Class Dojo

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Re: Class Dojo

Berichtdoor sann op 16 okt 2013, 13:58

idd nog steeds de 7/8...
pittig groepje: 15 kids maar ze tellen voort dubbel op sommige momenten...

ik ben van plan het uit te proberen die class dojo, enige waar ik bang voor ben, is dat ik te vaak negatieve punten ga geven en vergeet de positieve punten te geven....
Denk het zo te doen dat ik na een lesblok ik iedereen iets van punten geef: dus zowel pos als neg.
En de echt heel storende dingen of opvallend positieve dingen direct aanduiden...
Nog ervaringen hiermee?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: Class Dojo

Berichtdoor Joke op 16 okt 2013, 14:11

Ik denk dat je zoals al aangegeven wordt niet alle punten in een keer aan de orde moet laten komen.
Zet alles wat je stoort in hun gedrag op papier en maak daarna een lijst met het belangrijkste punt bovenaan, kies per periode een of twee punten waaraan je wilt gaan werken.
Voeg er steeds een nieuwe aan toe en blijf de oude punten handhaven. Uiteindelijk kom je dan ook waar je komen wilt.
Dat lijkt mij het beste, maar ik weet niet of dit goed is, want ik heb er geen ervaring mee.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Class Dojo

Berichtdoor JufH op 16 okt 2013, 15:05

Ik doe het idd zo als jij beschrijft Sann, kletsen noteer ik en de rest krijgt wat positiefs... Anders is het niet bij te houden. Wij hadden ook de afspraak dat als ik weer namen verwisselde (juffen-eigenschap geloof ik) dat het betreffende kind een pluspunt geef ;)
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Class Dojo

Berichtdoor Anita op 16 okt 2013, 18:16

Zou het ook mogelijk zijn om alleen positieve punten in te voeren, of is de kracht juist de balans tussen positief en negatief?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Class Dojo

Berichtdoor JufH op 16 okt 2013, 19:19

Je kunt alleen positief scoren, maar dan is het effect weg. Aan het eind v/d dag kun je juist de 'donut' (cirkeldiagram) laten zien die de verhouding tussen + en - aangeeft... Ik vind dat ik nu ook bewuster kijk naar goed gedrag ipv alleen naar negatief!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Class Dojo

Berichtdoor Anita op 16 okt 2013, 19:34

Ik blijf het vergelijken met Taakspel. De kracht van Taakspel is juist het negeren van het negatieve en benoemen van het positieve. Voor allebei valt wat te zeggen denk ik. Maar ik merk dat mijn groep het van de week goed doet nu ik weer met Taakspel begonnen ben. Class Dojo houd ik dan achter de hand voor als er een moment zou komen dat de kracht van Taakspel is uitgewerkt. Taakspel is tenslotte iets wat hoort bij het schoolbeleid.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Class Dojo

Berichtdoor Sellebel op 17 okt 2013, 20:15

Ik heb het vandaag gedaan bij het invallen. Het werkt echt heel goed, maar ik ken de kinderen al, misschien scheelt dat. Ik heb vandaag echt lekker punten uitgedeeld, vooral positieve. Maar ook wel een paar negatieve, zoals geen respect tonen of niet stil zijn. De kinderen doen ontzettend hun best om een punt te verdienen. Ik had vorige week ook deze groep en het ging vandaag echt fantastisch. Dit kan natuurlijk komen, omdat het nog nieuw is. Ik heb deze groep morgen ook. Ik ben zeer benieuwd, de kinderen hebben er in ieder geval weer zin in. 'Juf, gaan we morgen weer met Class dojo werken?'
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Vorige

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast