Ik ben sinds de Kerstvakantie gestart in een groep 6 van 30 kinderen. Ik vervang de vaste leerkracht die met zwangerschapsverlof is en tot aan de zomervakantie wegblijft, een behoorlijke tijd dus. Het is een leuk stel, echt een gezellige groep bij elkaar en heb ook wel het idee dat ze me accepteren. Heb nu een paar weken de groep gedraaid en zoveel mogelijk gedaan zoals de vaste leerkracht dat doet, om te kijken hoe de klas reageert.
Maar nu de eerste paar weken er op zitten, merk ik toch een aantal zaken in de groep waar ik niet tevreden over ben. Deels zijn dit problemen die de vaste leerkracht ook al aangaf, nl. een flink aantal kinderen met behoorlijke werkhoudingsproblemen en een aantal met gedragsproblemen/nog te diagnosticeren kinderen die in een traject zitten. Hier ben ik al voor in overleg met IB en de MB/BB-coördinator die mij begeleidt. Hoewel daar nog niet echt iets concreets uit voortgekomen is, heb ik nog wel wat zaken in mijn trukendoos waar ik nog wel mee aan de slag kan, dus dat is niet echt een punt.
Een groter punt vind ik dat ze niet echt te 'vangen' lijken te zijn. Ik vond in de eerste week al dat de leswisselingen ontzettend veel tijd kostten. De kinderen zijn, in mijn ogen, érg lang bezig om alle spullen op te ruimen, nieuwe spullen te pakken en vervolgens klaar te gaan zitten met hun mond dicht. Ik kan zo een minuut of 3, 4, moeten wachten voordat ik verder kan. Dat vind ik persoonlijk nogal lang. Ik heb in de tweede week daarom een beloningssysteem ingevoerd, waarmee ze smilies kunnen verdienen met een groepje. 5 smilies = een streepje, 5 streepjes = een kwartiertje vrije tijd op vrijdag. Ik heb dit systeem tot nu toe in 3 verschillende klassen ingevoerd en mijn ervaring tot nu toe is dat de kinderen er ontzettend fanatiek van worden om die smilies te verdienen, op een positieve manier. Deze groep vindt het ook wel leuk, maar is er veel minder op gefocust. Kon ik in een andere groep nog wel eens suggestief bij het bord gaan staan met mijn stift en ze 'vlogen' al haast om te doen wat ze moesten doen, nu hebben ze af en toe niet eens in de gaten dat ik er sta en dat ik iets zeg van 'Eens kijken welk groepje snel en stil klaar kan gaan zitten om een smilie te verdienen.' Ze hebben het veel te gezellig met elkaar
Ook wanneer ik absolute stilte eis tijdens het werken, of zachtjes overleggen (en ik heb de eerste paar dagen gezien dat ze het écht konden), gaat dat nu wel regelmatig de mist in. Tijdens een toets, als ik uitdrukkelijk uitleg dat het stil moet blijven en dat je dus ook geen pen/potlood/inktwisser mag vragen, begint het toch weer te roezemoezen als er meer kinderen klaar zijn. Toen ik afgelopen maandag érg lang moest wachten steeds tot het stil werd (wil er niet steeds overheen gaan praten), heb ik ze uiteindelijk de tijd in laten halen na schooltijd. Maar het interesseerde ze niet erg, ja ze vonden het wel vervelend maar echt erg? Dat idee had ik niet.
Vanmiddag had ik ze een spel beloofd als ze aan het begin van de middag goed zouden werken. Een leuk vooruitzicht zou je denken, maar ondanks uitdrukkelijk uitgelegd wat ze konden doen en hoe ik het wilde hebben, ging het volume weer steeds omhoog. Toen ik uiteindelijk toch het spel wilde uitleggen omdat er ook heel veel kinderen wél goed hebben gewerkt, ben ik begonnen met de kinderen die wél goed hadden geluisterd omdat ik er niet overheen kwam. De rest van de klas had het niet eens in de gaten, zo druk waren ze nog met groepjes maken, uitvechten wie bij wie mocht en wie er dan wat moest doen
Heb al uitgebreid gesproken met IB en coördinator maar die hebben ook niet 1-2-3 een idee hoe ik dit aan kan gaan pakken. De vaste leerkracht is volgens mij nog net een tikkie strenger dan ik, maar ik geloof dat ik toch ook wel behoorlijk streng ben. Het 'pakt' alleen niet erg bij de kinderen en ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Zowel straffen als belonen lijkt ze niet erg te raken. Nablijven is lastig vanwege BSO & ouders, binnenblijven in de pauze vinden ze wel jammer maar niet heel vervelend en een tekst overschrijven als ze niet opletten bij het lezen, tsja, vervelend maar blijkbaar geen reden om de volgende keer goed mee te doen. Eigen werk goed nakijken en als ik er nog fouten uithaal, de les opnieuw maken zorgt er ook niet echt voor dat ze beter hun best doen met nakijken. Had ik voorgaande jaren in mijn registratie over dat nakijken een paar kruisjes van kinderen die niet goed nakijken, heb nu in 3 weken tijd al bijna de hele klas betrapt op fouten...
Misschien is er hier nog iemand met een goede tip wat ik nog kan proberen?