nt2 groepje

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

nt2 groepje

Berichtdoor Linda123 op 02 okt 2011, 15:25

Hallo,

Binnenkort ga ik starten met een groepje nt2 leerlingen. Het wordt een klein groepje met een paar kleuters en twee leerlingen uit de bovenbouw. Drie ochtenden per week ga ik met ze werken...maar, ik heb nog geen idee hoe! Het is voor zowel de school als voor mij nieuw! Heb al vanalles gelezen hier over schakelklassen maar daar gaat het vooral over groep 3. Ik vroeg me af of jullie ideeen hadden. Het leeftijdsverschil tussen de lln is vrij groot natuurlijk. Voor de bovenbouw leerlingen heb ik wel wat ideetjes (ze nemen wsl ook hun eigen werk uit de klas mee) maar voor de kleuters niet echt.

Hoop dat jullie me een beetje in de goede richting kunnen helpen!

Linda
Linda123
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 17 jun 2006, 22:13

Re: nt2 groepje

Berichtdoor moimoi op 02 okt 2011, 17:05

Arme kinderen.. Schandalig van een school om op deze kwetsbare doelgroep iemand te zetten die niet weet hoe en wat. Linda-ik zou met je directie om tafel gaan-hoe kun je als school iets opzetten terwijl je niet weet wat? Ik heb respect voor je-maar niet voor je school! Daar hoort een beleid op! En een visie!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: nt2 groepje

Berichtdoor Linda123 op 02 okt 2011, 19:20

Bedankt voor je reactie!

Binnen het bestuur zijn er wel al enkele scholen mee bezig, dus ik ga daar wel informeren hoe zij het doen. De leerlingen zijn wel al een tijdje hier, dus ze spreken wel al wat nederlands maar hun woordenschat is niet groot genoeg om goed mee te komen met de rest.
Linda123
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 17 jun 2006, 22:13

Re: nt2 groepje

Berichtdoor ik-je op 02 okt 2011, 20:22

Heb er geen ervaring mee, maar dit komt in mij op:

- methode taal actief heeft een onderdeel woordenschat. Ik ben heel tevreden hierover. Als dit kan zou ik dit aanschaffen en hier misschien lesmateriaal bij maken, zodat het nog extra ingeofend kan worden.

- ik ben bas boeken gebruiken voor de kleuters en hierbij de verwerkingen die in de handleiding staan. Liedjes, knutsels etc.

- er zijn ook methodes voor groep 1/2 die goed ingaan op nt2 leerlingen, dacht dat dit piramide was.

Misschien kun je hier wat mee.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: nt2 groepje

Berichtdoor Naatje op 02 okt 2011, 20:25

Horen zien en schrijven. En nieuw monderling Nederlands. verder moet er alleen Nederlands gepraat worden. (geen engels of zo)
Om bij te sturen moet je vaart houden!
Naatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 22 aug 2010, 13:54
Groep: 8
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: juf

Re: nt2 groepje

Berichtdoor Joke op 03 okt 2011, 06:27

Doe veel TPR met basishandelingen die dagelijks voorkomen, dus voordoen. Bv. Pak je jas, doe je jas uit, ga maar zitten: laten herhalen, nazeggen, laten uitvoeren etc. Vaak herhalen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: nt2 groepje

Berichtdoor Kimberley24 op 06 okt 2011, 12:34

Ik geef inderdaad les aan een schakelklas, maar deze kinderen kunnen soms ook al een aardig woordje nederlands.


Als je ze krijgt moet je weten welke woorden je aanbiedt. Anders is het iets los en denk ik niet dat je structureel iets aanleert.
Je kan een bestaande methode kiezen of zelf een woordenlijst opstellen.

Wij hebben de methode Mondeling Nederlands van het CED. Hier heb je elke dag een les en zitten leuke opdrachten bij!
Vaak pas ik de opdrachten ook aan op het nivauu van de leerlingen.
horen zien en schrijven is een methode waar je al wel voor moet kunnen schrijven. Webbased ken ik de methode nog niet, maar dan kan je met kleuters geloof ik alleen de luisteropdrachten doen. Deze methodes sluiten op elkaar aan.
Verder is het boek van Josee Coenen een echte aanrader. Hier staan leuke tips etc in en bij elke methode te gebruiken. Dit is voor nieuwkomers en taalzwakke leerlingen. Sowieso komt er nog een boek uit dit jaar wat ook voor de bovenbouw geschikt is.

TPR oefeningen zijn zeker een aanrader (staat ook vaak in Mondeling Nederlands).

Kleuters en leerlingen uit de bovenbouw is wel een groot verschil. Bedenk goed dat je het voor de bb leerlingen niet te makkelijk maakt anders is het zonde van hun tijd!

Succes ermee!
Kimberley24
PABOforum Peuter
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: 28 feb 2010, 18:45
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron