Instructie voor combinatieklas

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor bijnajuffie op 30 maart 2011, 15:22

Hallo,

Momenteel loop ik stage in een combinatieklas (4/5).
Bij de instructie loop ik er steeds tegenaan dat het te lang duurt.
Vaak wil ik er toch een leuk (pakkend) verhaal van maken, maar dat moet dus 2x (1x groep 4 en 1x groep 5).
Het is ook de bedoeling dat zij naar elkaars uitleg luisteren.

Nu vraag ik me af, hoeveel tijd je gemiddeld aan zo'n instructie (voor 2 groepen) kwijt bent.
Het gaat (als voorbeeld) om een taalles, zonder nieuwe oefeningen.

Snel en leuk, gaan bij mij niet zo makkelijk met elkaar....

Alvast bedankt!
bijnajuffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 05 jul 2010, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor JufH op 30 maart 2011, 15:44

Ik denk dat je er ook aan toe moet geven dat het niet altijd allebei kán! Mijn instructies zijn soms ook megasaai, maar wél effectief! Ik zou me eerst focussen op de effectiviteit en als dat lekker loopt komt het leuke er wel bij. En in een combi kun je het afwisselen, de ene groep kort en bondig, de andere groep wat langer...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor bijnajuffie op 30 maart 2011, 15:55

Hoi Henriette,

Bedankt voor je reactie. Voor school (en mijn mentor) moet het echt beide...
Nu hoeft een pakkende opening niet altijd lang te duren, maar een klein verhaaltje of iets er bij is niet overbodig.
Daarnaast wil ik voorkomen dat ik ga opnoemen wat ze moeten doen. Ik wil juist ook voorbeelden bespreken.
Dat maakt het zo lastig.
Laat jij in jouw klas ook beide klassen naar elkaars uitleg luisteren?

Groetjes
bijnajuffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 05 jul 2010, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor JufH op 30 maart 2011, 16:23

Ik heb een enkele groep dus is dat niet van toepassing... Ik vind het bijzonder dat het moet! Maar het heeft toch geen nut om groep 5 naar iets uit groep 4 te laten luisteren? Ok, soms kan het fijn zijn om herhaling te hebben maar ik kan me voorstellen dat je zo in tijdnood komt!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor Fransje op 30 maart 2011, 17:24

Wat raar dat de groepen naar elkaars instructie moeten luisteren. Lijkt me totaal niet effectief.
Ik heb een groep 3/4 en zet juist eerst een groep aan het werk (met iets wat ze kunnen) en ga dan in de andere groep instructie geven. Als ik dan klaar ben in die groep, ga ik terug naar de andere groep. Meestal zorg ik ervoor dat de groep die het laatste instructie krijgt, de groep is waar ik de leerkrachtgebonden les moet geven. Zo voorkom ik onnodige wisselingen van leerkracht. Tussendoor loop ik wel een rondje door de groep die aan het werk is.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom ze naar elkaars instructie moeten luisteren. Heb je dat al eens gevraagd.
Dat je van de pabo leuke openingen moet verzinnen dat begrijp ik. Dat moest ik ook. Regelmatig bedacht ik in een combi wel een opening, maar dat wilde niet zeggen dat ik die ook altijd uitvoerde.

Wat je trouwens bij een rekenles wel kan doen:
Je heb een balletje (zacht!) nodig. Jij gooit deze naar een kind en zegt ondertussen een som. De kind vangt het balletje en gooit deze weer terug. Tijdens het gooien zegt hij/zij het antwoord. Bij groep 3 doe ik dan dubbelsommen of sommen onder de 10, bij groep 4 keersommen of sommen tot 100. Regelmatig weet een kind uit groep 3 het antwoord ook, erg leuk!
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype: Protestants Christelijk
Functie: directeur en leerkracht

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor Joke op 30 maart 2011, 19:05

Nee, natuurlijk is het niet de bedoeling dat beide groepen naar elkaars uitleg luisteren.
Een heel enkele keer kan je een zwakke ll. wel eens laten meeluisteren naar de uitleg voor de jongere kinderen, zodat hij alles nog eens een keer te horen krijgt, maar over het algemeen gebeurt dat nooit.
De meeste methodes hebben het werk zo uitgebalanceerd dat er een zelfstandigwerkopdracht naast een lesboekles is.
Je zet dan eerst de ene groep aan het werk, terwijl de andere groep met iets anders bezig is, bv. woorden van het dictee in een schriftje schrijven of er puzzells mee maken. Iets wat geen uitleg nodig heeft op dat moment (kan dus wel al eerder uitgelegd zijn) en toch nuttig is.
Hoe doet je mentor dit?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor bijnajuffie op 30 maart 2011, 21:44

Nou, ik begrijp in ieder geval dat mijn verwarring terecht is!

Uiteraard heb ik hier naar gevraagd en het antwoord is: ze leren van elkaar.
Voor groep 4 is het handig om iets mee te krijgen van groep 5 (al is het maar een héél klein beetje).
En voor groep 5 is het altijd goed om de stof uit groep 4 te herhalen.

Mijn begeleidster doet tijdens 1 uitleg 4 lessen (2x rekenen en 2x taal). Dit redt ze binnen 10 minuten.
Hierna kan iedereen aan het werk.
Van mij verwacht ze dit ook, maar als ik naar de Pabo-regels kijk, lukt het me gewoon niet!
Al zou ik de pakkende opening overslaan, dan nog heb ik tijd nodig voor uitleg, voorbeeld en checken of iedereen het snapt.
Een uitleg voor 1 klas en 1 les duurt bij toch snel 6 minuten. En dat is dan een "karige" uitleg.
Daarnaast heb ik tijd nodig om de klas stil te krijgen en te houden.
Lastig hoor!! :?
bijnajuffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 05 jul 2010, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor JufH op 30 maart 2011, 21:46

:shock: In 10 minuten 4 lessen uitleggen??? Is vast een 'sterke' klas, en ze doet ook VIER pakkende inleidingen???? Heel knap hoor...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Instructie voor combinatieklas

Berichtdoor Anita op 01 apr 2011, 21:00

Ik heb ook een combi, 5/6 in mijn geval. De kinderen hoeven echt niet verplicht naar elkaars uitleg te luisteren. Om dat te verplichten vind ik echt onzinnig, zoals hiervoor ook al gezegd is. Natuurlijk krijgen de kinderen wel wat mee van de uitleg voor de andere groep en daar is ook niets mis mee, maar om ze nou te verplichten???
Zeker bij een pakkende inleiding vind ik het wel logisch dat de andere groep automatisch even meekijkt en luistert maar daarna gaan ze weer aan het werk.Zo gebruikte mijn stagiaire gisteren bij een leerkrachtgebonden les van Pluspunt groep 5 een YouTubefilmpje over ringsteken. Groep 6 kijkt dan automatisch even mee naar het filmpje en dat is helemaal niet erg. Maar daarna pakken ze gewoon hun eigen werk weer op bij de rest van de uitleg.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron