Hi,
momenteel ben ik een derde jaars pabo student die erg zoekende is naar het creëren van een positieve, veilige sfeer in de klas.
Ik loop - jammer genoeg - maar één dag in de week stage en ik merk dat je die dag echt moet laten zien dat jij de leerkracht bent.
Nu kom ik mezelf best tegen wat betreft sancties. Het positief benaderen van een kind lukt prima.
Maar bij bepaald gedrag weet ik nog niet goed wat ik voor passende sanctie kan geven, een voorbeeld:
'een leerling uit groep 3 zat continu met haar liniaal op tafel te klooien, ik pakte het non-verbaal af, waarop zij een tweede(?) liniaal pakte en gewoon verder ging.
Vervolgens heb ik deze ook afgepakt en pakte zij weer een andere liniaal!'
Echt, waar ze die dingen vandaan haalt?
Op zo'n moment weet ik nog niet goed wat ik hier mee moet, net als dat een kind als ik stilte eis, er nét nog één keer overheen roept bijvoorbeeld.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en ik zou graag van jullie - als leerkrachten - willen weten hoe jullie met zulk gedrag om gaan en wat jullie voor sancties en wellicht ook beloningen hanteren?