel is dat de verkenningsfase van de lessen soms erg langdradig zijn, kinderen gaan zich vervelen en begrijpen soms allang de opdracht. Mijn advies is om te beginnen met de uitleg, daarna de opdrachten doornemen en de kinderen laten beginnen. De verkenningsfase kan je vervolgens gebruiken voor de "laag" niveau kinderen aan de instructietafel.



Spelling in beeld is verder prima, heel handige uitlegklapper erbij voor elk kind en de opdrachten/lessen zijn heel overzichtelijk ingedeeld per categorie.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: taal in beeld

Berichtdoor marjolein84 op 16 jul 2009, 19:58

Bedankt tot dusver voor de reacties.
Wat mij in eerste instantie tegenhield om voor deze methode te kiezen was inderdaad de handleiding. Ik vond deze te weinig concreet. De andere methode waar wij naar keken was taal actief. Uiteindelijk voor TIB gekozen omdat deze de instructies visueel maakt zodat kinderen terug kunnen lezen. En deze methode gaat ook heel erg in op de vaardigheden. Wij werken met OGO dus juist die vaardigheden staan bij ons hoog in het vaandel. Ik hoop alleen wel dat we een balans kunnen vinden tussen kennis en vaardigheden en niet te ver doorslaan naar de vaardigheden.
We houden elkaar op de hoogte.
geslaagd met een 8 voor pedagogiek!

"wie niet durft te dromen, slaapt alleen maar"
marjolein84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 254
Geregistreerd op: 22 jul 2007, 16:43
PABO jaar: 0

Re: taal in beeld

Berichtdoor juf Miranda op 18 aug 2009, 13:09

Wij gaan dit schooljaar ook starten met taal- en spelling in beeld.
Heb nu nog zwangerschapsverlof maar per 1 november zal ik ook met deze methode werken.

Ben benieuwd naar iedereen z'n bevindingen, en als iemand handige werkbladen/registratiebladen etc heeft, zet het in dit forum.

succes iedereen, die nu of over een aantal weken moet beginnen.
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: part-time juf en mama

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anita op 18 aug 2009, 18:16

Even een vraag. Wij hebben nog lang niet alle materialen binnen, en ik heb dus ook nog geen handleiding van taal.. Twee collega's van mij hadden het aantal lessen in de week allebei anders geïnterpreteerd. Ik kan het dus niet terugzoeken.
Hoeveel momenten staan er per week voor taal en hoeveel voor spelling?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor Ellenw op 18 aug 2009, 20:13

Ik heb toevallig de handleiding naast me liggen!
Wij starten over een paar weken ook met taal & spelling in beeld, dus ik ben de methode vast aan het doornemen.

Voor taal:
3 keer per week en vanaf blok 5, 4 keer per week.
Voor spelling:
2 keer per week, er staat ook in de 3e week het signaaldictee (facultatief) en het controledictee in de 4e week.
Ellenw
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 27 nov 2007, 11:02
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anita op 18 aug 2009, 20:33

Bedankt voor de snelle reactie :D
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor Saskiia_ op 25 aug 2009, 19:50

Wij zijn dit jaar ook begonnen met TIB en SIB. Ik heb vorig jaar op een andere school een half jaartje met TIB gewerkt in groep 5, en nu valt mij hetzelfde in gr 5-6 weer op....Er worden veel tekenopdrachtjes van de kinderen verwacht. Bijna bij elke les wordt er weer om één of meerdere tekenopdrachtjes gevraagd. Ik vraag mij af, wat vinden jullie daar van? Laten jullie de kinderen deze opdrachtjes altijd maken? Het werktempo in mijn groep kan zeker nog wel een stuk omhoog, waardoor ik vaak de neiging heb om te denken: laat dat tekenen maar zitten. Hetzelfde geldt voor de verwerkingsvragen in het boek aan het einde van de les, dat ze één zin moeten uitkiezen over wat ze vonden van de les. [i]"Ik vond het makkelijk/moeilijk"[/i]
Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Het is niet dat ik het nutteloos vind, maar af en toe door tijdgebrek denk ik....hmm?! Bekend gevoel?
Saskiia_
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 08 dec 2006, 16:55

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anita op 25 aug 2009, 21:21

Ik heb toevallig de handleiding naast me liggen!
Wij starten over een paar weken ook met taal & spelling in beeld, dus ik ben de methode vast aan het doornemen.

Voor taal:
3 keer per week en vanaf blok 5, 4 keer per week.
Voor spelling:
2 keer per week, er staat ook in de 3e week het signaaldictee (facultatief) en het controledictee in de 4e week.

Intussen heb ik al wel de handleiding van Groep 6 binnen voor taal en spelling, nog niet die van taal voor groep 5. In de handleidingen van groep 6 staat duidelijk vermeld dat er iedere week 4 taallessen zjin en twee spellinglessen,plus dictees. Zit er dan verschil in per groep?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: taal in beeld

Berichtdoor Anne op 25 aug 2009, 21:25

Ik ken de methode verder niet, maar volgens mij staat er dat er vanaf blok 5 vier lessen per week zijn.....en kennelijk is dat in groep 6 zo vanaf het begin?
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron