Ook ik ga volgend jaar beginnen met mijn eigen groep (brugklas PRO) Ik heb in een ander topic ook om tips gevraagd. Daar kun je ze wel even lezen.
Nu ben ik overigens ook het boek: 'Handboek voor elke mentor' aan het lezen. Hierin staan veel tips!! Op deze site staan ook tips:
www.voorelkementor.nlOp dit moment ben ik oefeningen aan het lezen voor de 'oriënterende fase' van je groep. Je richt je hier op 'invloed hebben binnen het groepsproces'.
Dit is voor elke groep! Ook al kennen ze elkaar al heel lang. Je hebt op dat moment veel invloed op de sfeer in de klas en je laat zien waar jouw grenzen liggen.
Een van de oefeningen zo uit mijn hoofd:
Neem een groot stuk karton A2 en teken hier een slogan op. Dit moet dus in blokletters. Je knipt hier grote puzzelstukken van. Je verdeelt de klas in groepjes; vijf puzzelstukken zijn vijf groepjes. Je geeft de opdracht dat ze mogen tekenen en kleuren maar de vorm met de dikke lijnen (dus jouw slogan) mogen ze maar in één kleur kleuren. Deze kleur is voor alle vijf hetzelfde. TIjdens het werken komen ze er misschien al wel achter dat het puzzelstukken zijn en als ze klaar zijn mogen ze de puzzel in elkaar zetten. Uiteraard is het leuk om hun kunstwerk in de klas op te hangen. Het gaat hier om samenwerking stimuleren. Jij observeert en loopt langs. Naderhand geef je ze natuurlijk veel complimenten en wat ze precies goed hebben gedaan.Maak klassenafspraken. Dit kan op meerdere manieren. Als je ook samenwerken wil stimuleren kan dit bijvoorbeeld op deze manier:
Je maakt een lijstje met tien klassenafspraken ZONDER ze te nummeren. In groepjes laat je leerlingen overleggen wat nu het belangrijkst is. Dus nummer 1 is super belangrijk en nummer 10 het minst. Als ze klaar zijn dan hang je de lijsten op het bord en ga je vergelijken. Wat valt op? De afspraken die het meest genoemd zijn kunnen alvast 'vast gelegd worden'. Je kunt ook twee regels blanco laten op de lijstjes zodat zij zelf nog iets in kunnen vullen. Een andere manier is om de leerlingen in groepjes zelf afspraken op papier te laten zetten. De afspraken die het meest voorkomen staan bijvoorbeeld in de top 3.
Persoonlijk denk ik dat dit laatste een goede optie is en als blijkt dat zij moeite hebben met het verzinnen van afspraken, dan kun je zelf een paar voorbeelden noemen.
Zorg voor bakken waar kinderen hun schriften e.d. in kunnen doen wanneer zij klaar zijn. Tenzij zij het werk zelf moeten nakijken dan kun je hier antwoordenboekjes in leggen. Sorteer de bakjes op vak. Anders krijg je zo'n rommel.
Misschien heb je een leeg laatje over in je kast. Hierin kunnen gevonden potloden, pennen, gummen etc. Kinderen zijn vaak pennen en potloden kwijt en dan hoef jij niet steeds een nieuw potlood o.i.d. te geven.
Denk aan het einde van de dag na welke vraag het meest is voorgekomen van de leerlingen. Schrijf dit voor jezelf op. Je kunt dit dan eventueel regelen en leerlingen hoeven niet steeds hetzelfde te vragen. Dit is overigens een tip die ik ooit heb gelezen van Robje.
Voor nu weet ik zo even niets, maar ik ben ook bezig dus misschien kom ik nog op iets anders.
Is het trouwens niet iets om een topic te starten met tips voor beginners? Dit soort handigheidjes bedoel ik dan.