[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Interview/onderzoek

Interview/onderzoek

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 15:43

Hallo!
Wij zijn twee havisten uit klas 5. Met ons profielwerkstuk zijn we de basisschool aan het onderzoeken. We zouden graag een paar vragen stellen over het lesgeven in de klas in het algemeen. Wij hopen dat jullie ons hierbij willen helpen, zodat we informatie opdoen uit de antwoorden en dit onderzoekje bij ons profielwerkstuk kunnen voegen.

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?

Als jullie nog enige toevoeging willen doen aan de vragen, mag dat gerust natuurlijk!
Alvast hartelijk bedankt,
Groetjes Melisa en Cindy.
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor Lespakket op 05 okt 2011, 16:43

Ik reageer als kleuterjuf, weet niet of dat voor jullie onderzoek uit maakt:

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
We werken met groepsplannen, deze leerlingen worden in een subgroepje opgenomen en krijgen extra aandacht.

2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
Is bij de kleuters niet zo van toepassing, vanuit de kring (=klassikaal) gaan we naar de werkles (= individueel of in tweetallen/groepjes)

3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Geen speciale materialen, wel veel ontwikkelingsmaterialen (maar dat is niet speciaal bij de kleuters)

4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ja, bij de start van onze school (jaaaaaren terug) was het een Montessori school. Er zwerven nog materialen uit die tijd rond, en we geven nog steeds elke leerling een hand bij binnenkomst.

5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Uhh, van onze school? Of van het basisonderwijs in het algemeen? En wat bedoel je met 'uitgangspunt'?

6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Door de instructie te verlengen voor kinderen die het nog niet begrepen hebben en door te werken met groepsplannen voor zorgleerlingen.

7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Dat hangt er van af waar het vandaan komt. Kinderen die moeilijk stil kunnen zitten (ik heb het nog steeds over kleuters) mogen soms even lekker 'los', kinderen die een harde stem hebben wordt geleerd met een zachtere stem te praten. Kinderen die tijdens het spelen veel geluid maken wordt uitgelegd dat dat storend is, en zij worden tot stilte gemaand.

8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Zelfstandig
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MeesterP op 05 okt 2011, 17:07

Ik ben een bovenbouw meester.

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Vaak krijgen ze vermindering van het werk. En extra uitleg van de leerkracht. Ik neem ze apart aan de instructietafel, en lees bijvoorbeeld voor kinderen die dyslexie hebben de tekst van taal voor.
2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
Eigenlijk komen alle manieren die je noemt wel aan bod. Ik doe lessen klassikaal, maar ik laat ze ook in groepjes werken en dingen zelf opzoek en uitwerken, maar ook wel in tweetallen. En natuurlijk moeten ze gewoon ook stil werken tijdens de start van een rekenles bijvoorbeeld (na de uitleg natuurlijk)
3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Tja, wat bedoel je met speciale materialen, er zijn natuurlijk allerlei ondersteunende materialen aanwezig op school.
4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ik merk daar op onze school niet zoveel van.
5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Oei, wat bedoel je daar percies mee, bedoel je van onze school specifiek? Of veel meer algemene uitgangspunten?
6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Door eerst algemene instructie te geven, daarna verlengede instructie en daarna kinderen individueel te helpen. Maar dat staat ook weer in de hulpplannen en groepsplan.
7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Door andere kinderen? Of door de leerkracht?
Je moet soms een kind natuurlijk wel eens even aanspreken op zijn gedag :)
8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Beide.

Misschien een tip, de vragen zijn best breed. Je kan er alle kanten mee uit, ik weet niet of dat de bedoeling is. Maar meer specifieke en duidelijker vragen zou handig zijn.
2010/2011 -> Groep 7 (24 leerlingen)
2011/2012 -> Groep 7 (27 leerlingen)
2012/2013 -> Groep 8 (26 leerlingen)
MeesterP
PABOforum Peuter
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 19:07
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor JufH op 05 okt 2011, 17:59

Ik ben een bovenbouwjuf!


1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Meer tijd bij toetsen, dus rustig werken tot je klaar bent. Sommige kinderen krijgen de toetsen voorgelezen. een aantal kinderen heeft een leeslineaal waarmee regels vergroot worden. Soms krijgen ze minder opgaven of iets aangepast omdat het veel tijd kost.

2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
Voornamelijk klassikaal. Na de klassikale instructie kan individuele instructie volgen of in kleine groepjes herhaling.

3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Ik weet niet wat voor materialen er in het Monterssori onderwijs zijn, als jullie voorbeelden hebben kan ik zeggen of wij dat ook hebben!

4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Niet dat ik weet. (Even iets anders, beïnvloed is in jullie zin zonder t ;))

5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Hier sluit ik me aan bij vorige beantwoorders van de vraag...

6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Daar kun je bijna niet voor zorgen. Er zijn altijd wel kinderen die wat extra's nodig hebben! Maar door a/h einde alles even kort samen te vatten en soms nog op het bord te zetten vang je al heel wat op!'

7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Tja, dat ligt eraan... Hoe rumoerig kun je het hebben? Soms vind ik het prettig om zo'n kind vooraan te zetten zodat een simpel tikje op z'n tafel al genoeg is om hem/haar te corrigeren. En anders het kind er gewoon op aanspreken. De ene keer in de klas, de andere keer na schooltijd.

8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Veel zelfstandig, is in de bovenbouw een belangrijke vaardigheid. Maar soms ook in 2-tallen of met de leerkracht samen.
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 18:14

Super bedankt voor julle tijd!
Met de vraag over het uitgangspunt, bedoelen we vanuit welke visie het regulier basisonderwijs werkt.
De vragen zijn inderdaad wat breed, maar ik wilde het zo algemeen mogelijk houden!
Hebben jullie nog toevoegingen of dingetjes die we echt niet mogen vergeten in ons profielwerkstuk (qua de manier lesgeven)?
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor JufH op 05 okt 2011, 18:17

Het regulier basisonderwijs heeft volgens mij niet één vaste visie, het zal per school verschillen! Wil je het dan per school zodat jullie zelf de overeenkomsten kunt opzoeken? En visies zijn vaak heel uitgebreid, dus ik kan hem niet zo even uit m'n hoofd hier neerzetten!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MeesterD op 05 okt 2011, 18:21

Super bedankt voor julle tijd!
Met de vraag over het uitgangspunt, bedoelen we vanuit welke visie het regulier basisonderwijs werkt.
De vragen zijn inderdaad wat breed, maar ik wilde het zo algemeen mogelijk houden!
Hebben jullie nog toevoegingen of dingetjes die we echt niet mogen vergeten in ons profielwerkstuk (qua de manier lesgeven)?
Tegemoet komen aan de gemiddelde leerling, vandaar het klassikale systeem in het reguliere basisonderwijs.

Aangezien ik geen idee heb wat jullie hoofdvraag is en wat jullie deelvragen zijn, vind ik het ook moeilijk om te vertellen wat je niet moet vergeten. De manier van lesgeven is afhankelijk van meerdere factoren:
- schoolbeleid
- resultaten van de klas
- de methode
- de leerkracht

Geen idee waar jullie je op willen richten
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 18:22

Het regulier basisonderwijs heeft volgens mij niet één vaste visie, het zal per school verschillen! Wil je het dan per school zodat jullie zelf de overeenkomsten kunt opzoeken? En visies zijn vaak heel uitgebreid, dus ik kan hem niet zo even uit m'n hoofd hier neerzetten!

Dat begrijp ik! Wij dachten zelf ook al dat het reguliere onderwijs niet echt één visie heeft, die je zo even kan benoemen. Het heeft niet echt vaste kenmerken... Misschien is dit juist wel het kenmerk, dat er niet vanuit één visie wordt gewerkt op het regulier basisonderwijs?
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MeesterD op 05 okt 2011, 18:26

Feitelijk is het reguliere onderwijs het tegenonvergestelde van het speciale basisonderwijs. En het speciale basisonderwijs is dan ook onderwijs voor leerlingen waar in het reguliere onderwijs niet aan de behoeften kan worden voldaan. In andere woorden: het reguliere basisonderwijs is dus het 'normale' onderwijs en de visie van elke school zal dan ook zijn om de leerling zo goed mogelijk voor te bereiden op het middelbare onderwijs en de maatschappij

Maar dat is waarschijnlijk niet hetgeen jullie als antwoord willen :)
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 18:27

Super bedankt voor julle tijd!
Met de vraag over het uitgangspunt, bedoelen we vanuit welke visie het regulier basisonderwijs werkt.
De vragen zijn inderdaad wat breed, maar ik wilde het zo algemeen mogelijk houden!
Hebben jullie nog toevoegingen of dingetjes die we echt niet mogen vergeten in ons profielwerkstuk (qua de manier lesgeven)?
Tegemoet komen aan de gemiddelde leerling, vandaar het klassikale systeem in het reguliere basisonderwijs.

Aangezien ik geen idee heb wat jullie hoofdvraag is en wat jullie deelvragen zijn, vind ik het ook moeilijk om te vertellen wat je niet moet vergeten. De manier van lesgeven is afhankelijk van meerdere factoren:
- schoolbeleid
- resultaten van de klas
- de methode
- de leerkracht

Geen idee waar jullie je op willen richten

Sorry! Zijn we inderdaad vergeten erbij te zetten!
We willen graag het Montessori vergelijken met het reguliere basisonderwijs. Dit zijn onze deelvragen:

ï‚© Inleiding
ï‚© Hoofdstuk 1: Maria Montessori
ï‚© Hoofdstuk 2: Hoe en waarom is het Montessori onderwijs ontstaan?
ï‚© Hoofdstuk 3: Wat is de visie en wat is het uitgangspunt van het Montessori onderwijs?
ï‚© Hoofdstuk 4: Hoe zit het reguliere basisonderwijs van tegenwoordig in elkaar en wat houdt het in?
ï‚© Hoofdstuk 5: Ons onderzoek
ï‚© Hoofdstuk 6: De vergelijkingen op een rijtje
ï‚© Hoofdstuk 7: Conclusie

Omdat het vooral gaat om het Montessori (omdat veel mensen niet weten wat het exact inhoud en meer een beeld van basisonderwijs hebben door het reguliere basisonderwijs) hebben we één deelvraag waarin we uitgebreid spreken over het reguliere basisonderwijs. We hebben een aantal deelonderwerpjes in deze deelvraag:
- schooltijden (gebaseerd op feiten)
- manier van lesgeven
- groep 1 t/m 8 kort samengevat wat er in zo'n jaar allemaal plaatsvindt.
- groep 8 toegelicht (cito, nio, vervolgonderwijs)
- Zittenblijven en overblijven
- Kinderen die niet zo goed mee kunnen komen (dyslexie, achterstand)
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor Juffr.J op 05 okt 2011, 19:02

Ik reageer als stagiaire. Ik ben derde jaars en heb al verschillende scholen gezien, misschien hebben jullie ook iets aan mijn antwoorden. :-)

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Kinderen met een achterstand krijgen soms aangepast werk. Dit hangt natuurlijk af van de achterstand zelf. Ook krijgen juist deze kinderen verlengde instructies tijdens de werktijd. Dus na een korte, klassikale uitleg, sluit een klein groepje aan bij mij om extra informatie of verdiepende info te krijgen over de lesstof, of om gewoon extra mee te oefenen onder begeleiding. Kinderen met dyslexie worden ook vaak voorgelezen tijdens toetsen en krijgen extra tijd naderhand.

2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
De lessen starten klassikaal. Na de klassikale start geef ik op mijn huidige stageschool verlengde instructie. Kinderen die dat moeten, maar ook kinderen die dat willen, kunnen bij mij aan een speciale tafel komen zitten. Dan werk ik met een klein groepje. Wat ik ook veel zie op scholen, en ook op mijn huidige stageschool is het cooperatief leren, oftewel het samenwerkend leren. Kinderen moeten door middel van samenwerken tot een goed resultaat komen.

3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Er zijn wel ondersteunende materialen aanwezig. Maar of dat specifiek is zoals in het montessori onderwijs... dat weet ik niet.

4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ik denk dat dit verschilt per basisschool of stichting. Ik merk er zelf niet veel van, maar er zijn natuurlijk nog steeds montessori scholen.

5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Hierbij moet ook ik me aansluiten bij mijn voorgangers. Ik denk dat dit ook kan verschillen per school of stichting als je specifieke uitgangspunten bedoeld.

6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Zoals ik dat nu doe met verlengde instructiegroepen. Ik heb ook eens gewerkt met niveaugroepen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde. Het hoogste niveau gat zelfstandig aan de slag. Het gemiddelde niveau en het niveau met de wat zwakkere kinderen luisteren naar de algemene instructie en uiteindelijk krijgt de groep met zwakkere kinderen nog eens extra instructie óf ondersteunende materialen. (blokken bij rekenen, speciale kaarten bij spelling, noem maar op)

7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Dat verschilt per kind. Hoe komt het dat een kind rumoeriger is dan een ander? Omdat het te saai is of omdat het te moeilijk is... wat is de thuissituatie, etc. Soms laat ik kinderen werken op een plekje waar ze minder prikkels krijgen. Even aan een tafeltje op de gang, of een speciaal ingericht hoekje in de klas, etc. Maar soms moet je dan ook gewoon het werk eventjes aanpassen, meer uitdagend maken bij het niveau van het kind.

8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Vergeleken met toen ik klein was (jaren '90) wordt er nu in mijn beleving meer zelfstandig gewerkt. Kinderen werken vaak met dag-, week- of maandkaarten die ze zelf inplannen, of met een speciaal planbord. Ik doe daar zelf aan mee hoor. Als de kinderen zelfstandig werken, heb ik de tijd om de zwakkere kinderen verlengde instructie te geven! Al probeer ik hier wel een guldenmiddenweg in te vinden. :-)

Ik hoop dat jullie iets aan mijn antwoorden hebben.. :) Succes met jullie PWS!
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 19:06

Ik reageer als stagiaire. Ik ben derde jaars en heb al verschillende scholen gezien, misschien hebben jullie ook iets aan mijn antwoorden. :-)

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Kinderen met een achterstand krijgen soms aangepast werk. Dit hangt natuurlijk af van de achterstand zelf. Ook krijgen juist deze kinderen verlengde instructies tijdens de werktijd. Dus na een korte, klassikale uitleg, sluit een klein groepje aan bij mij om extra informatie of verdiepende info te krijgen over de lesstof, of om gewoon extra mee te oefenen onder begeleiding. Kinderen met dyslexie worden ook vaak voorgelezen tijdens toetsen en krijgen extra tijd naderhand.

2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
De lessen starten klassikaal. Na de klassikale start geef ik op mijn huidige stageschool verlengde instructie. Kinderen die dat moeten, maar ook kinderen die dat willen, kunnen bij mij aan een speciale tafel komen zitten. Dan werk ik met een klein groepje. Wat ik ook veel zie op scholen, en ook op mijn huidige stageschool is het cooperatief leren, oftewel het samenwerkend leren. Kinderen moeten door middel van samenwerken tot een goed resultaat komen.

3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
Er zijn wel ondersteunende materialen aanwezig. Maar of dat specifiek is zoals in het montessori onderwijs... dat weet ik niet.

4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ik denk dat dit verschilt per basisschool of stichting. Ik merk er zelf niet veel van, maar er zijn natuurlijk nog steeds montessori scholen.

5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
Hierbij moet ook ik me aansluiten bij mijn voorgangers. Ik denk dat dit ook kan verschillen per school of stichting als je specifieke uitgangspunten bedoeld.

6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Zoals ik dat nu doe met verlengde instructiegroepen. Ik heb ook eens gewerkt met niveaugroepen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde. Het hoogste niveau gat zelfstandig aan de slag. Het gemiddelde niveau en het niveau met de wat zwakkere kinderen luisteren naar de algemene instructie en uiteindelijk krijgt de groep met zwakkere kinderen nog eens extra instructie óf ondersteunende materialen. (blokken bij rekenen, speciale kaarten bij spelling, noem maar op)

7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Dat verschilt per kind. Hoe komt het dat een kind rumoeriger is dan een ander? Omdat het te saai is of omdat het te moeilijk is... wat is de thuissituatie, etc. Soms laat ik kinderen werken op een plekje waar ze minder prikkels krijgen. Even aan een tafeltje op de gang, of een speciaal ingericht hoekje in de klas, etc. Maar soms moet je dan ook gewoon het werk eventjes aanpassen, meer uitdagend maken bij het niveau van het kind.

8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Vergeleken met toen ik klein was (jaren '90) wordt er nu in mijn beleving meer zelfstandig gewerkt. Kinderen werken vaak met dag-, week- of maandkaarten die ze zelf inplannen, of met een speciaal planbord. Ik doe daar zelf aan mee hoor. Als de kinderen zelfstandig werken, heb ik de tijd om de zwakkere kinderen verlengde instructie te geven! Al probeer ik hier wel een guldenmiddenweg in te vinden. :-)

Ik hoop dat jullie iets aan mijn antwoorden hebben.. :) Succes met jullie PWS!

Ja hartstikke bedankt! We hebben hier zeker wat aan!
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor MelisaCindy op 05 okt 2011, 19:43

Bedankt allemaal voor jullie tijd en reacties!
We hebben er zeker wat aan gehad!
MelisaCindy
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 05 okt 2011, 15:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Interview/onderzoek

Berichtdoor justme27 op 08 okt 2011, 11:54

Ik heb dit jaar groep 4/5 en werk in het fasenonderwijs (dde kinderen gaan dus twee keer over per jaar)

1. Hoe gaat een juf/meester om met kinderen die een achterstand of dyslexie hebben? Krijgen ze andere uitleg/opgaven?
Kinderen die een achterstand hebben of extra hulp nodig hebben krijgen extra hulp bij het werken. Dat kan zijn extra instructie, materialen (bijv bij rekenen), extra hulp van de onderwijsassistent op school, er wordt goed gekeken naar waar het kind baat bij heeft. Kinderen met dyslexie worden natuurlijk ook extra geholpen, en daar wordt ook anders met de spelling omgegaan bijv.

2. Op welke manier wordt er voornamelijk lesgegeven? (klassikaal, in groepjes, tweetallen, individueel)
Soms een klassikale uitleg, maar aangezien ik 3 fases (groepen dus zeg maar) in de klas heb, gebeurt het vooral per fase. Kinderen kunnen ook individueel of in een groepje (extra) uitleg krijgen, dat is net wat het kind/ de kinderen nodig hebben.

3. Zijn er speciale materialen aanwezig (zoals op het montessori)
We hebben allerlei materialen op school om kinderen te helpen en te laten leren. Ik denk dat we van allerlei onderwijsstijlen wel iets in huis hebben. Veel kijken we ook naar wat er nodig is, aangezien we ook een jonge school zijn.

4. Is het reguliere basisonderwijs beïnvloedt (geweest) door het montessori onderwijs?
Ik denk dat het onderwijs sowieso is beinvloedt door alle stijlen. Tegenwoordig zie je ook in het zogenaamde "reguliere onderwijs" allerlei dingen terug. Ik denk sowieso dat het onderwijs erg is veranderd de laatste tig jaar.


5. Wat is het uitgangspunt van het reguliere basisonderwijs?
??

6. Hoe wordt er voor gezorgd dat alle kinderen (van hoog en laag niveau) de klassikale uitleg begrijpen?
Zoals ik al schreef doen wij veel in fases en kleine groepjes. Zo kunnen wij goed inspelen op de verschillen en kwaliteiten van de kinderen.

7. Hoe wordt er gereageerd op kinderen die rumoeriger zijn dan anderen?
Die zal je altijd in de klas hebben. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook andere kindren kunnen aansprelen op elkaars gedrag, maar wel op een goede manier. Mert kinderen die het nodig hebben, worden aparte afspraken gemaakt. Zoaqls het een stickerkaart als ze rustug hebben gewerkt, maar ook allerlei andere dingen zijn mogelijk.

8. Wordt er veel zelfstandig gewerkt of veel met de juf/meester samen?
Heel veel zelfstandig en in kleine groephjes. De kinderen mogen ook bepalen waar ze aan willen werken (welk vak, maar ook welke bladzijde bij bijv rekenen).
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen... (Loesje)
justme27
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 30 jun 2006, 14:39
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron