'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor juffrouw123 op 16 jul 2012, 07:44

Aankomend schooljaar krijg ik voor het eerst groep 3. Er zijn dingen die ik anders wil aanpakken dan hoe ze tot nu toe verlopen zijn.
De kinderen bij ons op school komen tussen 08.20 uur en 08.30 uur binnen. In de tussentijd zag ik dat veel kinderen bij elkaars tafel hangen en renden door de klas. Ik wil dit graag meer gestructureerd laten verlopen. Natuurlijk mogen de kinderen met elkaar praten, maar ik zou het wel heel fijn vinden als ze iets pakken om te doen. Nu dacht ik aan de volgende dingen:

- een leesboekje pakken
- een mandala of andere kleurplaat kleuren
- een puzzel pakken

Wie heeft er nog meer kleine opdrachtjes? En in het algemeen: wat vinden jullie van een binnenkomst als deze?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.
juffrouw123
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 16 jul 2012, 07:40
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor mariah50 op 16 jul 2012, 08:09

Bij mij krijgen de kinderen elke dag een opdracht. Meestal zet ik die opdracht op het digibord. Bijvoorbeeld: 2 blz. lezen van veilig en vlot. lezen in het maanboekje, een schrijfopdracht uit bijv. Schrijven met klikklak (pennenstreken). Een blad met rekensommen voor de automatisering. enz.
Dit zijn de kinderen al snel gewend en het geeft veel structuur. Het nadeel van puzzels e.d. of werkjes is dat ze vaak nog niet af zijn en ook het opruimen duurt lang.
Als alle kinderen binnen zijn, lezen we vaak samen nog even de blz. die de kinderen al geoefend hebben. Zo heb ik toch weer een extra klein leesmomentje gehad.
mariah50
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 26 jul 2007, 15:00
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor ik-je op 16 jul 2012, 10:15

Ik zou een soort mandjes systeem bedenken. In elk mandje zitten materialen waarmee ze aan de slag gaan.
Elke dag gaat dit mandje van groepje naar groepje. Opruimen moet dan in het mandje. Mandjes kunnen snel opgeruimd zijn. En je kunt verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod laten komen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor Erick op 16 jul 2012, 16:19

Ik heb het afgelopen jaar stagegelopen op een jenaplanschool (Groep 3/4) en daar begonnen we standaard in de kring. Kinderen die binnenkwamen, mochten met elkaar praten, of een van de boekjes pakken die in het midden van de kring op tafel lagen. Regel was dat iedereen die binnen was, in de kring kwam en er ook niet uit ging.

:) Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor Joke op 16 jul 2012, 16:32

Je zou ook op school eens kunnen kijken welke zelfcorrigerende spelletjes aanwezig zijn. Wij hadden bv. Pico Piccolo en Loco ongebruikt in de kast liggen. Die heb ik weer afgestoft en ingezet en ze vonden het prachtig! Het leuke was dat er bij de opdrachtenboekjes een mooie overgang is van niet kunnen lezen naar wel kunnen lezen.
Maar wat je ook besluit in te zetten, vergeet niet regelmatig te wisselen, want altijd dezelfde materialen gaat gewoon vervelen. Een kind is nieuwsgierig, daar moeten we dus op inspelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor miek op 16 jul 2012, 18:49

Het idee van ik-je en joke kun je combineren. Ik zou denk ik ook voor die mandjes gaan. Ik ken een school die met laatjes (ipv mandjes) werkt dit altijd nog iets langer door laat lopen, tot half 9 mogen er ook ouders binnen zijn, dan klinkt er een signaal dat die weg moeten en werken de kinderen nog 5`/10 minuten door).

Ideeen voor mandjes:
- piccolo
- loco
- klikklakboekje
- veilig en vlot
- strips
- kleine puzzels
- kleurplaat
- leesboekje
- lego (met afspraak lego in de bak laten, iets kleins bouwen en meteen op vensterbank oid zetten als het opruimsignaal gegeven wordt)
- die werkbladen van veilig leren lezen waarbij de kinderen de woordjes op het goede vakje moeten plakken van de kleurplaat (van internet http://www.veiliglerenlezen.nl/web/file ... entid=6025 via http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor ... -lezen.htm kun je wel meer leuke extra ideetjes vinden)
- pim pam pet (later in het jaar)
- kleine spelletjes
- kralenplank
- kleine blokjes
- vouwwerkje
- rekenkleurplaten
- strips invullen (kun je vinden in de leermiddelendatabase)
- eenvoudige woordzoekers (ook via leermiddelendatabase, beschikbaar vanaf kern 3 ofzo)
- knijpkaarten
- computer ambrasoft o.i.d.

enz. enz.

Verder heb ik ook ooit gezien dat de kinderen hun werk van de vorige dag op hun tafel hadden liggen (werd dus na het nakijken, na schooltijd, of 's ochtends voor schooltijd al uitgedeeld) en de kinderen konden dan (evt. samen met hun ouders) al wat verbeterwerk doen. Voordeel was dat ouders graag op tijd kwamen om ook het werk van hun kinderen te kunnen zien en door het samen te bekijken ook wat meer op de hoogte blijven wat hun kind nu eigenlijk leert in groep 3. Er stond dan een sterretje als iets verbeterd moest worden en een krul als het gewoon goed was. Heel duidelijk voor de kinderen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Bezig zijn' tussen eerste en tweede bel

Berichtdoor juffrouw123 op 16 jul 2012, 19:16

Fijne tips allemaal hoor. Bedankt!
Mochten er nog anderen zijn die ook ideeën hebben... Graag!
juffrouw123
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 16 jul 2012, 07:40
Groep: 3
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron