Toen ik afgelopen maand de rapportgesprekken met de ouders had, vertelde mijn begeleidster dat ze op het rapport alleen de prestaties plaatste en ervoor zorgde dat het verder positief was. Ook al vertoont een kind hinderlijk gedrag, ze zal het nooit in het rapport noteren. In plaats daarvan zal ze dat mondeling doen op de gespreksavond.
Gisteren keek ik bij toeval al mijn oude rapporten van de basisschool nog eens door. Naast de standaard beoordelingen, kwamen er toch wat 'negatieve' dingen in voor. "Dennis heeft moeite iets van een ander te accepteren" stond er in 1 rapport, en in een stuk of 5 rapporten (dus van verschillende groepen) stond er standaard 'Dennis heeft weinig aansluiting met de kinderen in de klas' 'Dennis is erg op zichzelf'.
Nu weet ik helemaal niks meer van de basisschool (erg slecht geheugen of ik verdring alles ), maar als ik dat lees dan ga je toch bij jezelf denken 'gohh, was ik zo?'
Hoe doen jullie dat met rapporten? Noteren jullie daar ook dergelijke dingen in? Of schrijven jullie alleen maar de positieve dingen in het rapport en doe je de negatieve dingen mondeling?