Ik reageer als stagiaire. Ik ben derde jaars en heb al verschillende scholen gezien, misschien hebben jullie ook iets aan mijn antwoorden. :-)
1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Kinderen met een achterstand krijgen soms aangepast werk. Dit hangt natuurlijk af van de achterstand zelf. Ook krijgen juist deze kinderen verlengde instructies tijdens de werktijd. Dus na een korte, klassikale uitleg, sluit een klein groepje aan bij mij om extra informatie of verdiepende info te krijgen over de lesstof, of om gewoon extra mee te oefenen onder begeleiding. Kinderen met dyslexie worden ook vaak voorgelezen tijdens toetsen en krijgen extra tijd naderhand.
2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
De lessen starten klassikaal. Na de klassikale start geef ik op mijn huidige stageschool verlengde instructie. Kinderen die dat moeten, maar ook kinderen die dat willen, kunnen bij mij aan een speciale tafel komen zitten. Dan werk ik met een klein groepje. Wat ik ook veel zie op scholen, en ook op mijn huidige stageschool is het cooperatief leren, oftewel het samenwerkend leren. Kinderen moeten door middel van samenwerken tot een goed resultaat komen.
3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Er zijn wel ondersteunende materialen aanwezig. Maar of dat specifiek is zoals in het montessori onderwijs... dat weet ik niet.
4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ik denk dat dit verschilt per basisschool of stichting. Ik merk er zelf niet veel van, maar er zijn natuurlijk nog steeds montessori scholen.
5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Hierbij moet ook ik me aansluiten bij mijn voorgangers. Ik denk dat dit ook kan verschillen per school of stichting als je specifieke uitgangspunten bedoeld.
6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Zoals ik dat nu doe met verlengde instructiegroepen. Ik heb ook eens gewerkt met niveaugroepen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde. Het hoogste niveau gat zelfstandig aan de slag. Het gemiddelde niveau en het niveau met de wat zwakkere kinderen luisteren naar de algemene instructie en uiteindelijk krijgt de groep met zwakkere kinderen nog eens extra instructie óf ondersteunende materialen. (blokken bij rekenen, speciale kaarten bij spelling, noem maar op)
7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Dat verschilt per kind. Hoe komt het dat een kind rumoeriger is dan een ander? Omdat het te saai is of omdat het te moeilijk is... wat is de thuissituatie, etc. Soms laat ik kinderen werken op een plekje waar ze minder prikkels krijgen. Even aan een tafeltje op de gang, of een speciaal ingericht hoekje in de klas, etc. Maar soms moet je dan ook gewoon het werk eventjes aanpassen, meer uitdagend maken bij het niveau van het kind.
8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Vergeleken met toen ik klein was (jaren '90) wordt er nu in mijn beleving meer zelfstandig gewerkt. Kinderen werken vaak met dag-, week- of maandkaarten die ze zelf inplannen, of met een speciaal planbord. Ik doe daar zelf aan mee hoor. Als de kinderen zelfstandig werken, heb ik de tijd om de zwakkere kinderen verlengde instructie te geven! Al probeer ik hier wel een guldenmiddenweg in te vinden. :-)
Ik hoop dat jullie iets aan mijn antwoorden hebben..
Succes met jullie PWS!
Ja hartstikke bedankt! We hebben hier zeker wat aan!