Ik heb het afgelopen jaar al gewerkt met 'Taal in beeld' met invallen en op mijn nieuwe school gaan ze hem vanaf volgend jaar ook gebruiken.
De methode is érg zelfstandig. Kinderen zouden op zich de methode helemaal zelfstandig kunnen volgen, zonder instructie. (Dit heb ik op een invalschool gehad, daar mócht ik zelfs geen instructie geven
).
De handleiding heeft inderdaad weinig soeps te vertellen vind ik. Maar je hoeft in ieder geval niet een heel boekwerk door te nemen bij de voorbereiding van je les.
Op de website staat trouwens een heel handig registratiesysteem die je zo kunt downloaden!
Ik vind de methode zelf erg prettig, alhoewel je er wel goed op moet letten dat kinderen niet 'te makkelijk' te makkelijk antwoorden. Ik merkte zelf dat kinderen vaak te korte antwoorden geven en bij verhaaltjesopdrachten gewoon een zin opschreven. Maar daar kun je als leerkracht natuurlijk zelf eisen aan stellen
.
Ik ben geen expert op gebeid van TIB, maar als er specifieke vragen zijn over de methode wil ik wel kijken of ik ze kan beantwoorden