Klassenmanagement groep 6

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Juf I op 19 maart 2013, 15:53

Ik werk nu voor het 2 e jaar na afronding van de verkorte deeltijd en sta sinds augustus in een groep 6. Deze groep staat bekend als een drukke groep, dus niet verwonderlijk dat het niet altijd rustig loopt. Mijn grootste probleem is de kinderen rustig te laten werken, even helemaal stil voor bv 20 minuten. Daarna mogen ze samen zachtjes overleggen bijvoorbeeld in de rekenles. Nooit problemen mee gehad, tot in deze klas. Als het stoplicht op rood staat, klestsen ze doodleuk door, ook na waarschuwingen. Ook sancties als nablijven voor elke minuut dat ik moet wachten werkt even maar de volgende dag al niet meer. Erg moeilijk om de sfeer positief te houden; elke leswissel is aanleiding voor drukte.... Tips?
Juf I
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 19 maart 2013, 15:46
Groep: 6

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Jufske op 19 maart 2013, 16:57

Het eerste wat me opvalt is dat je het 20 minuten stil wilt hebben... Is dat niet erg lang?
Ik sta in groep 3 en ik begin met 5 minuutjes. Is het niet stil, komen er minuten bij, is het stil, mag het stoplicht op oranje.
Dit is even algemeen hoor, want verder vind ik het ook lastig voor je. Zeker omdat je al redelijk wat geprobeerd hebt.
Laatst bijgewerkt door Jufske op 26 maart 2013, 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Jufske
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 02 feb 2013, 20:42
Groep: 3
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor miek op 19 maart 2013, 17:00

ik vind 20 minuten stil werken voor groep 6 helemaal niet lang. Ik vind 5 minuten voor groep 3 (zeker in maart) wel heel kort. Mijn groep 2 kan dat al....
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Juf I op 19 maart 2013, 17:23

Precies mijn vraag ook, wat mag je verwachten van een groep 6?
Ze blijven ook maar op elkaar reageren, gum afpakken etc, echt heel storend. Pas als ik echt hard optreed en zeg dat we na drie uur wel door gaan met rekenen, zijn ze stil. Maar gezellig is het dan niet meer, geen positieve sfeer...
Juf I
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 19 maart 2013, 15:46
Groep: 6

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Sterre op 19 maart 2013, 17:24

Mijn groep 2 en 3 kunnen echt wel een half uurtje stil zijn.

Werkt je groep 6 ook als het lawaaiig is? Zijn ze zich bewust van het voordeel van rust? Kun je er met ze over in gesprek? Laat ze maar merken hoe het is om een kwartier te werken met herrie en een kwartier in stilte. Wanneer ze stil moeten werken, geef je ze dan ook werk wat ze helemaal zelf kunnen maken? Waar ze geen vragen over hebben? Beloon je kinderen die het wel goed doen? Complimenten geven, stickers, eerder iets leuks laten doen.

Zo maar wat dingen waar ik aan moet denken :)
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Juf I op 19 maart 2013, 17:33

Ik doe al die dingen. Alleen hebben ze soms ook hulp nodig, dus loop ik rondes en leg zachtjes uit. Als ze klaar zijn hebben ze ook werk, wat de een netjes gaat doen, sommigen gaan rondlopen, tot ik ingrijp natuurlijk. Het stoort me zo, dat ik telkens moet ingrijpen, terwijl ze precies weten wat er verwacht wordt en wat ze kunnen doen. Ze hebben gewoon geen zin, een slechte werkhouding..!
Juf I
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 19 maart 2013, 15:46
Groep: 6

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Anita op 19 maart 2013, 19:34

Ken je het principe van Taakspel? Zoek daar anders maar eens op hier op het forum of via Google. Taakspel is bedoeld voor het stimuleren van positief gedrag en werkt in mijn ervaring zeker ook enorm goed voor het stimuleren van een goede werkhouding. Ik heb ook groep 6, en zij kunnen dit op die manier af en toe zelfs 1,5 uur achter elkaar. Meestal vraag ik dit niet van hen, maar de keren dat ik dit met hen gedaan heb lukte dat prima.
20 minuten vind ik dan ook zeker haalbaar, maar het hangt er natuurlijk wel vanaf wat ze gewend zijn. Dan kun je beter beginnen met 10 minuten waarin het lukt, en dat dan uitbreiden tot aan de tijd die voor jou gewenst is.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor NafNaf op 19 maart 2013, 20:02

Ik heb ook een groep 6 en ik vind 20 minuten helemaal niet gek lang. Dat doen ze bij mij wel een kleine 1,5 uur aan het begin van de dag. Bij mij vinden ze zachtjes overleggen trouwens wel véél lastiger dan in stilte werken. Ik ben aan het begin van het jaar dus maar begonnen met echt in stilte werken en dat steeds verder uit te breiden. Nu kunnen ze ondertussen wél zachtjes overleggen.
Bij mij zat de kneep hem ook in de duidelijkheid voorafgaand aan het zelfstandig werken, kwam ik achter. Als ik voorafgaand aan het zelfstandig werken heel duidelijk en rustig was, kon de klas daarna ook rustig aan de slag. Als ik minder consequent reageerde op bijvoorbeeld spontane reacties van leerlingen tijdens de instructie, verliep het zelfstandig werken onrustiger. Héél logisch natuurlijk, maar ik kwam er achter dat ik niet zo consequent was als ik dacht. Mijn tip zou dus zijn om een collega van wie jij denkt dat je iets zou kunnen leren eens te vragen of ze wil komen kijken of evt. filmen. Niet dat ik denk dat je klas niet druk is, hoor. Maar soms kan iets heel kleins een groot verschil maken en dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk minder goed zien.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Juf I op 19 maart 2013, 20:40

Dank voor de tips! Ik ga er mee aan de slag, zal zeker ook mijn eigen gedrag blijven evalueren. Ik vind het moeilijk om heel rustig te blijven en nooit mijn stem te verheffen als ze er doorheen blijven praten bijvoorbeeld..
Juf I
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 19 maart 2013, 15:46
Groep: 6

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor juf suus op 20 maart 2013, 23:09

Ik heb ook een behoorlijke drukke groep.
Wat bij mij in de groep heel goed werkt, is het benoemen van gewenst gedrag. ( is voor jezelf ook een stuk fijner)
Maak goed duidelijk wat wil jij als leerkracht wil zien.
b.v: M wat ben jij goed aan het werk, het stoplicht staat op rood en jij werkt stil.
Wat fijn, nu kijg je zeker je werk af aan het eind van de les.

of

S, ik zie dat je klaar zit om met de les te beginnen.
Je hebt je boek en schrift al gepakt, wat fijn nu kan ik snel beginnen.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Juf I op 22 maart 2013, 17:01

Dat probeer ik ook, soms werkt het, maar soms horen de anderen het niet eens! Dan moet ik echt demonstratief wachten op stilte, ik noem rustig de namen van degenen die door praten en vraag rustig om stilte. Wat wel eens moeilijk is, rustig blijven!!
Juf I
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 19 maart 2013, 15:46
Groep: 6

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor moimoi op 22 maart 2013, 22:14

Tip:observeer wie t wel kan.
Spreek met de klas af dat ze stil moeten gaan werken en ga observeren. Wie praat het eerst? Wie leidt wie af? Gaan de gesprekken over het schoolwerk?
Dus-de klok naast je neerleggen en observeren.
Als t goed is, ontdek je dat er ook kinderen zijn die t wel kunnen.
Met degene die t niet kunnen, maak je individuele concrete afspraken - je kunt nu 10 min stil werken, denk je dat je t ook 15 min kan? Tip-gebruik de kleurenklok of een gewone klok om t zichtbaar te maken.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor JufH op 23 maart 2013, 10:34

Mijn groep 7 heeft er na een hectische periode met diverse invallers ook weer moeite mee om stil te werken. De timer op het bord werkt voor hen heel goed!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor super_juf op 26 maart 2013, 14:41

Mijn ervaring is dat een groep het moeilijker vindt om zachtjes te overleggen dan om helemaal stil te werken. Ook merk ik dat een groep het juist fijn vindt om stil te werken.

Als je instructie hebt gedaan, loop je dan direct je rondes en doe je dan direct verlengde instructie?
Ik laat leerlingen eerst zelf in stilte aan het werk gaan. De kinderen die extra instructie nodig hebben, kunnen vaak eerst wel iets zelf doen. Laat ze maken wat ze wel kunnen. Zo geef je de groep rust en jij zelf ook.

Is het werkbaar voor jou en je groep om met geluidsniveaus te werken?

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Klassenmanagement groep 6

Berichtdoor Joke op 28 maart 2013, 20:06

Hoe rustig ben je zelf?
Als je druk bent, heeft dit ook zijn neerslag op de leerlingen.
Wees dus heel kritisch naar jezelf toe.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron