Klas is moeilijk te 'vangen'

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor *Tamara* op 20 jan 2011, 21:53

Ik ben sinds de Kerstvakantie gestart in een groep 6 van 30 kinderen. Ik vervang de vaste leerkracht die met zwangerschapsverlof is en tot aan de zomervakantie wegblijft, een behoorlijke tijd dus. Het is een leuk stel, echt een gezellige groep bij elkaar en heb ook wel het idee dat ze me accepteren. Heb nu een paar weken de groep gedraaid en zoveel mogelijk gedaan zoals de vaste leerkracht dat doet, om te kijken hoe de klas reageert.

Maar nu de eerste paar weken er op zitten, merk ik toch een aantal zaken in de groep waar ik niet tevreden over ben. Deels zijn dit problemen die de vaste leerkracht ook al aangaf, nl. een flink aantal kinderen met behoorlijke werkhoudingsproblemen en een aantal met gedragsproblemen/nog te diagnosticeren kinderen die in een traject zitten. Hier ben ik al voor in overleg met IB en de MB/BB-coördinator die mij begeleidt. Hoewel daar nog niet echt iets concreets uit voortgekomen is, heb ik nog wel wat zaken in mijn trukendoos waar ik nog wel mee aan de slag kan, dus dat is niet echt een punt.

Een groter punt vind ik dat ze niet echt te 'vangen' lijken te zijn. Ik vond in de eerste week al dat de leswisselingen ontzettend veel tijd kostten. De kinderen zijn, in mijn ogen, érg lang bezig om alle spullen op te ruimen, nieuwe spullen te pakken en vervolgens klaar te gaan zitten met hun mond dicht. Ik kan zo een minuut of 3, 4, moeten wachten voordat ik verder kan. Dat vind ik persoonlijk nogal lang. Ik heb in de tweede week daarom een beloningssysteem ingevoerd, waarmee ze smilies kunnen verdienen met een groepje. 5 smilies = een streepje, 5 streepjes = een kwartiertje vrije tijd op vrijdag. Ik heb dit systeem tot nu toe in 3 verschillende klassen ingevoerd en mijn ervaring tot nu toe is dat de kinderen er ontzettend fanatiek van worden om die smilies te verdienen, op een positieve manier. Deze groep vindt het ook wel leuk, maar is er veel minder op gefocust. Kon ik in een andere groep nog wel eens suggestief bij het bord gaan staan met mijn stift en ze 'vlogen' al haast om te doen wat ze moesten doen, nu hebben ze af en toe niet eens in de gaten dat ik er sta en dat ik iets zeg van 'Eens kijken welk groepje snel en stil klaar kan gaan zitten om een smilie te verdienen.' Ze hebben het veel te gezellig met elkaar :P

Ook wanneer ik absolute stilte eis tijdens het werken, of zachtjes overleggen (en ik heb de eerste paar dagen gezien dat ze het écht konden), gaat dat nu wel regelmatig de mist in. Tijdens een toets, als ik uitdrukkelijk uitleg dat het stil moet blijven en dat je dus ook geen pen/potlood/inktwisser mag vragen, begint het toch weer te roezemoezen als er meer kinderen klaar zijn. Toen ik afgelopen maandag érg lang moest wachten steeds tot het stil werd (wil er niet steeds overheen gaan praten), heb ik ze uiteindelijk de tijd in laten halen na schooltijd. Maar het interesseerde ze niet erg, ja ze vonden het wel vervelend maar echt erg? Dat idee had ik niet.

Vanmiddag had ik ze een spel beloofd als ze aan het begin van de middag goed zouden werken. Een leuk vooruitzicht zou je denken, maar ondanks uitdrukkelijk uitgelegd wat ze konden doen en hoe ik het wilde hebben, ging het volume weer steeds omhoog. Toen ik uiteindelijk toch het spel wilde uitleggen omdat er ook heel veel kinderen wél goed hebben gewerkt, ben ik begonnen met de kinderen die wél goed hadden geluisterd omdat ik er niet overheen kwam. De rest van de klas had het niet eens in de gaten, zo druk waren ze nog met groepjes maken, uitvechten wie bij wie mocht en wie er dan wat moest doen :roll:

Heb al uitgebreid gesproken met IB en coördinator maar die hebben ook niet 1-2-3 een idee hoe ik dit aan kan gaan pakken. De vaste leerkracht is volgens mij nog net een tikkie strenger dan ik, maar ik geloof dat ik toch ook wel behoorlijk streng ben. Het 'pakt' alleen niet erg bij de kinderen en ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Zowel straffen als belonen lijkt ze niet erg te raken. Nablijven is lastig vanwege BSO & ouders, binnenblijven in de pauze vinden ze wel jammer maar niet heel vervelend en een tekst overschrijven als ze niet opletten bij het lezen, tsja, vervelend maar blijkbaar geen reden om de volgende keer goed mee te doen. Eigen werk goed nakijken en als ik er nog fouten uithaal, de les opnieuw maken zorgt er ook niet echt voor dat ze beter hun best doen met nakijken. Had ik voorgaande jaren in mijn registratie over dat nakijken een paar kruisjes van kinderen die niet goed nakijken, heb nu in 3 weken tijd al bijna de hele klas betrapt op fouten...

Misschien is er hier nog iemand met een goede tip wat ik nog kan proberen?
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor moimoi op 21 jan 2011, 14:48

Hou het concreet en zichtbaar voor de kinderen.
Gebruik de kleurenklok (www.kleurenklok.nl)

Maak een stilteteken (hang bv een kleurplaat voor de klas http://ikbeginmethardlopen.blogspot.com ... chive.html)
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor Fransje op 21 jan 2011, 17:07

een beloningssyteem is een goed idee, maar ik vind persoonlijk dat ze wel erg vaak het goed moeten doen voor een kwartiertje vrije tijd. Ze moeten 25x goed hun best doen met opruimen en dan verdienen ze 1 kwartier. Doordat ze zo vaak de beste/snelste moeten zijn, is de beloning niet echt aantrekkelijk. Ik zou dat al veranderen, zodat ze sneller een beloning kunnen verdienen.

Verder de tips van moimoi. Verdeel het werk ook in blokken en maak de tijd inzichtelijk met de klok. Bij mij in de groep werkt dit prima!
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype: Protestants Christelijk
Functie: directeur en leerkracht

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor juf.karolien op 21 jan 2011, 20:45

Ik heb in mijn (nieuwe) klas ongeveer hetzelfde probleem. Ik krijg de kinderen wel gemotiveerd om door te werken, en ze werken (meestal) ook flink. Maar vanaf het moment dat de bel gaat gaan voor speeltijd of om naar huis te gaan, is het héél moeilijk om ze stil te krijgen. Ik heb ook al vanalles geprobeerd: roepen, wachten tot het stil wordt, stil praten, de flinke kinderen belonen...

Ik wil graag dat alle kinderen stil achter hun bank staan voor ze hun jas aan gaan doen, maar dit duurt zó lang (en ik kan ze niet laten nablijven want alle kinderen gaan met de bus naar huis). Ze weten ook dat ze bij een speeltijd minder tijd hebben om te spelen, maar dan maken ze er gewoon een spelletje van in de klas.
Als ik kinderen individueel binnen houdt om dit te 'oefenen' lukt het wel, in groep plots niet meer...

Alle tips welkom!
Nothing in the world has ever been accomplished without passion.
juf.karolien
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 10 jul 2010, 19:03
Woonplaats: Leuven
Groep: 3
Schooltype: gemeenteschool
PABO jaar: 0

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor *Tamara* op 21 jan 2011, 20:58

Bedankt voor de reacties!

Die kleurenklok is inderdaad wel iets om te proberen, of in ieder geval iets om de tijd mee zichtbaar te maken.

Wat betreft het beloningssysteem, de resultaten in eerdere groepen waren wel goed, dus vandaar dat ik het ook nu weer zo ingezet heb. Het frappante vind ik dat zelfs een beloning die ik aan het begin van de middag, in het vooruitzicht stel voor het einde van de middag, schijnbaar nog niet motiverend genoeg is. Of 'Als jullie nu snel opruimen en stil zijn, doen we even een spelletje tussendoor.' Daarom vraag ik me af of de beloning dichterbij halen, wel effect zou hebben. :)
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor Joke op 21 jan 2011, 21:55

Als je gewoon even een muziekje draait? Iedereen is stil als de muziek stopt. Misschien een duidelijker seintje dat ze klaar moeten zijn en dat het stil moet zijn?
Muziek is wel gezellig ook.
Maar ik ken die klassen ook die door niets te raken zijn. Ze vinden het gewoon gezellig op school en ze nemen alles zoals het valt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor *Tamara* op 22 jan 2011, 11:03

Dat is wel een leuke om te proberen Joke, dank je!

Op zich is het inderdaad geen kwaaie wil van die groep, ze vinden het gewoon gezellig met elkaar.

Wat betreft het stilteteken, ik sta voor de klas met mijn hand omhoog en ben vrij lang, dus moeilijk over het hoofd te zien ;) Maar zelfs dan duurt het lang voordat iedereen doorheeft dat ik daar sta en ook zijn hand omhoog doet en stil is.
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor Joke op 22 jan 2011, 11:19

Hand opsteken als stilteteken heeft alleen maar effect als de klas erachter staat, anders heb je er niets aan.
Na verloop van tijd is de 'magie' hiervan uitgewerkt, dat heb ik ook ervaren bij ons op school.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klas is moeilijk te 'vangen'

Berichtdoor christa1981 op 22 jan 2011, 15:15

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan in mijn groep 3. Een enorm gezellige klas, maar de kinderen hebben het ook echt de hele dag enorm gezellig met elkaar. Fluisteren.....daar doen ze niet aan. Er wordt altijd luid gepraat. Ik heb nu een beloningssysteem per dag. Staan er 5 lachende gezichtjes op het bord, gaan we aan het einde van de dag nog even iets gezelligs samen doen (spelletje, kort filmpje kijken etc.). Lachende gezichtjes kunnen ook weer van het bord verdwijnen op het moment dat het niet goed gaat. Dit motiveert de kinderen wel enorm, en het lukt bijna elke dat wel om de beloning te verdienen.
Fulltime juf van groep 3!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast