Ik hoop met je mee dat je inderdaad een goede OA krijgt.
Zet deze ook zoveel mogelijk in. Je schrijft dat ze tot 12:00 uur in de klas is. Indien je een continurooster hebt, zou ik na 12.00 uur eten.
Vraag of je op de middag je gymuren kunt krijgen.
Vorig schooljaar had ik een groep van 35 leerlingen (groep 4).
Een aantal tips:
- Schrijf de vragen op die je gesteld worden. Krijg je meerdere keren dezelfde vraag, neem dan actie. (Nieuwe schriften in een laatje, gevonden voorwerpen laatje, enz.)
- Weet ook dat je niet alles na kunt kijken. Je wordt gek als je dit allemaal zelf wilt doen. (Gelukkig kan groep 8 veel zelf nakijken)
- Je hebt de beschikking over 2 lokalen. Wellicht kun je werken met een 'instructielokaal' en een 'werklokaal'? Dit is afhankelijk van je werkwijze.
- Probeer zo weinig mogelijk kasten in je lokaal te hebben, dan oogt het al minder vol. Wellicht kun je een kast op de gang kwijt met spullen die je niet vaak gebruikt.
---------
Een ander vraagje: Zijn de ouders al op de hoogte dat de klassen gecombineerd worden? Ben benieuwd naar hun reactie
Hoi,
Ik zat inderdaad te denken aan een instructielokaal en een werklokaal. De ouders weten nog van niks, ik ben ook erg benieuwd naar de reacties. De kinderen zitten de laatste tijd vaker bij elkaar. Een deel van de groep is nu nog een 7/8 combi en werkt in de middag bij groep 7, zodat groep 8 kan oefenen voor de musical. Het is gelukkig een leuke en lieve groep.
Bedankt voor de tips. Wat vond jij van 35 kinderen in de groep?
Groetjes
Hoi Laura,
Toen de formatie bekend werd, merkte ik wel dat de ogen van alle ouders heel erg op mij gericht waren. Ik voelde toen wel een druk.
Ik had op de eerste dag ook alle ouders in mijn groep staan om te kijken hoe het er uit zag en velen wensten mij veel sterkte.
Uiteindelijk werd dit minder, omdat ze zagen dat het met 35 ook goed ging. Gelukkig had ik wel bijna iedere dag ondersteuning door een leerkracht of stagiaire in de groep. (behalve op maandag en vrijdag)
Mijn 'grote' voordeel was dat ik groep 3A als klas had en 3B een half jaar les had gegeven. Ik nam ze mee naar groep 4, kende de kinderen dus heel goed en de kinderen wisten precies hoe mijn werkwijze was.
Een tip waar jij weinig aan hebt, maar wij zijn eind groep 3 al eerder begonnen met het schrijven in schriftjes, zodat ze dat voor een groot deel al beheersten. Een drama als je in je eentje bij 35 schriften moet aangeven wat een kantlijn is en hoe ze moeten beginnen
Uiteindelijk is dit mijn leukste groep geweest die ik les heb mogen geven. Nu heb ik er maar 20 en geen zorgleerlingen.
Misschien klinkt het stom, maar in het begin van dit jaar miste ik zelfs de druk. Ik wist zelfs niet hoe ik mijn lokaal moest inrichten, omdat ik zoveel ruimte over had.
Nog een aantal tips van mijn kant:
- Vraag of je de echte OA op hele dagen mag plannen, bijvoorbeeld op maandag, dinsdag en vrijdag. Wie weet kun je op woensdag en donderdag een stagiaire regelen?
- Houd je niet vast aan de vaste ouderavonden, maar spreid dit. Anders zit je tot 11 uur met gesprekken. Ik heb de ouders gemaild en gevraagd of ze zoveel mogelijk op de middagen wilde komen of onder de gym.
- Kijk goed naar de schoolplanning en doe in jouw drukke weken geen extra dingen. Probeer de taken die je nog moet doen in de rustige weken te plannen. In jouw geval dus niet aan het einde van het schooljaar!