Tips organisatie Nieuwsbegrip

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor balero op 15 aug 2012, 19:31

Op mijn nieuwe school werken we de begrijpen leesmethode met Nieuwsbegrip. Dit wordt echter op een andere manier aangepakt dan ik gewend was op andere scholen. Op deze school wordt er individueel naar kinderen gekeken. Het kan dus best zijn dat je een paar leerlingen uit groep 4 de B tekst leest en in groep 7 de A tekst (afhankelijk van je begrijpend leesniveau) Dit maakt het voor mij erg lastig om instructie te geven. Ik pak nu een klein groepje bij mij, maar in de 7/8 combinatiegroep varieren de teksten van A t/m D. Het enige wat we samen doen is het filmpje kijken, de verwerking doet een ieder dus individueel. Ik heb erg het gevoel kinderen te kort te doen, omdat ik voornamelijk met de A-groep lees. Ook lukt het niet om vragen na te bespreken en kijk ik ze na, toch vind ik het nabespreken/uitleggen waar je iets kunt vinden heel waardevol.
Heeft iemand organisatorische tips?

Bij voorbaat dank!!
balero
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 20 maart 2006, 18:16

Re: Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor super_juf op 16 aug 2012, 09:37

Is het organisatorisch mogelijk om bijvoorbeeld groep 7 aan verkeer te zetten zodat zij zelfstandig hiermee aan het werk kunnen en dat jij met groep 8 Nieuwsbegrip gaat doen? En dan bijvoorbeeld in de middag dit om te draaien.

Op deze manier ben je met één groep bezig en (waarschijnlijk) met minder leesniveaus.
Even wat ideetjes die nu in mij opkomen:
- Zet 1x in de twee weken een van de leerlingen met een hoger leesniveau bij de lln die leesniveau A hebben. Creëer een soort leesgroepje.
- laat leerlingen met verschillend niveau elkaar helpen. Bijvoorbeeld tweetallen.
- Nabespreking kan ook over het onderwerp gaan, want deze is gelijk voor iedereen. Je kunt ook met ze bespreken wat zij nu een lastige vraag vonden. Misschien hebben andere kinderen tips hoe je dit aan kunt pakken. De manier van oplossen is bij kinderen erg verschillend. Als jij de vraag hardop leest kunnen leerlingen met leesniveau A de vraag ook prima oplossen. Om het in de perken te houden; vraag om twee lastige vragen en doe dit klassikaal en vraag om de gemakkelijkste vraag en waarom vond je dit gemakkelijk. Op deze manier werk je aan oplossingsvermogen. Laat kinderen aan elkaar uitleggen klassikaal. Dit vinden ze vaak moeilijk maar je kunt ze hierbij helpen.

In mijn ervaring heb ik gezien dat leerlingen Nieuwsbegrip toch vaak saai vinden omdat het elke week hetzelfde is (oke, het onderwerp is anders). De stappen zijn elke week hetzelfde. Nu begrijp dat hoe vaker je dit herhaalt, het beter beklijft. Ik probeerde te variëren in de werkvormen. Dus in tweetallen (verschillende niveaus naast elkaar of juist dezelfde), in groepjes werken of de tekst klassikaal. In de nabespreking varieerde ik ook. Dit kwam omdat ik merkte dat kinderen het zat waren om vragen te beantwoorden als 'hoe vond je de vragen en waarom vind je dat'. Ik zou daar zelf ook moe van worden :D

Hoop dat je hier iets mee kan! :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor jans020 op 16 aug 2012, 12:44

In het begin van groep 4 ( begon na de herfstvakantie) deed ik nieuwsbegrip nog klassikaal en op 1 niveau. Ook omdat nieuwsbegrip geheel nieuw was voor groep 4. Op een gegeven moment en ook na de Cito begrijpend lezen toets van januari, zie je verschillen ontstaan. KInderen voor wie het klassikaal te traag ging en kinderen die nog meer instructie nodig hadden.
In groep 4 heb ik ook weektaak. Elke dag ongeveer 45 minuten. Ik plan dan vooral werk in waar geen uitleg bij nodig is, en heel veel herhaling. Hierdoor heb ik tijd over om extra instructie te geven voor nieuwsbegrip.
Aan het begin van de week kregen de kinderen een weektaak met de taken er op. Verder was er ook altijd een onderdeel samen met juf.Dit was bij mij altijd nieuwsbegrip.
Ik had de kinderen aan de hand van de resultaten verdeeld in niveaugroepen. Sommen kinderen deden AA, andere A een aantal B en met een ander groep je las ik extra.
Op de weektaak stonden dus de groepjes verdeeld over de dag.
Samen met juf nieuwsbegrip:
maandag: piet, jan, klaas, teun en lisa
dinsdag: kees, harm, bo, monique

Zo wist piet dat hij op maandag bij mij aan de instructie tafel zat. Dan las ik de tekst samen, of liet het ze in tweetallen lezen. Liet ze moeilijke woorden onderstrepen, besprak ze. En maakte een aantal opdrachten samen. Op een gegeven moment gingen ze zelfstandig of in het groepje samen verder. En kon ik dan een ronde lopen in de klas.
In het begin was het even wennen. Maar kinderen hebben het als heel prettig ervaren. Zo kwamen de zwakke als sterke kinderen op hun eigen niveau aan hun trekken.
jans020
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 07 maart 2006, 18:42
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor balero op 17 aug 2012, 14:59

Bedankt voor jullie reacties.
Ik werk op een school met vakleerkrachten. Ik ben vakleerkracht lezen en ik krijg dus op vaste tijden de groepen om leesonderwijs te verzorgen. De niveauverschillen binnen die groep kan ik dus niet splitsen op een ander tijdstip.
balero
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 20 maart 2006, 18:16

Re: Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor Anita op 17 aug 2012, 19:42

Wij werken ook met Nieuwsbegrip en willen het dit jaar ook niet meer van de groep maar van het niveau van het kind af laten hangen met welke tekst er gewerkt wordt. Ik kan alleen nog nergens op de site van Nieuwsbegrip terug vinden hoe ik de kinderen kan verdelen. Ik kan het natuurlijk wel op basis van ervaring en scores doen, maar ik neem aan dat er ergens ook een tabel te vinden moet zijn met welke vaardigheidsscores van Cito voor een bepaald niveau staan of iets dergelijks?

Wij hebben de luxe dat we het eerste half jaar met behulp van stagiaires op dinsdag met vier man zijn voor 50 leerlingen in 6/7/8. Vandaar dat het voor ons qua tijd verder niet zo'n punt zal zijn.

Balero, ik weet niet hoe de school verder werkt maar is het ook geen optie om met de leerkrachten van 4 en 5 te regelen dat je eerst uit die twee groepen tegelijk de AA leerlingen haalt en dan uit die twee groepen tegelijk de A leerlingen enz. Dit is mogelijk als er in de klas een zelfstandige verwerking van een ander vak tegenover kan staan.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tips organisatie Nieuwsbegrip

Berichtdoor moimoi op 17 aug 2012, 22:43

Ik vraag me af hoe nieuwsbegrip zelf hierover denkt - het is een probleem op elke school. En waar kijk je naar? Want nieuwsbegrip is niet alleen begrijpend lezen, maar ook bv woordenschat. Welke toets neem je? Misschien een idee om t probleem voor te leggen bij nieuwsbegrip?

Terugkomend op jouw probleem- ik zou de meeste aandacht schenken aan de "net" uitvallers. Klinkt heel negatief-bedoel ik niet zo-maar de goede redden zich wel en aan de hele zwakke valt vaak geen eer te behalen. Daarbij kun je beter eerst aan t probleem werken-de voorwaarden om met nieuwsbegrip te kunnen starten. Dus woordenschat, lezen, je hebt geen stagiaire? Of onderwijsassistent?
Wij richten ons op school nu meer op die "ik haal t net niet" groep. De zwakke - echte zwakke - zijn getest - iq ed -
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron