hoi allemaal,
ik ben bezig met een onderzoek naar het aandeel van de leerkracht in de klassenorganisatie. Ik heb daarvoor een interview afgenomen met mijn praktijkbegeleider mbt mijn praktijkklas/school. Deze resultaten wil ik graag gaan vergelijken met antwoorden van leerkrachten op andere scholen - om te kijken of deze van elkaar verschillen.
Willen jullie mijn vragen beantwoorden?
Interviewvragen:
1. Wie heeft het lesrooster bepaald en in hoeverre kun je hier zelf dingen aan wijzigen of hiervan afwijken?
2. Heb je inspraak in de verdeling van de leerlingen over de klassen (bijv bij combinatieklassen)?
3. Ben je een voor of tegenstander van het gebruik van methodes?
4. Heb je de mogelijkheid van de gebruikte methodes af te wijken of onderwerpen uitgebreider of juist niet te behandelen?
5. Heb je inspraak in de keuze voor bepaalde methodes?
6. Is er een vast beleid voor kinderen die niet goed mee kunnen komen of bepaal je zelf – eventueel na overleg met collega’s - per situatie en per leerling hoe je het beste een leerling kunt begeleiden?
7. Wordt er gewerkt met een leerlingvolgsysteem? Zo ja, worden alleen de toetsresultaten van de leerlingen hierin meegenomen of is jouw oordeel/mening over de leerlingen ook onderdeel hiervan?
8. Heb je voor jouw klas eigen regels (of extra regels), buiten de schoolregels?
9. Hoeveel vrijheid heb je om een bepaalde eigen ideeën/werkwijze uit te voeren binnen jouw klas?
10. Hoe zie jij zelf jouw rol in de klassenorganisatie van de groep waarin je lesgeeft? Zou je die graag uitgebreider zien of juist beperkter?
Alvast Bedankt - mijn emailadres is: lenilena@hotmail.com
groeten