Hallo allemaal,
Ik heb een aantal jaren geleden als eens gebruik gemaakt van jullie hulp en die heb ik nu eigenlijk weer nodig. Het afgelopen jaar heb ik steeds groep 3 fulltime gedraaid. Het is een heel leuk groepje kinderen! Ik ben heel intensief met deze kinderen aan de slag gegaan, we hebben goed gebruik kunnen maken van een onderwijsassistent én een extra leerkracht. Dankzij al deze middelen zitten alle kinderen nu op gemiddeld tot hoog niveau. Er zijn geen uitvallers. Daarnaast ook heel erg bezig geweest met het sociale gedeelte: dat de kinderen zich veilig voelen in de groep en vrolijk naar school gaan. Deze 2 dingen gaan vaak ook samen (fijn voelen op school en goede resultaten), omdat je veilig voelen uiteraard de basis is om te kunnen leren. Maar ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen op. Maar waar het om gaat is: het is een fijn groepje kinderen!
Niks aan de hand, zou je dus zeggen. Maar.... ik krijg na de meivakantie 6 nieuwe leerlingen in mijn groep. Deze kinderen komen alle 6 van een andere school en verhuizen naar 'mijn' school. Over het hoe en waarom wil ik liever niet teveel uitweiden ivm herkenbaarheid.
Je kunt je voorstellen dat dit voor deze kinderen heel heftig is. Zomaar aan het eind van het schooljaar (!) uit je groep gehaald worden, van je eigen school gehaald worden en naar een andere school toe gaan. Ze hebben dan wel elkaar, omdat ze allemaal van dezelfde school komen. Maar verder is alles nieuw voor ze. Wij gebruiken andere methodes, andere leermiddelen, wij werken op een andere manier, etc. etc.
De nieuwe kinderen kennen niemand in mijn groep.
Naast alle organisatorische problemen die dit met zich mee brengt (wat gaan we die kinderen 8 weken lang aanbieden; tot de zomervakantie, wat is hun niveau, etc?) vind ik het sociale aspect nog steeds het belangrijkste.
Mijn groepje kinderen reageerde heel positief toen ik het nieuws vertelde, ze zijn blij met nieuwe klasgenootjes en erg enthousiast. Ik ben alleen zelf wat huiverig. Want dit gaan natuurlijk invloed hebben op deze groep kinderen. Kinderen die al 3 jaar bij elkaar in de groep zitten en nu opeens 6 klasgenootjes erbij krijgen. Ik vind het best spannend hoe iedereen op elkaar gaat reageren en hoe de verhoudingen komen te liggen.
Daarnaast zijn er een maand na de meivakantie de cito toetsen al. In hoeverre gaat deze situatie invloed hebben op de resultaten van deze 6 leerlingen? En hoe zal dat vanaf groep 4 gaan?
Mijn vraag aan jullie is of jullie tips voor mij hebben om deze 6 kinderen zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen bij ons op school en in mijn groep. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zij het leuk gaan hebben op hun nieuwe school, met hun nieuwe klasgenoten?
De eerste weken wil ik vooral bezig zijn met elkaar leren kennen, samenwerken, etc. Zodat deze 6 kinderen écht bij de groep gaan horen, er tussen komen te zitten.
Hoe kan ik dat volgens jullie het beste aanpakken?? Alle tips zijn welkom!! Ik wil deze kinderen, die een zeer heftige tijd achter de rug hebben op hun oude school, een goed gevoel geven op hun nieuwe school. Dat ze merken dat ze bij deze groep horen.
Ohja nog wat extra informatie, die misschien wel van toepassing is. Er zitten tussen deze 6 leerlingen een paar kinderen die school niet meer leuk vinden. Eentje heeft een negatieve houding tov leren en werken, laat kenmerken van faalangst zien. Eentje is erg slim, maar heeft nooit extra uitdaging gekregen, altijd basis aanbod. Daardoor ook erg negatieve houding tov school en vindt school saai en vervelend. Doet zijn best daardoor ook niet meer. Eentje heeft gedragsproblemen, veel moeite met werken en concentreren. En dan is er nog eentje die er heel veel moeite mee heeft om zijn oude school te verlaten, voelt alsof hij zijn juf in de steek laat. Wil niks van zijn nieuwe school/juf/klasgenoten weten, slaapt er slecht door.
Kortom: voor deze kinderen is dit een moeilijke situatie, begrijpelijk! Ik hoop daarom op tips om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen.