.......eerste dag ben ik gelijk begonnen in de kring met een gesprek. Jongens, jullie hebben ook een lastige periode achter de rug, veel wisselingen en leerkrachten, dat lijkt mij voor jullie ook niet leuk. Waar kunnen we de komende periode met elkaar aan werken om het weer gezellig met elkaar te hebben. Ik merkte toen dat de kinderen echt behoefte hadden om te praten. In 'zware' klassen snakken kinderen vooral naar rust en structuur en met name iemand die het wél met hen volhoudt. Wat ze namelijk gewend zijn, is dat leerkrachten hen al snel 'rotkinderen' vinden en dat als ze maar even flink druk zetten, dat ze dan alles kunnen maken wat ze willen. Maar geen kind zal met plezier naar school gaan als het elke dag weer een strijd is en als het elke dag weer rommelig is.
Met elkaar hebben we toe ook een aantal afspraken gemaakt, en doelen opgesteld waar we de eerste 2 weken aan wilden werken. als het doel was behaald mochten de kinderen zelf een beloning verzinnen. Laat sancties ook maar gewoon uit de kinderen komen: wat vinden zij nou gepaste straffen voor het overtreden van de regels? Je zult zien dat kinderen vaak nog strengere sancties kunnen bedenken dan jij. En dan kun je pas écht de kinderen aan afspraken houden: je hoeft dan alleen maar te zeggen dat het regels zijn die de klas sámen heeft afgesproken en dat bij het overtreden hiervan ook de sanctie uitgevoerd wordt die sámen is afgesproken.
Wat orde houden betreft: ik denk dat ook een beetje in je uitstraling en houding moet zitten, hoor. Je moet natuurlijk niet als een bang muurbloempje voor een klas gaan fluisteren en dan vervolgens met streepjes enz gaan werken. Ik vind dat een klas gewoon naar je moet luisteren als jij dat wil. Toen ik op de basisschool zat moest je gewoon stil zijn als de leerkracht dat vroeg. En daar kwam geen stoplicht, klappen in je handjes, streepjes of wat ook aan te pas. Zeker in een bovenbouw mag je dat best van een klas verwachten. Het jaar erna gaan ze naar het voortgezet onderwijs, en daar moeten ze ook gewoon stil zijn als hen dat gevraagd wordt.
Oja, er schiet mij nog iets naar binnen: geef de lastpost een belangrijke taak, computerdeskundige, vaste hulp vd juf - kopieerwerk ed.
Dit zouden mijn woorden geweest kunnen zijn.
Kort samen gevat
1. praat met begrip met ze over de afgelopen tijd
2. stel een schone lei voor
3. maak afspraken mét de leerlingen over wat absoluut niet kan
4. laat beloningen bedenken als het lukt
5. laat sancties bedenken als het niet lukt
6. maak een affiche met de bedachte regels
7. laat iedereen zijn handtekening zetten op de affiches
(En geef de pispaaltjes het idee dat ze in jouw ogen wel belangrijk zijn)
Ik wilde ook nooit vooraf weten wie moeilijkheden veroorzaakten, dat werkt veel prettiger.
Met een beetje humor kom je een heel eind, maar geef een leerling nooit het idee dat hij 'te kijk' staat als je een grapje maakt. Hij moet mee kunnen lachen zonder gezichtsverlies.
En ... ze mogen best wel eens praten, maar op bepaalde momenten absoluut niet, dat zullen ze moeten leren voor nu en later.