[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Organisatie Klaaroprachten

Organisatie Klaaroprachten

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor Elten op 27 maart 2012, 19:05

Voor mijn onderzoek ben ik op zoek naar verschillende manieren om de "klaaropdrachten" te organiseren. Het doel is om leerlingen in mijn groep 8 intrinsiek te motiveren nadat zij hun werk af hebben. Het moet natuurlijk wel leerzaam blijven.

Wie maakt er bijvoorbeeld gebruik van een naam die motiverend werkt, in plaats van klaaroprachten? Klaar is klaar.. toch? (zou ik denken als leerling)

Mogen de leerlingen kiezen, of sluit het bij jou in de groep aan op talenten, interesses of vaardigheden?

Hoe wordt er overzicht gehouden over de gemaakte klaaroprdachten en hoe wordt dit werk nagekeken?

Bedankt!
Elten
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 23 mei 2011, 16:07
Groep: 4
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 4
Functie: LiO

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor Sjanne op 14 jul 2012, 23:24

Ik werk niet met klaaropdrachten. Ieder kind probeer ik op eigen niveau te laten werken en de lat voor zichzelf ook steeds hoger te krijgen.
Zoals waar wil ik extra op oefenen,wat vind ik nog moeilijk?
Ze kunnen wel werkbladen gaan maken als ze klaar zijn over bijvoorbeeld iets wat ze al goed kunnen, dat vind ik zo'n onzin.
Probeer ze echt zelf bewust te laten worden van wat ze nog willen leren...
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor juf suus op 15 jul 2012, 11:43

Wij werken op school met een zelfstandig werken kaart. Als de weektaak af is ( groep 7) dan gaan de kinderen bij mij verder met de steropdrachten.
Ik werk net als Sjanne ook niet met klaaropdrachten, maar probeer ook ieder kind op eigen niveau te laten werken.
Wij hebben het jaar in 4 periodes verdeelt en voor iedere periode spreken we met de kinderen af waar ze graag extra mee willen oefenen of op welk vakgebied ze meer uitdaging nodig hebben.
Ieder kind krijgt van mij aan het begin van het schooljaar een map met tabbladen met daarin afkruisbladen.
Zo heb ik b.v. een blad met daarop voor alle vakken computeropdrachten. Ook heb ik een kaart met allemaal piccolo en varia opdrachten voor ieder vakgebied.
Daarnaast zit er ook een blad in waarop kinderen kunnen noteren welke werkbladen ze hebben gemaakt.

Zoals ik al schreef spreken we met de kinderen af met welke vakken ze extra oefenen en met welke vakken ze extra uitdaging nodig hebben.
Als de kinderen aan het werk gaan pakken ze hun mapje en bekijken vervolgens zelf of ze op de computer aan de slag gaan of een werkblad maken.
Als de opdracht af is kleuren ze de opdracht af op het afkruisblad. De bedoeling is dat kinderen niet elke keer voor dezelfde opdrachten kiezen, dus b.v. niet 5 keer achter
elkaar een computeropdracht. Als ze een werkblad/opdracht af hebben kijken de kinderen de opdracht zelf na en stoppen ze dat achter het tabblad 'gedaan'.
1 keer in de week bekijk ik wat de kinderen hebben gedaan en hoe ze hebben gewerkt.
Als ik een werkblad heb bekeken teken ik er een smiley op. Als de kinderen dan de eerste volgende keer hun mapje pakken kunnen ze het werkblad achter het juiste tabblad stoppen.
Om de zoveel tijd worden de werkbladen weer aangevuld. Zijn er kinderen die vaak snel klaar zijn met hun werk en goed zijn in rekenen?
Dan krijgen ze uitdagende opdrachten in hun mapje. Soms zeg ik ook wel eens: "Jullie maken nu allemaal een spellingopdracht. Zo kun je zelf ook de controle houden.

Als de kinderen 6 "verplichte" opdrachten hebben gedaan mogen ze een keuzetaak kiezen.
Dat is een b.v. een spelletje uit de kieskast, KNEX, een aflevering van het klokhuis kijken of een knutsel/tekenopdracht.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor rebecca019 op 15 jul 2012, 13:21

Ik heb in mijn klas (groep 7) geprobeerd om te werken met werkbladen. Deze zaten per vak in een map. De kinderen kozen zelf welk blad ze maakten (waarbij ik uitlegde dat het geen zin heeft oefeningen te maken die ze al snappen). Helaas heeft het systeem maar 2 weken gewerkt. De kinderen waren totaal niet gemotiveerd.

Een andere manier die ik nadien heb geprobeerd, is werken met 'klaarbundels'. Een werkbundel in thema (bv. over de middeleeuwen) met een leestekst, woordzoeker, paar rekenoefeningen, ... Dat doen ze wel graag. Die bundel was extreem rap af bij sommige kinderen (waardoor ik elk weekend een nieuwe moest maken). Die manier is leuk, maar heel veel werk.
rebecca019
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 04 maart 2007, 11:14

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor craftygirl op 22 dec 2012, 09:44

Ik werk met een weektaak. Op de voorkant staat al het werk voor tijdens de oefenuren (zelfstandig werken) en de opmaat ('s ochtends tot een uur of 9). Als iets gedaan is, wordt dit aangevinkt. Toevallig had ik donderdag nog een gesprek over de inhoud van de weektaak. Mijn collega van groep 5/6 wil er ook mee beginnen en zoekt nu naar een invulling die geschikt is voor haar kinderen. In de weektaak zit elke week rekenen, taal (op niveau van het kind), een blad met woorden voor het race-lezen. Verder wissel ik af met topografie, begrijpend lezen, bakkaarten (van Spelling in Beeld) en woordzoekers, sudoku's, mandala's enz. Ik maak dan geen apart Sinterklaas- of Kerstwerkboekje, maar neem dit dan mee in de weektaak. Op vrijdag wordt deze ingeleverd en ik kijk steeds 10 weektaken na, als steekproef.

Omdat ik nog steeds met de vorm en inhoud stoei, ben ik benieuwd hoe anderen de weektaak of dagkaart gebruiken, wat erin zit, wanneer de klas eraan werkt enz.
Ik kan die tips en info dan meteen voor mijn eigen klas gebruiken omdat ik in de Kerstvakantie al de weektaken t/m de carnaval wil maken.

Groetjes van Craftygirl
craftygirl
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 16 dec 2012, 10:51
Groep: 7
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: juf

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor Anita op 29 apr 2013, 14:01

Ik ben nog steeds op zoek naar een betere manier om mijn klaaropdrachten te regelen. Er is heel erg veel, maar er blijven altijd kinderen die zich er niet toe kunnen zetten. Verder betrap ik mezelf erop dat het vaak meer van hetzelfde is, terwijl juist afwisseling meer zou motiveren. We werken met weektaken met voor de meeste vakken drie niveaus. Op die manier krijgen de kinderen al werk dat op hun eigen niveau is, maar ik wil daarnaast ook graag wat meer variatie en motiverende opdrachten. Verder zijn de opdrachten die er zijn niet altijd duidelijk voor invallers etc. Vandaar dat ik de mogelijkheden ook visueel duidelijk wil hebben.

Ik heb nu iets bedacht, maar heb nog wat input van jullie nodig voor de rest van de goede ideeƫn..
Ik heb nog zo'n fotozak liggen. Ik dacht kaartjes te maken die daarin kunnen. Een aantal kaartjes zullen steeds hetzelfde blijven, maar ook zullen er dan steeds wat andere mogelijkheden bij zitten die bijvoorbeeld passen bij een bepaald thema waar we mee werken. Ik zou de kaartjes daarbij een bepaalde kleurcode kunnen geven. Misschien dan ook nog een afspraak met welke kaartjes altijd mogen en van welke kaartjes je bijvoorbeeld 2x per week iets mag kiezen. Jullie merken het wel... ik heb weer ideeƫn genoeg maar er zit nog niet echt een duidelijke lijn in. Misschien hebben jullie goede ideeƫn voor hoe ik het nou precies zou kunnen regelen?

En helpen jullie om een lijstje samen te stellen?
- stillezen
- creatief schrijven
- rode rekenboek (oude Pluspunt)
- Rekentuin
- Taalzee
- Ambrasoft
- taakkaarten (timgearz)
- meer informatie zoeken bij onderwerp Nieuwsbegrip / natuur / geschiedenis / aardrijkskunde
- bakkaart Meander
- Popplet, Powerpoint, Prezi
- tekenopdracht
- klusje
- webpad
- Acadin
- muurkrant maken
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor Joke op 29 apr 2013, 22:08

Een proefje van http://www.proefjes.nl , het bijbehorende blad invullen en er een verslag over maken in welke vorm dan ook.

Een antwoord op een vraag proberen te vinden m.b.v. internet.
Waarom is sneeuw wit?
Is ijs altijd doorschijnend?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor foofur op 13 mei 2013, 22:07

Juf Suus,
Wauw jullie werken zoals ik graag zou willen.
Kan je mij dat aftekenblad wat je benoemd mailen?
Ik wil graag van je leren.
Groetjes, Chantal

Wij werken op school met een zelfstandig werken kaart. Als de weektaak af is ( groep 7) dan gaan de kinderen bij mij verder met de steropdrachten.
Ik werk net als Sjanne ook niet met klaaropdrachten, maar probeer ook ieder kind op eigen niveau te laten werken.
Wij hebben het jaar in 4 periodes verdeelt en voor iedere periode spreken we met de kinderen af waar ze graag extra mee willen oefenen of op welk vakgebied ze meer uitdaging nodig hebben.
Ieder kind krijgt van mij aan het begin van het schooljaar een map met tabbladen met daarin afkruisbladen.
Zo heb ik b.v. een blad met daarop voor alle vakken computeropdrachten. Ook heb ik een kaart met allemaal piccolo en varia opdrachten voor ieder vakgebied.
Daarnaast zit er ook een blad in waarop kinderen kunnen noteren welke werkbladen ze hebben gemaakt.

Zoals ik al schreef spreken we met de kinderen af met welke vakken ze extra oefenen en met welke vakken ze extra uitdaging nodig hebben.
Als de kinderen aan het werk gaan pakken ze hun mapje en bekijken vervolgens zelf of ze op de computer aan de slag gaan of een werkblad maken.
Als de opdracht af is kleuren ze de opdracht af op het afkruisblad. De bedoeling is dat kinderen niet elke keer voor dezelfde opdrachten kiezen, dus b.v. niet 5 keer achter
elkaar een computeropdracht. Als ze een werkblad/opdracht af hebben kijken de kinderen de opdracht zelf na en stoppen ze dat achter het tabblad 'gedaan'.
1 keer in de week bekijk ik wat de kinderen hebben gedaan en hoe ze hebben gewerkt.
Als ik een werkblad heb bekeken teken ik er een smiley op. Als de kinderen dan de eerste volgende keer hun mapje pakken kunnen ze het werkblad achter het juiste tabblad stoppen.
Om de zoveel tijd worden de werkbladen weer aangevuld. Zijn er kinderen die vaak snel klaar zijn met hun werk en goed zijn in rekenen?
Dan krijgen ze uitdagende opdrachten in hun mapje. Soms zeg ik ook wel eens: "Jullie maken nu allemaal een spellingopdracht. Zo kun je zelf ook de controle houden.

Als de kinderen 6 "verplichte" opdrachten hebben gedaan mogen ze een keuzetaak kiezen.
Dat is een b.v. een spelletje uit de kieskast, KNEX, een aflevering van het klokhuis kijken of een knutsel/tekenopdracht.
Op maandag, dinsdag en woensdag de juf van 31 groep 7c leerlingen van PCBS De Vlieger.
Avatar gebruiker
foofur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 205
Geregistreerd op: 24 maart 2006, 09:55
Woonplaats: Voorburg
Groep: 8
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: divers

Re: Organisatie Klaaroprachten

Berichtdoor Jufankie89 op 23 jun 2013, 08:09

Wat leuk om te lezen hoe iedereen zo zijn eigen ding doet rondom de klaar opdrachten.
Ik wil bij mijn weektaK ook het e.e.a. Veranderen.
Nadat ze de taken afhebben, mogen ze naar de kieskast. Hierin zitten diverse opdrachten van geschiedenis tot aan engels. Nu betrap ik mezelf erop dat ik te weinig controle uitvoerde op wat de kinderen precies deden. Volgens mij vaak hetzelfde..

Ik wil blijven werken met de kiestkast, maar ze nu per week uit 5 onderdelen laten kiezen..
Bijv webquest
Geschiedenis
Tekenen
Engels
Rekenen

Ik weet alleen nog niet zo goed hoe dit precies vorm te geven..
Iemand tips? Leuke sites?

Bedankt!
Jufankie89
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 06 jan 2010, 19:43
Groep: 6
Functie: Leerkracht


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast