Zonnetje van de week

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Zonnetje van de week

Berichtdoor *Mariëlle* op 18 jul 2009, 10:08

Bij ons op school wordt er veel aandacht besteed aan het creeëren van een positief sociaal klimaat.
Het is dan ook de bedoeling dat er ook in de klassen verschillende dingen worden uitgevoerd die hiermee te maken hebben. Zo hebben wij schoolbreed afgesproken elke leerling 's ochtends bij de deur te begroeten d.m.v. het geven van een hand. Ook is bij ons de afspraak dat we aan het begin van het schooljaar groepsregels met de leerlingen maken en deze ophangen op een goed zichtbare plek.

Daarnaast wordt in het sociaal veiligheidsplan beschreven dat de leerkracht de mogelijkheid geeft tot het geven van complimenten. Dit geldt voor de leerkracht zelf,
als ook voor de leerlingen onderling. Hiervoor kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van een complimentenbord.

Afgelopen schooljaar heb ik gewerkt met een complimentenbord maar aankomend schooljaar wil ik voor mijn groep 3 graag wat anders.Ik zat zelf te denken aan het zonnetje van de week. Hierbij denk ik aan de volgende invulling:
- per week is er één leerling het zonnetje van de week. Deze leerling kiest de leerkracht zelf uit. (alle leerlingen komen per schooljaar even vaak aan de beurt)
- het zonnetje van de week staat de hele week met zijn/ haar naam op het bord
- op een vast moment in de schoolweek wordt het zonnetje van de week besproken. Andere kinderen dragen complimenten aan, vertellen wat zij fijn vinden over het zonnetje van de week etc. De leerkracht noteert dit op een apart blad (grote zon, in de 'stralen' de reacties die de kinderen geven) Zo heeft elke leerling een eigen 'zonnetje van de week' blad aan het einde van het schooljaar.
- verder wil ik elk zonnetje van de week een knuffelkaartje (zie: http://www.symbolic-books.be/index.php? ... ts_id=2485) laten trekken en hier het verwerkingsblad bij laten maken.


Ik twijfel nog of ik met dit idee aan de slag ga. Ik weet dat het zonnetje van de week vaak in groep 1/ 2 gebruikt wordt, vinden jullie het ook voor groep 3 nog geschikt? (zover ik weet wordt er bij ons op school in de kleutergroepen niet met het zonnetje van de week gewerkt...)

Wie heeft er nog tips/ aanvullende ideeën over hoe ik het geven van complimenten kan inzetten in de klas? Wie werkt er met een andere manier dan het complimentenbord/ zonnetje van de week? Alles is welkom!

Groetjes, Mariëlle
'Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!' - Marco Borsato, Vlinder.
*Mariëlle*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 14:27
Woonplaats: Westen van het land
Groep: 3
Functie: Groepsleerkracht

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor JIO op 18 jul 2009, 10:26

Hoi,

Wij werken in de kleuterklassen met het zonnetje van de week.
Hierbij krijgen de kinderen
op maandag een complimentendiploma.
Op dinsdag mogen ze hun lievelingsboek meenemen (de juf leest voor),
op woensdag mogen ze iets vertellen over een voorwerp meegebracht van thuis.
Op donderdag mag een liedje van hun lievelingscd worden gedraait.
Op vrijdag zijn we vrij.
Het kind staat dus de hele week in het zonnetje. Verder hangt ook hun foto, met de complimenten op het prikbord op de gang.

Vanaf de kleutergroep tot groep 7 doen we aan ster van de dag. Het kind (ster) krijg een standaard met een ster op zijn tafel. Aan het eind van de dag mag het kind 3 kinderen kiezen die hem een compliment mogen geven. Aan het eind van de dag kiest de ster een ander kind die ster van de dag mag zijn. (een jongen kiest een meisje, en een meisje een jongen). De juf heeft een versiert diploma van elk kind en noteert daar elke keer de 3 complimenten op. Als het blad vol is en als het kind dus al een aantal keer aan de beurt is geweest, mag het blad mee naar huis.
Avatar gebruiker
JIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 10 okt 2006, 15:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor miekiemousie op 18 jul 2009, 15:15

Het zonnetje kan t/m groep 8, helemaal geen probleem!

Ik heb het dit jaar zelf in groep 3/4 gedaan en collega's in 5/6. Wij deden het wel voor één dag, omdat het dan nog iets duidelijker is voor de kinderen. Ik heb het dit jaar als volgt gedaan. 's Morgens hing al op wie het zonnetje van de dag was. Op het bord hing dan zijn/haar naam op een geel rondje, geplakt op een gekleurd blaadje. Aan de einde van de ochtend of dag mochten de kinderen complimenten aan deze persoon geven. Het zonnetje MOEST altijd bedankt zeggen en aangeven of deze wel/niet op het zonnetje kwam. Bij het zonnetje kwamen 10 stralen bestaand uit de complimenten. Hierna mocht het zonnetje uit de naamkaartjes het nieuwe zonnetje van de dag trekken. Deze was dan aan de beurt. Soms sloeg ik wel eens een dag over, maar dan was er altijd een reden voor.

Ik ben niet zomaar met de zonnetjes begonnen. Eerst ben ik met de kinderen bezig geweest met complimenten. Wat is een compliment, hoe geef je een compliment, hoe ontvang je een compliment. Wat voor soort complimenten zijn er, welke vind je leuker, enzovoort. Ik vind niet dat je zomaar moet beginnen met het zonnetje, maar het goed moet inleiden. Dan zijn de complimenten die gegeven worden ook meer gemeend en onderbouwd.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor *Mariëlle* op 20 jul 2009, 09:54

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties, dit brengt mij weer op nieuwe ideeën! :)

Nog een vraagje: Miekiemousie, jij beschrijft dat je niet zomaar met de zonnetjes bent begonnen maar eerst met de leerlingen gepraat hebt over complimenten. Dit was ook mijn bedoeling omdat ik vind dat de leerlingen eerst goed moeten begrijpen waarom wij met het zonnetje van de week gaan werken.
Hoe ben jij bezig geweest met deze inleiding? Een gesprek met de leerling waarin je de dingen bespreekt die je in je vorige bericht beschrijft of ook een andere activiteit? Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan een prentenboek/ verhaal of spelletje etc. maar kom daar niet zo uit...
Wie heeft er verder een leuk idee om in groep 3 bezig te zijn met het geven/ ontvangen van complimenten ter voorbereiding op het zonnetje van de week?

Groetjes!
'Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!' - Marco Borsato, Vlinder.
*Mariëlle*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 14:27
Woonplaats: Westen van het land
Groep: 3
Functie: Groepsleerkracht

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor JufAnastacia op 22 jul 2009, 17:11

Wat een leuk idee! Ik ga hier ook mee aan de slag. Zou dan ook een kind 1 dag het zonnetje laten zijn. Het geven van complimenten ga ik introduceren in de kring en een dramales. Hoe geef je complimenten? Wat zeg je dan? Hoe zeg je dat? Wat doe je als iemand jou een compliment geeft? Het is misschien ook wel leuk om het de kinderen adhv een rollenspel uit te leggen, wat is een goede manier van een compliment geven en wat is juist niet de bedoeling? Wat zeg je wel? Wat zeg je niet? De knuffelkaartjes vind ik ook erg leuk, maar die wilde ik sowieso al wekelijks gaan doen. Heb ik eerder gedaan, elke woensdag knuffelkaartjeskring, de hulpjes mogen dan een knuffelkaartje trekken en die bespreken we met elkaar. Soms kopieerde ik het werkblad erbij... Word weer helemaal enthousiast!
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor *Mariëlle* op 23 jul 2009, 14:06

Hoi!

Ohw ja, dat is natuurlijk ook nog een idee.. het koppelen aan een drama-les. Ik had nu al bedacht om een verhaal te kiezen uit 'Jij en Ik' (sociaal- emotioneel) Dan inderdaad een gesprek over complimenten, hoe geef je het, hoe ga je er mee om etc. De week erna wil ik dan starten met het zonnetje van de week.

Om de knuffelkaartjes in de kring te behandelen is ook leuk maar in mijn lesrooster (groep 3) vrees ik dat dat allemaal niet meer past.. Door het aan het zonnetje van de week te koppelen laat ik elke week 1 leerling er mee werken zodat het toch aan bod komt in de klas :)
Leuk!
'Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!' - Marco Borsato, Vlinder.
*Mariëlle*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 14:27
Woonplaats: Westen van het land
Groep: 3
Functie: Groepsleerkracht

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor miekiemousie op 25 jul 2009, 18:39

Ik zou als ik jou was de eerste week(en) veel aandacht geven aan complimenten, op vele manieren. Ik zou hierbij buiten het gemaakte rooster om gaan. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om in het begin van het jaar een hele goede sfeer in de klas te creëren. Hier profiteer je daarna alleen maar van.
Mijn ervaring is dat de kinderen in groep 3 in eerste instantie veel complimenten gaan geven over materiële zaken. Ik vind dit niet de belangrijkste complimenten, ook omdat hier een verschil zit in het geld dat de kinderen thuis hebben. Deze complimenten wil ik er dan ook in het begin uit filteren. Even denken wat ik heb gedaan: (i.s.m. omgangsvormen)

- hoe vraag je iets aardig als je iets wil. Voorbeeld als jij met een bal wilt spelen, maar iemand anders heeft hem al.
- bedanken als iemand wat voor je doet. Hierbij herhalen van het vragen als je iets wilt.
- bespreken van complimenten en 'afbrekers' d.m.v. een verhaal van een kind dat alleen maar afbrekers krijgt. Wat doet dit met je? Waarom zijn complimenten veel leuker om te krijgen?
- Aan het einde van de dag aan iemand uit de klas een compliment geven. Hierbij bespreken wat voor soort complimenten de kinderen geven. Welke zijn leuker om te krijgen? (dit meerdere keren uitvoeren)
- Aan het einde van de dag een compliment geven aan iemand die je niet zo snel een compliment geeft. (stimuleren van complimenten geven aan iemand die niet je vriendje is)
- Iemand bedanken als je een compliment krijgt. Erbij stilstaan dat een compliment krijgen leuk is.
- De kring rond gaan, iedereen krijgt een compliment van iemand (aan het einde van de juf)

Ook andere vormen die ik nog gedaan heb:
- In de kring vertellen van wie JIJ een compliment hebt gekregen, of wie jou goed geholpen heeft. Hierbij moet de ontvanger dit dus vertellen, niet degene die gegeven heeft. (vaak herhalen, hoe beter het gaat)
- Kaartjes trekken met een naam. Aan diegene moet je deze dag/dagen/week meer aandacht besteden. Een keer extra helpen of extra complimenten geven. Aan het einde van de periode raden wie het was.

Ik heb nu heel wat opgeschreven, maar volgens mij ook nog heel veel vergeten. Ik hoop dat je er in iedergeval iets aan hebt.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor *Mariëlle* op 25 jul 2009, 20:54

Bedankt weer voor je nieuwe reactie. :)
Ik ben het helemaal met je eens; ik wil ook de eerste weken flink aandacht besteden aan 'het sfeer maken in de klas'. Vind ik ook erg belangrijk.

Ik ga je ideeën eens rustig lezen, zit veel leuks en bruikbaars bij! Bedankt! Enne.. nog andere of nieuwe ideeën, ik blijf benieuwd! ;)
'Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!' - Marco Borsato, Vlinder.
*Mariëlle*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 14:27
Woonplaats: Westen van het land
Groep: 3
Functie: Groepsleerkracht

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor JufSandra7 op 15 jan 2013, 12:38

Weet iemand uit welke methode "het zonnetje van de week" komt?

Alvast bedankt!
JufSandra7
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 13 jan 2010, 18:21
Groep: 0
Schooltype: vmbo bbl klas 1 en 2
PABO jaar: 4
Functie: Lio stagiaire

Re: Zonnetje van de week

Berichtdoor JufBeau op 18 maart 2015, 09:43

Kan iemand mij helpen aan het ´versje´ bij het zonnetje van de week?
Ik kon hem altijd dromen, maar ik ben hem vergeten!
Ik wil het zonnetje van de week/dag graag gaan gebruiken om de onderlinge contacten in mijn stageklas te verbeteren.

Een deel van het 'versje' kan ik nog wel herinneren:
... draai eens om,
Wij zien jou graag en weet jij waarom?
JufBeau
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 20 nov 2011, 16:40
Woonplaats: Midden Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 3
Functie: Stagiaire


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron