wie wil mijn vragen beantwoorden voor mijn opdracht

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

wie wil mijn vragen beantwoorden voor mijn opdracht

Berichtdoor lenilena op 30 sep 2010, 20:42

hoi allemaal,

ik ben bezig met een onderzoek naar het aandeel van de leerkracht in de klassenorganisatie. Ik heb daarvoor een interview afgenomen met mijn praktijkbegeleider mbt mijn praktijkklas/school. Deze resultaten wil ik graag gaan vergelijken met antwoorden van leerkrachten op andere scholen - om te kijken of deze van elkaar verschillen.

Willen jullie mijn vragen beantwoorden?

Interviewvragen:
1. Wie heeft het lesrooster bepaald en in hoeverre kun je hier zelf dingen aan wijzigen of hiervan afwijken?
2. Heb je inspraak in de verdeling van de leerlingen over de klassen (bijv bij combinatieklassen)?
3. Ben je een voor of tegenstander van het gebruik van methodes?
4. Heb je de mogelijkheid van de gebruikte methodes af te wijken of onderwerpen uitgebreider of juist niet te behandelen?
5. Heb je inspraak in de keuze voor bepaalde methodes?
6. Is er een vast beleid voor kinderen die niet goed mee kunnen komen of bepaal je zelf – eventueel na overleg met collega’s - per situatie en per leerling hoe je het beste een leerling kunt begeleiden?
7. Wordt er gewerkt met een leerlingvolgsysteem? Zo ja, worden alleen de toetsresultaten van de leerlingen hierin meegenomen of is jouw oordeel/mening over de leerlingen ook onderdeel hiervan?
8. Heb je voor jouw klas eigen regels (of extra regels), buiten de schoolregels?
9. Hoeveel vrijheid heb je om een bepaalde eigen ideeën/werkwijze uit te voeren binnen jouw klas?
10. Hoe zie jij zelf jouw rol in de klassenorganisatie van de groep waarin je lesgeeft? Zou je die graag uitgebreider zien of juist beperkter?

Alvast Bedankt - mijn emailadres is: lenilena@hotmail.com

groeten
lenilena
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 19 maart 2010, 15:37
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: wie wil mijn vragen beantwoorden voor mijn opdracht

Berichtdoor JufH op 30 sep 2010, 20:56

Interviewvragen:
1. Wie heeft het lesrooster bepaald en in hoeverre kun je hier zelf dingen aan wijzigen of hiervan afwijken?

De uren staat natuurlijk vast maar hoe ik ze indeel is m'n eigen keuze. De directeurt heeft het vervolgens goedgekeurd. Van het rooster afwijken gebeurt wel eens. Soms bewust, en soms onbewust moet ik zeggen... Dan loopt het net ff anders!
2. Heb je inspraak in de verdeling van de leerlingen over de klassen (bijv bij combinatieklassen)?
Ja, de collega van de klas waar ze vandaan komen overlegt met de leerkracht waar ze naartoe gaan en geeft advies!

3. Ben je een voor of tegenstander van het gebruik van methodes?
Voorstander, zolang het maar geen wetboek is maar een spoorboekje mag zijn!

4. Heb je de mogelijkheid van de gebruikte methodes af te wijken of onderwerpen uitgebreider of juist niet te behandelen?
Ja die vrijheid hebben we. Bijv. de 2e wereldoorlog behandel ik heel wat uitgebreider dan in de methode. In onze rekenmethode komen soms zulke vergezochte dingen voor en aan het eind moeten ze ook een keer een mandala tekenen, dat slaan we over!

5. Heb je inspraak in de keuze voor bepaalde methodes?
Ja, we vormen commissies voor elke nieuw te kiezen methode, een commissie bereidt voor, iedere betrokken collega probeert wat uitgekozen methodes uit en we beslissen samen!

6. Is er een vast beleid voor kinderen die niet goed mee kunnen komen of bepaal je zelf – eventueel na overleg met collega’s - per situatie en per leerling hoe je het beste een leerling kunt begeleiden?
Er zijn wel stappenplannen, maar uiteindelijk krijgt elke lln zijn eigen plan!
7. Wordt er gewerkt met een leerlingvolgsysteem? Zo ja, worden alleen de toetsresultaten van de leerlingen hierin meegenomen of is jouw oordeel/mening over de leerlingen ook onderdeel hiervan?
In het lvs staan allerlei gegevens, cito, handelinsplannen en soms notities van leerkrachten.
8. Heb je voor jouw klas eigen regels (of extra regels), buiten de schoolregels?
Ja...
9. Hoeveel vrijheid heb je om een bepaalde eigen ideeën/werkwijze uit te voeren binnen jouw klas?
Vrij veel, zolang het maar wel op elkaar aansluit.

10. Hoe zie jij zelf jouw rol in de klassenorganisatie van de groep waarin je lesgeeft? Zou je die graag uitgebreider zien of juist beperkter?
Ik ben er tevreden over. Heb een belangrijke rol, en zou dat niet anders willen zien. Ik bepaal wat er gebeurt, door de weektaak kunnen kinderen ook veel zelf bepalen en ik begeleid ze daarin.
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast