[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 22 dec 2011, 11:28

Hallo iedereen,


Ik ben beginnend leerkracht en begin na de kerstvakantie in een klas die als 'moeilijk' bekend staat (groep 8 ). De situatie in deze klas is volledig uit de hand gelopen bij de huidige leerkracht, nu staat mij de (zware?) taak te wachten om opnieuw rust te brengen in de klas en de groep. Op dit moment wordt er zeer veel gestraft in de klas en vooral aandacht geschonken aan het negatieve gedrag. Nu vroeg ik mij af hoe jullie volgende problemen aan zouden pakken zonder daarom te straffen:

- Voortdurend babbelen tijdens de les (alle leerlingen), maar ook bijvoorbeeld tijdens het naar binnen komen in de rij (terwijl verwacht wordt dat dit in stilte gebeurd).

- Er is één jongen die constant commentaar geeft in de les, over vanalles, waardoor hij steeds de klas uitgestuurd wordt (hij moet dan bij de directrice werken).

- En hoe kan je er voor zorgen dat de leerlingen hun beurt vragen en afwachten tijdens een klasgesprek (dus hun vinger opsteken)? Weet iemand hoe je dit op een ludieke manier kan aanpakken?



Bedankt voor alle ideeën!
Laatst bijgewerkt door natascha7810 op 22 dec 2011, 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor JufH op 22 dec 2011, 17:23

Ga de afspraken maken met de kinderen. We willen er een fijne tijd van maken, wat zijn nou afspraken waar we ons met elkaar aan gaan houden. Brainstorm met elkaar, en kies dan samen de 5 belangrijkste! Als je hen er deel van uit laat maken willen ze vaak wel de verantwoordelijkheid dragen.

Ik heb ook een kletsklas, heel irritant! Ik noteer nu (turven) hoe vaak ik moet wachten/waarschuwen. En natuurlijk ben je daar niet megaprecies in maar soms is alleen het pakken van m'n kladblok al genoeg voor stilte! De 1e hele dag dat ik dit deed had ik 43 streepjes staan. Samen hebben we afgesproken dat ik bij 10-15 streepjes ga trakteren. Afgelopen vrijdag kwamen ze heel dicht in de buurt met 20, ze zijn écht gemotiveerd om het te halen!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 22 dec 2011, 17:57

Ga de afspraken maken met de kinderen. We willen er een fijne tijd van maken, wat zijn nou afspraken waar we ons met elkaar aan gaan houden. Brainstorm met elkaar, en kies dan samen de 5 belangrijkste! Als je hen er deel van uit laat maken willen ze vaak wel de verantwoordelijkheid dragen.

Ik heb ook een kletsklas, heel irritant! Ik noteer nu (turven) hoe vaak ik moet wachten/waarschuwen. En natuurlijk ben je daar niet megaprecies in maar soms is alleen het pakken van m'n kladblok al genoeg voor stilte! De 1e hele dag dat ik dit deed had ik 43 streepjes staan. Samen hebben we afgesproken dat ik bij 10-15 streepjes ga trakteren. Afgelopen vrijdag kwamen ze heel dicht in de buurt met 20, ze zijn écht gemotiveerd om het te halen!

Bedankt voor de tips! Dat turven en vooral trakteren lijkt me echt motiverend! Ga ik ook eens proberen.
Iemand nog goede/leuke adviezen?
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor juf suus op 22 dec 2011, 18:19

Hallo iedereen,


Ik ben beginnend leerkracht en begin na de kerstvakantie in een klas die als 'moeilijk' bekend staat (groep 8 ). De situatie in deze klas is volledig uit de hand gelopen bij de huidige leerkracht, nu staat mij de (zware?) taak te wachten om opnieuw rust te brengen in de klas en de groep. Op dit moment wordt er zeer veel gestraft in de klas en vooral aandacht geschonken aan het negatieve gedrag. Nu vroeg ik mij af hoe jullie volgende problemen aan zouden pakken zonder daarom te straffen:

- Voortdurend babbelen tijdens de les (alle leerlingen), maar ook bijvoorbeeld tijdens het naar binnen komen in de rij (terwijl verwacht wordt dat dit in stilte gebeurd).

- Er is één jongen die constant commentaar geeft in de les, over vanalles, waardoor hij steeds de klas uitgestuurd wordt (hij moet dan bij de directrice werken).

- En hoe kan je er voor zorgen dat de leerlingen hun beurt vragen en afwachten tijdens een klasgesprek (dus hun vinger opsteken)? Weet iemand hoe je dit op een ludieke manier kan aanpakken?



Bedankt voor alle ideeën!

Even geen tip, maar ik kon het toch niet laten om te reageren. Ik vind het eigenlijk bijna te schandalig voor woorden dat een groep 8, die (al) bekend staat als lastig wordt overgenomen door een startende leerkracht. Niks ten nadele van jouw hoor. Maar als ik jouw verhaal zo lees is er meer aan de hand dan een groep die te veel kletst.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor juf suus op 22 dec 2011, 18:49

Toch nog wat tips voor je. Ik sta nu een aantal jaar met veel plezier in een bovenbouwgroep, en heb ook echt niet de makkelijkste groepen gehad. Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is om met kinderen te praten. Kinderen kunnen vaak heel goed verwoorden wat er mis gaat en hoe ze het graag willen hebben. Een paar jaar terug heb ik zwangerschapsverlof gedaan in groep 6, een echt pittig groepje, die tot de herfstvakantie al heel wat leerkrachten had gehad. De eerste dag ben ik gelijk begonnen in de kring met een gesprek. Jongens, jullie hebben ook een lastige periode achter de rug, veel wisselingen en leerkrachten, dat lijkt mij voor jullie ook niet leuk. Waar kunnen we de komende periode met elkaar aan werken om het weer gezellig met elkaar te hebben. Ik merkte toen dat de kinderen echt behoefte hadden om te praten. In 'zware' klassen snakken kinderen vooral naar rust en structuur en met name iemand die het wél met hen volhoudt. Wat ze namelijk gewend zijn, is dat leerkrachten hen al snel 'rotkinderen' vinden en dat als ze maar even flink druk zetten, dat ze dan alles kunnen maken wat ze willen. Maar geen kind zal met plezier naar school gaan als het elke dag weer een strijd is en als het elke dag weer rommelig is.
Met elkaar hebben we toe ook een aantal afspraken gemaakt, en doelen opgesteld waar we de eerste 2 weken aan wilde werken. als het doel was behaald mochten de kinderen zelf een beloning verzinnen. Laat sancties ook maar gewoon uit de kinderen komen: wat vinden zij nou gepaste straffen voor het overtreden van de regels? Je zult zien dat kinderen vaak nog strengere sancties kunnen bedenken dan jij. En dan kun je pas écht de kinderen aan afspraken houden: je hoeft dan alleen maar te zeggen dat het regels zijn die de klas sámen heeft afgesproken en dat bij het overtreden hiervan ook de sanctie uitgevoerd wordt die sámen is afgesproken.

Wat orde houden betreft: ik denk dat ook een beetje in je uitstraling en houding moet zitten, hoor. Je moet natuurlijk niet als een bang muurbloempje voor een klas gaan fluisteren en dan vervolgens met streepjes enz gaan werken. Ik vind dat een klas gewoon naar je moet luisteren als jij dat wil. Toen ik op de basisschool zat moest je gewoon stil zijn als de leerkracht dat vroeg. En daar kwam geen stoplicht, klappen in je handjes, streepjes of wat ook aan te pas. Zeker in een bovenbouw mag je dat best van een klas verwachten. Het jaar erna gaan ze naar het voortgezet onderwijs, en daar moeten ze ook gewoon stil zijn als hen dat gevraagd wordt.

Oja, er schiet mij nog iets naar binnen: geef de lastpost een belangrijke taak, computerdeskundige, vaste hulp vd juf - kopieerwerk ed.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 23 dec 2011, 16:14

Bedankt voor de tips!

Ik vroeg me ook nog af, wat te doen wanneer ze niet stil worden als je het vraagt. Ik wil liever niet straffen, maar er moet toch een consequentie volgen (dit klinkt heel dubbel, ik weet het). Ik vind het zo moeilijk om - zonder de nodige ervaring - op voorhand te bedenken hoe je met zo'n gedrag kunt omgaan. Maar ik wil niet onvoorbereid voor die klas gaan staan.
Blijkbaar helpt straffen in de klas niet meer en zijn ze er echt onverschillig voor geworden. Straf doet hen niets :-|
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor JufH op 23 dec 2011, 16:16

Laat je ze lekker kletsen... De tijd halen ze dan na half 4 (of wanneer je ook klaar bent) in! Ik heb wel eens gehad dat ze pas om 10 over half 4 in de gaten hadden dat het al zo laat was! :D
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 23 dec 2011, 16:25

Laat je ze lekker kletsen... De tijd halen ze dan na half 4 (of wanneer je ook klaar bent) in! Ik heb wel eens gehad dat ze pas om 10 over half 4 in de gaten hadden dat het al zo laat was! :D

Maar wat doe je dan met de kinderen die bijvoorbeeld opgehaald worden door hun ouders aan de school? Je kunt die toch niet laten wachten?
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor JufH op 23 dec 2011, 16:51

Bij mij in groep 8 wordt niemand meer opgehaald...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor miekiemousie op 23 dec 2011, 17:13

Ik heb dan inderdaad ook problemen met de BSO, de kinderen van de taxi moeten weg.
Ik ben op dit moment heel lik-op-stuk bezig. Ik tel van 3 naar 0, bij 0 moet het stil zijn. De kinderen die niet stil zijn benoem ik meteen en haal ik soms voor de klas. Zo van, je kan doorpraten, dus je weet al wat ik ga zeggen. Doe jij het dan maar. Zo laat ik ze soms letterlijk voor paal staan. Niet heel pedagogisch, maar ik laat bewust weten dat ik het niet wil. Op deze manier moet ik toegeven dat er nu bij 0 vaak wel geluisterd wordt.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor Joke op 23 dec 2011, 19:24

.......eerste dag ben ik gelijk begonnen in de kring met een gesprek. Jongens, jullie hebben ook een lastige periode achter de rug, veel wisselingen en leerkrachten, dat lijkt mij voor jullie ook niet leuk. Waar kunnen we de komende periode met elkaar aan werken om het weer gezellig met elkaar te hebben. Ik merkte toen dat de kinderen echt behoefte hadden om te praten. In 'zware' klassen snakken kinderen vooral naar rust en structuur en met name iemand die het wél met hen volhoudt. Wat ze namelijk gewend zijn, is dat leerkrachten hen al snel 'rotkinderen' vinden en dat als ze maar even flink druk zetten, dat ze dan alles kunnen maken wat ze willen. Maar geen kind zal met plezier naar school gaan als het elke dag weer een strijd is en als het elke dag weer rommelig is.
Met elkaar hebben we toe ook een aantal afspraken gemaakt, en doelen opgesteld waar we de eerste 2 weken aan wilden werken. als het doel was behaald mochten de kinderen zelf een beloning verzinnen. Laat sancties ook maar gewoon uit de kinderen komen: wat vinden zij nou gepaste straffen voor het overtreden van de regels? Je zult zien dat kinderen vaak nog strengere sancties kunnen bedenken dan jij. En dan kun je pas écht de kinderen aan afspraken houden: je hoeft dan alleen maar te zeggen dat het regels zijn die de klas sámen heeft afgesproken en dat bij het overtreden hiervan ook de sanctie uitgevoerd wordt die sámen is afgesproken.

Wat orde houden betreft: ik denk dat ook een beetje in je uitstraling en houding moet zitten, hoor. Je moet natuurlijk niet als een bang muurbloempje voor een klas gaan fluisteren en dan vervolgens met streepjes enz gaan werken. Ik vind dat een klas gewoon naar je moet luisteren als jij dat wil. Toen ik op de basisschool zat moest je gewoon stil zijn als de leerkracht dat vroeg. En daar kwam geen stoplicht, klappen in je handjes, streepjes of wat ook aan te pas. Zeker in een bovenbouw mag je dat best van een klas verwachten. Het jaar erna gaan ze naar het voortgezet onderwijs, en daar moeten ze ook gewoon stil zijn als hen dat gevraagd wordt.

Oja, er schiet mij nog iets naar binnen: geef de lastpost een belangrijke taak, computerdeskundige, vaste hulp vd juf - kopieerwerk ed.

Dit zouden mijn woorden geweest kunnen zijn. :D
Kort samen gevat
1. praat met begrip met ze over de afgelopen tijd
2. stel een schone lei voor
3. maak afspraken mét de leerlingen over wat absoluut niet kan
4. laat beloningen bedenken als het lukt
5. laat sancties bedenken als het niet lukt
6. maak een affiche met de bedachte regels
7. laat iedereen zijn handtekening zetten op de affiches
(En geef de pispaaltjes het idee dat ze in jouw ogen wel belangrijk zijn)
Ik wilde ook nooit vooraf weten wie moeilijkheden veroorzaakten, dat werkt veel prettiger.
Met een beetje humor kom je een heel eind, maar geef een leerling nooit het idee dat hij 'te kijk' staat als je een grapje maakt. Hij moet mee kunnen lachen zonder gezichtsverlies.
En ... ze mogen best wel eens praten, maar op bepaalde momenten absoluut niet, dat zullen ze moeten leren voor nu en later.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor super_juf op 23 dec 2011, 19:40

Je zegt dat straffen niet (meer) helpt. Als dit te vaak is gebeurt helpt dat inderdaad niet meer. Alleen als de leerlingen zich niet aan regels houden, dan heeft dit gevolgen. Gevolgen/consequenties zie jij dus hetzelfde als straf, als ik het goed begrijp? Elk gedrag heeft toch gevolgen? Dit kan zowel positief als negatief zijn maar dit hangt van hen zelf af.
Het ligt er naar mijn mening ook aan hoe het gebracht wordt.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 24 dec 2011, 06:33

Je zegt dat straffen niet (meer) helpt. Als dit te vaak is gebeurt helpt dat inderdaad niet meer. Alleen als de leerlingen zich niet aan regels houden, dan heeft dit gevolgen. Gevolgen/consequenties zie jij dus hetzelfde als straf, als ik het goed begrijp? Elk gedrag heeft toch gevolgen? Dit kan zowel positief als negatief zijn maar dit hangt van hen zelf af.
Het ligt er naar mijn mening ook aan hoe het gebracht wordt.

Sorry, ik drukte me bij nader inzien toch verkeerd uit :oops:
Hoe zou jij het dan aanbrengen?
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor JufH op 24 dec 2011, 10:39

Vertel ze dat je wel wat gehoord hebt, dat de laatste tijd niet makkelijk was... Dat jij met een schone lei wilt beginnen en zij w.s. ook!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Hoe omgaan met dit gedrag zonder te straffen?

Berichtdoor natascha7810 op 24 dec 2011, 11:21

Vertel ze dat je wel wat gehoord hebt, dat de laatste tijd niet makkelijk was... Dat jij met een schone lei wilt beginnen en zij w.s. ook!

Dat ga ik zeker doen! Maar ik ben ook zo'n doemdenker die al aan het denken is van 'wat als dit niet werkt' (slechte eigenschap van mij). Wat doe je dan?
natascha7810
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 21 dec 2011, 20:51
Groep: 8
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron