Is het organisatorisch mogelijk om bijvoorbeeld groep 7 aan verkeer te zetten zodat zij zelfstandig hiermee aan het werk kunnen en dat jij met groep 8 Nieuwsbegrip gaat doen? En dan bijvoorbeeld in de middag dit om te draaien.
Op deze manier ben je met één groep bezig en (waarschijnlijk) met minder leesniveaus.
Even wat ideetjes die nu in mij opkomen:
- Zet 1x in de twee weken een van de leerlingen met een hoger leesniveau bij de lln die leesniveau A hebben. Creëer een soort leesgroepje.
- laat leerlingen met verschillend niveau elkaar helpen. Bijvoorbeeld tweetallen.
- Nabespreking kan ook over het onderwerp gaan, want deze is gelijk voor iedereen. Je kunt ook met ze bespreken wat zij nu een lastige vraag vonden. Misschien hebben andere kinderen tips hoe je dit aan kunt pakken. De manier van oplossen is bij kinderen erg verschillend. Als jij de vraag hardop leest kunnen leerlingen met leesniveau A de vraag ook prima oplossen. Om het in de perken te houden; vraag om twee lastige vragen en doe dit klassikaal en vraag om de gemakkelijkste vraag en waarom vond je dit gemakkelijk. Op deze manier werk je aan oplossingsvermogen. Laat kinderen aan elkaar uitleggen klassikaal. Dit vinden ze vaak moeilijk maar je kunt ze hierbij helpen.
In mijn ervaring heb ik gezien dat leerlingen Nieuwsbegrip toch vaak saai vinden omdat het elke week hetzelfde is (oke, het onderwerp is anders). De stappen zijn elke week hetzelfde. Nu begrijp dat hoe vaker je dit herhaalt, het beter beklijft. Ik probeerde te variëren in de werkvormen. Dus in tweetallen (verschillende niveaus naast elkaar of juist dezelfde), in groepjes werken of de tekst klassikaal. In de nabespreking varieerde ik ook. Dit kwam omdat ik merkte dat kinderen het zat waren om vragen te beantwoorden als 'hoe vond je de vragen en waarom vind je dat'. Ik zou daar zelf ook moe van worden
Hoop dat je hier iets mee kan!