door juflindajuf op 15 jun 2013, 14:28
Ik denk dat je het dan ook wel redt hoor. Je moet wel duidelijke afspraken met de kinderen wanneer ze de tafel op mogen zeggen. Bij ons was dat eerste kwartier in de ochtend (tijdens weektaak), gelijk na schooltijd of op donderdagmiddag tijdens het 'tafeluur'. Op dat moment verdeelde ik de kinderen altijd in groepjes en deden ze een circuit. 10 minuten werken in tafelboek, 10 minuten tafelspelletjes op de computer, 10 minuten tafels flitsen bij de juf etc.
Kinderen die heel erg achter liepen met het tafelboek liet ik thuis inderdaad een paar bladzijden maken, maar liever niet. Met kinderen die lakser waren met het opzeggen van tafels maakte ik een afspraak. Wanneer denk je dat je de tafel van 3 kunt opzeggen? Meestal een week later. Ik schreef dit op een papiertje en gaf dit mee naar huis. Zelf moet je dit wel goed bijhouden.
Uit de praktijk blijkt wel dat kinderen heel gemotiveerd worden als ze zien dat anderen al meer tafels hebben opgezegd. Het wordt dan bijna een wedstrijd. Al was ik wel streng hoor, de kinderen moesten echt snel (door elkaar) antwoorden kunnen geven.
Mijn site vol lesideeen:
Al mijn leuke links bij elkaar: