door MeesterP op 28 dec 2010, 12:03
Wanneer laat je de kinderen zelfstandig werken?
Wat laat je de kinderen doen tijdens het zelfstandig werken?
Indien er gewerkt wordt met een weektaak: Gebruik je methodegebonden of niet-methodegebonden opdrachten in je weektaak? (misschien heb je een voorbeeld)
Op mijn LIO school heb ik veel met dagtaken gewerkt, geen weektaken. Dus over weektaken kan ik weinig vertellen.
Wel ga ik nu in mijn eigen groep 7 met een dag (eigenlijk middag)taak werken. Ik ga op dinsdagmiddag de kinderen zelfstandig laten werken. Als de kinderen zelfstandig bezig zijn kan ik bepaalde zwakke kinderen helpen. Bijvoorbeeld bij DMT lezen enz.
Ik geef de kinderen een blad waar moet en mag taken op staan. De moet taken die moeten af, en de mag taken mogen gedaan worden nadat de moet taken gedaan zijn.
Ik gebruik zowel methode opdrachten als niet methode opdrachten. IK laat ze bijvoorbeeld een som van de rekentaak maken (waar ik nog niet aan toegekomen ben, of die ik er bewust uitlaat voor de dagtaak) of een taallesje. Maar het kan ook een oefenwerkblad zijn. Je kunt er eigenlijk van alles instoppen, als kinderen het maar zelfstandig kunnen maken.
De magtaken staan allerlei dingen op. Ik ben nu bezig met een extra werkbak aan het aanleggen. Waarin allerlei uitdagende en leuke werkbladen inzitten op allerlei niveau. Ik lamineer deze allemaal, zodat de kinderen er eentje kunnen kiezen en de antwoorden in een schrift kunnen schrijven. Zo zijn ze ook na de dagtaak nog op een leuke manier aan het leren.
2010/2011 -> Groep 7 (24 leerlingen)
2011/2012 -> Groep 7 (27 leerlingen)
2012/2013 -> Groep 8 (26 leerlingen)