Het idee van ik-je en joke kun je combineren. Ik zou denk ik ook voor die mandjes gaan. Ik ken een school die met laatjes (ipv mandjes) werkt dit altijd nog iets langer door laat lopen, tot half 9 mogen er ook ouders binnen zijn, dan klinkt er een signaal dat die weg moeten en werken de kinderen nog 5`/10 minuten door).
Ideeen voor mandjes:
- piccolo
- loco
- klikklakboekje
- veilig en vlot
- strips
- kleine puzzels
- kleurplaat
- leesboekje
- lego (met afspraak lego in de bak laten, iets kleins bouwen en meteen op vensterbank oid zetten als het opruimsignaal gegeven wordt)
- die werkbladen van veilig leren lezen waarbij de kinderen de woordjes op het goede vakje moeten plakken van de kleurplaat (van internet
http://www.veiliglerenlezen.nl/web/file ... entid=6025 via
http://www.veiliglerenlezen.nl/web/Voor ... -lezen.htm kun je wel meer leuke extra ideetjes vinden)
- pim pam pet (later in het jaar)
- kleine spelletjes
- kralenplank
- kleine blokjes
- vouwwerkje
- rekenkleurplaten
- strips invullen (kun je vinden in de leermiddelendatabase)
- eenvoudige woordzoekers (ook via leermiddelendatabase, beschikbaar vanaf kern 3 ofzo)
- knijpkaarten
- computer ambrasoft o.i.d.
enz. enz.
Verder heb ik ook ooit gezien dat de kinderen hun werk van de vorige dag op hun tafel hadden liggen (werd dus na het nakijken, na schooltijd, of 's ochtends voor schooltijd al uitgedeeld) en de kinderen konden dan (evt. samen met hun ouders) al wat verbeterwerk doen. Voordeel was dat ouders graag op tijd kwamen om ook het werk van hun kinderen te kunnen zien en door het samen te bekijken ook wat meer op de hoogte blijven wat hun kind nu eigenlijk leert in groep 3. Er stond dan een sterretje als iets verbeterd moest worden en een krul als het gewoon goed was. Heel duidelijk voor de kinderen.