[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Beloningssysteem groep 6

Beloningssysteem groep 6

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor Ma.n0n op 28 jan 2012, 11:02

Hallo allemaal,

Sinds deze week loop ik stage in groep 6 en heb net mijn 1e stageweek gehad.
Nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen: Het belonen van de kinderen.
Het is natuurlijk geen ramp dat dit niet lukt in de 1e week, maar mijn mentor gaf aan dat ik daar mijn eigen systeem voor mag bedenken.

Deze week heb ik al wat rondgekeken op het forum, maar daar zag ik alleen beloningssystemen voor een hele week, en dat is lastig als je er maar 1 dag in de week bent en enkele lessen geeft.

Ik wil in ieder geval een bak maken met kaartjes van www.onderwijsmaakjesamen.nl met wat 5-minutenspelletjes, ook stop ik er kaartjes in waar liedjes op staan, extra voorlezen etc. Het enige waar ik mee zit is, hoe kunnen ze dat verdienen, als ik maar 2,3 lessen op een dag geef.

Mijn vraag is dus: Wie geeft mij die ene tip, waardoor ik verder kan.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2
Functie: Stagiaire

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor MissYouth op 28 jan 2012, 14:52

Ik doe het meestal zo:

Ik teken een klein cirkeltje op het whiteboard, naast het digibord en vertel de kinderen dat dit de binnenkant van een bloem is. Wie weet hoe dat heet? (het hart van de bloem) Ze kunnen als groep, maar deels ook individueel bloemblaadjes verdienen. Bij vijf bloemblaadjes is er hard gewerkt en kan ik tijd inplannen voor een spel. Als ik jou was zou ik nog niet vertellen wat de beloning is, want als kinderen het een 'stom spel' vinden, dan werken ze er niet voor. De bloemblaadjes kunnen ze verdienen door:
1. Als ik praat, ben jij stil; bij vragen steek je je vinger op.
2. aardig zijn voor elkaar : Help elkaar op een positieve manier, geef hier wat voorbeelden van. Beloon in eerste instantie de kleinste dingen, bijvoorbeeld iemand die zijn potlood uitleent aan een klasgenoot die zijn pen even niet kan vinden.
3. Hard werken. Hard werken betekent goed je best doen, vragen stellen als je iets niet snapt en anderen niet storen.

Zorg ervoor dat ze de eerste dag bij elke les die je geeft al een beloning kunnen verdienen, zodat ze elkaar stimuleren. Vaak helpt het als je zegt dat ze het eerste bloemblaadje van jou krijgen, omdat je ze vertrouwd bijvoorbeeld. Als je je les wilt beginnen laat je dit verbaal duidelijk merken (als ik praat ben jij stil), maar het helpt ook enorm om met je stift vast bij het bord te gaan staan bij het hart en te kijken of de klas al klaar zit.

Je vroeg om alleen een beloningssysteem, maar soms heb je kinderen die je voortdurend moet waarschuwen. Die kinderen komen bij de 3e waarschuwing onder mijn bloem te staan. Dit betekent; "Let op!" Als je zo door blijft gaan, mag je straks niet meedoen met het spel." Benoem naar deze kinderen welk gedrag je wilt zien, zodat je hun naam van het bord kunt vegen. Koppel hier een tijd aan. Maar goed, kijk ook wat je begeleider hanteert, want een heel nieuw systeem tijdens een paar lessen...dat werkt natuurlijk ook niet.

Als ik inval voor een groep hebben ze vaak na de tweede les al door hoe het werkt en heb ik de rest van de dag profijt van mijn bloemetje, ook bij groep 8.
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor brigitte op 28 jan 2012, 15:40

Wat een leuke manier met dat bloemetje.
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor MeesterP op 28 jan 2012, 15:59

Je kunt eigenlijk elk beloningsysteem gebruiken wat je maar wilt, er zijn er genoeg. Als ze maar bij jou en je groep passen.
Ik ben na de herfstvakantie begonnen met een systeem in mijn groep 7. Omdat ik eerst wil dat ze gewoon alle regels kennen en zich daaraan ook houden, zonder beloning.

Ik heb 3 rijen in mijn klas. Elke rij heeft een nummer. Rij 1, 2 en 3. Ze kunnen de hele dag door streepjes verdienen. Als ze snel klaar zitten enz. Gewoon bij alles. Ik zeg dan vaak de rij van..... heeft gaat heel goed en snel gedaan enz! Aan het einde van de week kijken we welke rij de meeste streepjes heeft. Die heeft gewonnen. Ze moeten 2 keer gewonnen hebben en dan krijgen ze een belonig, stickervel of kaartje. (ik maak er een geheim van wie er voor of achter staat, dan vertel ik ze niet)
Ze gaan ervoor en vinden het nog steeds geweldig!

Je kunt dit natuurlijk ook gewoon doen voor één dag. Wie heeft er na één dag de meeste streepjes. Beloon die kinderen met iets kleins.
2010/2011 -> Groep 7 (24 leerlingen)
2011/2012 -> Groep 7 (27 leerlingen)
2012/2013 -> Groep 8 (26 leerlingen)
MeesterP
PABOforum Peuter
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: 03 nov 2008, 19:07
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor Robje op 28 jan 2012, 16:17

Ik ben zo blij dat ik de kids heb bij kunnen brengen dat een fijne (werk)sfeer, tijd voor een grapje, mooie resultaten, werk waar je trots op kunt zijn, een complimentje van/aan elkaar eigenlijk de beloningen zijn voor inzet en fatsoenlijk gedrag. Ik hoef niks bij te houden, organiseren et cetera, ook dus geen discussies of er nou wel of niet iets verdiend is. Natuurlijk is er wel eens tijd voor een leuke activiteit. Belonen is een natuurlijk iets; positieve feedback op heel veel dingetjes die er dagelijks gebeuren. Als je dat structureel doet, nemen de kids dat over en reageren ze ook positief op elkaar. Naast "belonen" d.m.v. positieve feedback, geef ik ook regelmatig (en vrij duidelijk) aan welke verbeterpunten er nog zijn. Als kinderen dan een tijdje later positieve feedback krijgen omdat ze dat verbeterd hebben, dan is het kringetje rond.
Valkuil van beloningssystemen: het is moeilijk om het consequent in te blijven zetten....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor moimoi op 28 jan 2012, 16:37

Mee eens Robje!
Soms word ik wel een beetje'" beloningssysteem moe".
Je hoort je gewoon te gedragen in de klas - klaar!
En als dat goed gaat, dan blijft er vanzelf een leuke leerkracht over en tijd voor leuke dingen..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor rebecca019 op 28 jan 2012, 18:02

Ik heb nog geen vaste klas, maar als ik inval in een klas waar een beloningssysteem is, schaf ik het onmiddellijk af.
Ik sta nu in het tweede leerjaar (groep 4) waar ze gewoon zijn om goede punten te verdienen. Ik zeg de eerste dag dat ze zich ook aan de regels moeten houden, maar dat ik geen kaartjes uitdeel.
Ik vertel ze ook waarom (omdat je nooit alles gezien hebt) De andere redenen vertel ik niet. Ik heb in geen enkele klas problemen ondervonden door het afschaffen van het beloningssysteem.
Ik geef natuurlijk wel heel veel complimenten als het goed gaat. Dat is voor de kinderen voldoende.
rebecca019
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 04 maart 2007, 11:14

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor JufH op 28 jan 2012, 19:04

Ook ik doe niet aan een beloningssysteem! Maar soms, als het lekker loopt zeg ik: "Als jullie zo doorgaan kijken we a/h eind v/d middag een filmpje van youtube..." Vinden ze geweldig! Op dit moment is roadrunner favoriet, maar ook de animal crackers van andré van Duin doen het goed... :D
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor Anita op 29 jan 2012, 13:24

@rebecca hoewel ik het met je eens ben vind ik niet dat je dat op die manier kunt doen tijdens het invallen. Het is dan toch bedoeling dat normale gang van zaken doorgang vindt en niet dat kij de werkwijze van de vaste leerkracht tegenover de leerlingen afvalt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor rebecca019 op 29 jan 2012, 13:38

@rebecca hoewel ik het met je eens ben vind ik niet dat je dat op die manier kunt doen tijdens het invallen. Het is dan toch bedoeling dat normale gang van zaken doorgang vindt en niet dat kij de werkwijze van de vaste leerkracht tegenover de leerlingen afvalt.

Dat snap ik, maar een systeem waar je niet achter staat, houd je niet vol. Ok voor een interim van een dag of 2, maar ik ben nu bezig met een interim van 2,5 weken.
Het is al lastig genoeg om voor de eerste keer in een bepaald leerjaar bepaalde leerstof aan te brengen. Ik heb daarboven geen tijd om bij te houden aan wie ik punten gaf...
Dan gebruik ik die tijd liever om te ontcijferen wie waarmee problemen heeft. Ik breek haar methode niet af, maar het is gewoon zo dat ik niet alles kan gezien hebben.
Ik heb dat vorig jaar één week geprobeerd in het eerste leerjaar (waar ook een beloningssysteem was). Ik benadeelde de brave kinderen... De 'stoute' kinderen vallen veel sneller op als ze eens braaf zijn.

Ik weet dat je voor de normale gang van zaken moet zorgen, maar je moet je er zelf ook goed bij voelen.
Ik werk dus op alle andere vlakken als de leerkracht die ik vervang.
rebecca019
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 04 maart 2007, 11:14

Re: Beloningssysteem groep 6

Berichtdoor Sterre op 29 jan 2012, 15:22

Bij mijn groep 4/5 gebruik ik geen beloningssysteem, de sfeer is prima en het is niet nodig. Ik heb echter wel klassen gehad waar het wel nodig was om de tijd/dag/week goed door te komen. Vooral als ik ergens moest invallen gaf het een positieve draai aan de tijd dat ik er was.

Ik heb ook een aantal maanden een groep 4 gedraaid, daar was de sfeer niet altijd zo positief. Ik zag zoveel dingen die ik wilde verbeteren, maar dat lukt echt niet in een korte tijd allemaal tegelijk. Ik ben toen op een paar (kleine) dingen gaan letten en heb daar een beloningssysteem aan gekoppeld (smileys verdienen die aan het eind van de week tijd opleverde om iets leuks met de klas te doen). Dit ging heel erg goed. De kinderen verbeterden niet alleen het gedrag waar ik op lette, maar deden ook andere dingen opeens veel beter. Aan het eind van mijn invaltijd liep alles op rolletjes. De tijd die de kinderen kregen als beloning was maar een fractie van de tijd die ik anders kwijt geweest was aan wachten/tot de orde roepen.
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast