[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Oud op 18 apr 2010, 08:38

Toen ik afgelopen maand de rapportgesprekken met de ouders had, vertelde mijn begeleidster dat ze op het rapport alleen de prestaties plaatste en ervoor zorgde dat het verder positief was. Ook al vertoont een kind hinderlijk gedrag, ze zal het nooit in het rapport noteren. In plaats daarvan zal ze dat mondeling doen op de gespreksavond.

Gisteren keek ik bij toeval al mijn oude rapporten van de basisschool nog eens door. Naast de standaard beoordelingen, kwamen er toch wat 'negatieve' dingen in voor. "Dennis heeft moeite iets van een ander te accepteren" stond er in 1 rapport, en in een stuk of 5 rapporten (dus van verschillende groepen) stond er standaard 'Dennis heeft weinig aansluiting met de kinderen in de klas' 'Dennis is erg op zichzelf'.

Nu weet ik helemaal niks meer van de basisschool (erg slecht geheugen of ik verdring alles :P), maar als ik dat lees dan ga je toch bij jezelf denken 'gohh, was ik zo?'

Hoe doen jullie dat met rapporten? Noteren jullie daar ook dergelijke dingen in? Of schrijven jullie alleen maar de positieve dingen in het rapport en doe je de negatieve dingen mondeling?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Anita op 18 apr 2010, 10:49

In het gedeelte waar je bij ons 'de bolltetjes moet kleuren' over hoe het kind is in het gedrag kan daar best eens een bolletje matig of onvoldoende zijn. Met zo'n rapport moet je namelijk wel de praktijk weergeven.
Bij de opmerkingen houd ik het positief. Een kind moet door zo'n opmerking gemotiveerd worden iets te gaan doen of zo te laten niet er door de grond ingeboord worden.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 18 apr 2010, 11:47

Een rapport is ter inzage van de ouders, niet van de kinderen. Je hoeft dus niet extra voorzichtig te zijn ten aanzien van het kind.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Anita op 18 apr 2010, 11:54

Een rapport is voor ouders en kinderen. Het document gaat compleet over hen en hoe zij het doen op school.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Mniekske op 18 apr 2010, 13:05

Ik schrijf rapporten vaak ook gericht op de kinderen. Als er wat negatiefs gezegd moet worden, geef ik er toch een positieve draai aan. Dit kan door er wat bij te zetten wat wel heel goed gaat, maar ook soms met een grapje. Ik vind niet dat het rapport voor de ouders alleen is, juist ook voor de kinderen en daarom zal ik niet heel negatieve opmerkingen in het rapport zetten. Dit kan in de oudergesprekken toegelicht worden.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Anita op 18 apr 2010, 13:13

Wat ook nog meespeelt is dat zo'n negatieve opmerking op papier ook altijd nog verkeerd kan worden opgevat. Die geef ik dan lieven in een mondelinge toelichting aan leerling en ouder.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor moimoi op 18 apr 2010, 13:57

het rapport is voor het kind - die moet het kunnen laten zien aan opa's, oma's, buren, tantes en ooms.
Daarom zullen wij nooit iets negatiefs in het rapport van het kind zetten!

Hoe we dat hebben opgelost? We hebben een formulier "verslag gesprek 10 minutengesprekken". Iedere leerkracht vult dit in met de 10 minutengesprekken en daarin staan de punten die je met de ouders kunt bespreken.
Tijdens het gesprek is er genoeg ruimte om dingen aan te vullen.
Aan t eind vh gesprek zetten de ouders en de leerkrachten een handtekening en dit verslag gaat in t dossier.

Gedragingen van kinderen kun je hierop kwijt, zonder dat het zwart op wit in t rapport staat - en iedereen t kan lezen.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 18 apr 2010, 16:27

Dus het rapport is een farce? Dat proef ik hieruit. Gelukkig kan het ook anders. Mijn neefje had allemaal dikke onvoldoendes (E-scores) en dat hebben de opa's en oma's ook gezien. Dit heeft meegeholpen in het begrijpen dat hun kleinkind toch echt naar het speciaal onderwijs zal moeten.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor jufHetty op 18 apr 2010, 17:39

Wij schrijven een getuigschrift waar naast alle vakken het algemeen ontwikkelingsbeeld van het kind beschreven wordt. Dit laatste is in principe alleen voor de ouders bestemd, naar eigen keuze kunnen zij het ook met hun kinderen bespreken. Er worden geen cijfers of andere vormen van score weergegeven, enkel beschrijvingen.
Om het kind te helpen in zijn/haar ontwikkeling maken we elk jaar zelf een spreuk voor elk kind ter aanmoediging. Die spreuk past dan ook weer in de ontwikkelingsstof van het jaar dat net is doorgemaakt. We maken er een mooie tekening bij.
Dit alles legt de sterke en de nog ontwikkelen kanten van het kind bloot.
Bij het uitdelen van de getuigschriften nodig ik altijd de ouders uit. hen vertel ik wat we met elkaar als klas aan ontwikkeling hebben doorgemaakt en per spreuk ( die ik voorlees) raden de kinderen (vaak goed!) voor welk kind die is.
Wij zijn op school toch heel uitgesproken in het schriftelijk communiceren van de matige ontwikkelingen van een kind. Niet alleen maken wij van elk oudergesprek een door alle partijen ondertekend verslag ( en maken op verzoek een kopietje voor de ouders zelf), ook in het getuigschrift zetten wij eerlijk de puntjes op de "i". Juist het gebied "sociaal-emotioneel" kan verschillend opgevat worden er er dient dan ook complete wederzijdse helderheid en overeenstemming te zijn. Overigens komt er op het getuigschrift aan het einde van het schooljaar niets te staan wat de ouders niet al wisten uit een eerder gesprek.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor miekiemousie op 18 apr 2010, 17:49

Ons rapport bestaat uit 2 delen. Een deel zijn 6 stukjes over sociaal-emotioneel, WO, werk, gesprek, spel, viering. Daarnaast zijn er nog de 'kale' cijfers. Hiervoor voeren we de resultaten in en komt er een beoordeling onvoldoende-goed uit.
Bij de stukjes schrijven wij in principe naar het kind, ze zijn voor het kind bedoeld. Hier kan best wel eens een kritische noot in staan, al zal dit nooit overheersen. Daarbij probeer je het op een leuke manier aan te geven als iets waar het kind nog aan moet werken bijvoorbeeld. Een heel simpel stukje van een kind vorig jaar:

Jij kan hard werken, maar je vindt het ook gezellig om te kletsen. Het is helemaal niet erg om te kletsen, maar zorg je dat je werk wel af komt? Jouw werk ziet er altijd heel netjes uit, wat kun jij al goed met schrijfletters schrijven!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Mniekske op 18 apr 2010, 18:54

Dus het rapport is een farce? Dat proef ik hieruit. .


Dat vind ik niet. Wanneer een kind allemaal onvoldoendes haalt zal dit ook te zien zijn op het rapport in de beoordeling. De stukjes die ik schrijf, de persoonlijke noot dus eigenlijk, die probeer ik wel positief te houden. Maar qua punten op het rapport moet je wel eerlijk zijn naar mijn mening.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 18 apr 2010, 19:53

Oke, ik kreeg de indruk dat er alleen voldoendes werden gegeven op het rapport.

Ik heb echter ook wel eens meegemaakt dat een juf er uiteindelijk maar AVI 5 op had gezet, omdat het anders zo sneu was voor het kind. Komt het kind na de zomer bij mij in groep 6, mag ik aan de moeder uitleggen dat het kind nog steeds AVI 5 niet heeft gehaald volgens de scores... Kijk, dan ben je fout bezig, hoe goed bedoeld ook!
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor moimoi op 18 apr 2010, 20:09

Dank je Mienske - goed verwoord!

Bovenbouwjuf - natuurlijk is de rest vh rapport objectief ingevuld!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor Oud op 18 apr 2010, 21:09

Grappig die verschillen per school en per onderwijzer. De een ziet het rapport als iets voor de ouders en de ander voor het kind! Cijfers zet je uiteraard objectief in het rapport, dat is nou eenmaal iets dat zwart op wit staat. Maar als een leerling bijv. gepest wordt of juist andere kinderen pest, dan zet je dat toch niet in het rapport?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Sociaal-emotionele informatie op het rapport?

Berichtdoor moimoi op 18 apr 2010, 21:14

mee eens Dennis.

En, sociaal emotionele informatie is niet een objectief gegeven.
De methode geeft aan dat je een 5 hebt wanneer je bv 13 fout hebt.
Maar sociaal emotionele zaken is soms net hoe een leerkracht er tegenaan kijkt.
Ik vond bv een leerling erg afstandelijk, maar de afstandelijke leerkracht van groep 5 begreep niet wat ik bedoelde...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron