Helpende handjes

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Helpende handjes

Berichtdoor juffrouw123 op 18 jul 2012, 08:45

Voor het nieuwe schooljaar zoek ik voor groep 3 een leuke manier om de helpende handjes kenbaar te maken.
Op pinterest vond ik een ontzettend leuk idee. Ik denk alleen wel dat het tijdrovend is. Iedere vrijdag moet alles verhangen worden.
Wie heeft er ideeën voor klusjes?
Bijlagen
63050463503158252_Dqsm6vyX_f.jpg
juffrouw123
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 16 jul 2012, 07:40
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Helpende handjes

Berichtdoor juf suus op 18 jul 2012, 10:31

Schriften uitdelen ( eventueel 2 helpende handjes)
Computers aanzetten/ uitzetten
Leeshoek netjes houden
Papiertjes van de vloer rapen
vegen
Plantjes water geven.
eind van de dag ramen dicht doen
whitebord/ bord schoonmaken
Pauzehapjes/drankjes uitdelen ( eventueel ook 2 helpende handjes)
Potloden slijpen

Het systeem ziet er wel heel gaaf uit. Waarom laat je het verhangen ook niet door de kinderen doen? Kinderen vinden het leuk en voor jou is niet zo tijdrovend. Als je een goed doorschuifsysteem verzint moet dat wel lukken.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Helpende handjes

Berichtdoor Sylvia op 18 jul 2012, 14:29

Het systeem ziet er leuk uit, maar ik vind het rommelig en onduidelijk en het lijkt me wel een werk om het bij te houden. Ik ben van mening dat de helpende handjes (ik noem ze bezige bijtjes ivm het bijtje zoem van VLL) mij niet meer werk moeten geven, maar juist minder.
Ik heb gewoon twee kinderen die de weekbeurt hebben. Zij staan vooraan in de rij, mogen als eerste kiezen en doen de klusjes die gedaan moeten worden.
De taken heb ik op een blad staan en ze werken deze punt voor punt af.
Ik heb ook kinderen die helpen met veilig en vlot en letters flitsen, maar die kies ik willekeurig uit (veilig en vlot meester of juf en flitsmeester/juf). Verder zitten de kinderen in groepjes van 4 en hebben ze een nummer. Als ik een taak heb (bijv. bakbaas, tijdbewaker) dan gebruik ik hier niet de helpende handjes voor.

Klusjes: schriften uitdelen, bord schoonmaken, lichten aan- en uitdoen, boekenkast netjes maken, vegen, planten water geven, vergeten stoelen op de tafel, kwasten schoonmaken, ramen sluiten, computers uit, uitdelen werk dat mee naar huis moet.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Helpende handjes

Berichtdoor Erick op 18 jul 2012, 21:37

Op de afbeelding neemt de opzet gelijk ook veel ruimte in. Je kunt de afbeeldingen uiteraard kleiner maken en dan achter elke taak twee namen (bijv. in geschreven in een handje met op de achterzijde een stukje magneetband) en dan, zoals ook al aangegeven is, de leerlingen zelf ervoor laten zorgen dat de taken voor de volgende week er komen te hangen. Een kleinere opzet maakt het gelijk minder rommeling.

In mijn stagegroep (7/8) afgelopen jaar vulden twee leerlingen de namen in van hun klasgenoten bij de verschillende taken op een eenvoudig A4.

:) Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Helpende handjes

Berichtdoor Anita op 19 jul 2012, 09:40

Ik heb ergens (volgens mij ook op Pinterest) ook een dergelijk bord voorbij zien komen. Ik vond het daar alleen duidelijker welk kind waarvoor verantwoordelijk was want er hing aan iedere taak een wasknijper met de naam van het kind.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast