Hoihoi,
Ik werk in cluster 4 met kinderen met gedragsproblemen en heb een bovenbouwklas (ong. groep 6/7/8). In de klas werkte ik afgelopen jaar met het volgende beloningssysteem: voor elk dagonderdeel kan een krul verdiend worden. Van het totaal aantal te verdienen krullen worden er twee afgehaald; als je die hoeveelheid krullen haalt, krijg je een sticker op je stickerkaart. Er kunnen ook bonuskrullen verdiend worden.
Nu merk ik dat ik dit systeem op zich wel prettig vind, maar het lastig vind dat werkhouding en gedrag door elkaar lopen. Als ze bijv. hun rekenwerk afhebben zouden ze een krul verdienen, maar als het gedrag onder het rekenen niet goed was, dan weer niet. Ik wil deze twee dus graag scheiden: één beloningssysteem voor werkhouding en één beloningssysteem voor gedrag. Ik kan niet legio krullen op het bord gaan zetten voor beiden en dan is het ook niet meer duidelijk voor ze, dus ik wil het echt apart hebben.
Wie heeft ervaring en/of tips voor het opzetten van zo'n systeem? En welke beloningen zetten jullie tegenover gedrag en/of werkhouding? Ben benieuwd naar jullie reactie!