Organisatie CITO's

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Organisatie CITO's

Berichtdoor Missie op 03 jun 2016, 20:19

Hoi allemaal,

Ik ben benieuw hoe jullie de cito's organiseren in de klas.
Hoelang per dag, hoeveel 'smeer je het uit'(over de week/maand), wat doe je ervoor/erna ter concentratie of beloning... etc.

Ik sta in een groep vier sinds een week, ken de kinderen nog niet zo goed en moet 4 cito's afnemen voor het einde van juni.
Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
Missie
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 03 jun 2016, 20:16
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor pippi78 op 05 jun 2016, 09:32

Bij ons staat voor cito 2 tot 3 weken. Ik heb een 3/4 combi.
Ik neem per dag 1 deel van een citotoets af in beide groepen, dus bijv alleen cito rekenen deel 1.
De ene groep is zelfstandig aan het werk, de andere groep maakt de toets.
Daarna 10/15 minuutjes spelen, kletsen, door de klas lopen enz. Dan draaien we het om.
Ik begin altijd met woordenschat. Deze mag je voorlezen(volgens mijn IB'er,) dat staat anders vermeld in de handleiding.

Wat betreft AVI/DMT ben ik elk jaar weer zoekende. De beste leerlingen neem ik de DMT altijd af in de klas . De zwakkere lezers doe ik buiten de klas. Wanneer ik dat doe is altijd kijken.. Onze IB'er heeft vorig jaar geholpen om deze toetsen af te nemen. Zij heeft dit schooljaar 5 verschillende scholen onder haar hoede, dus dat wordt hem niet.
Afgelopen week heb ik een keer niet gegymd en zijn de kinderen met de kleuters mee naar buiten gegaan.
In 3 kwartier tijd, kan ik nog niet de helft van de klas AVI afnemen.....

Ben dan ook benieuwd hoe anderen dit organiseren.
pippi78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 24 maart 2002, 12:28

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Anita op 05 jun 2016, 13:28

Ik probeer er altijd iedere week één te doen. Ik kijk qua planning naar hoever ik ben met mijn methodes. Spelling hebben we al uit, dus met die toets ben ik begonnen in mijn combinatiegroep. Zelf heb ik een groep 6/7 waardoor de andere groep langere tijd heel rustig kan werken als ik even geen aandacht voor hen heb.
Misschien dat jij deze momenten kunt creëren door de andere groep een werkboekje te geven met bijvoorbeeld kleurplaten voor als ze even niets anders te doen hebben, of misschien kun je wel een deal maken met je kleutercollega's om bijvoorbeeld groep 3 af en toe even extra met hen te laten buiten spelen?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Missie op 05 jun 2016, 14:37

Bedankt! Ik begin denk ik gewoon maandag met begrijpend lezen (dat zijn nogal wat teksten, dus ik ga proberen een beetje aan te voelen hoe lang ze het volhouden en hoeveel ik het kan uitsmeren)

Aankomende week heb ik ook van zowel rekenen, spelling als taal de reguliere methode toetsen en remediëren/plusbladen week... komt allemaal lekker tegelijk.
Deze wil ik eigenlijk wel volgende week doen want anders zijn ze straks helemaal 'uit' de stof ben ik bang...

Ik heb ook 2 kinderen die schijnen niet klassikaal mee te kunnen doen (daar ben ik het mee eens voor zover ik gezien heb) maar ik heb maar 2 dagen een onderwijsassistent stagiaire, dus de andere dagen zullen ze toch echt in de klas mee moeten doen. Heeft iemand hier tips over?
Missie
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 03 jun 2016, 20:16
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Anita op 05 jun 2016, 18:36

Wat nog wel eens kan helpen is om dat kind bij jou aan tafel te zetten. Dan kun je behoorlijk veel aandacht geven en rechtstreeks tegen dit kind praten, terwijl de rest ook mee doet met de toetsafname.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Meester Mitchell op 05 jun 2016, 21:50

Ik heb een groep 3/4/5 dus het is altijd een leuke organisatie, maar het verloopt altijd goed.

Ik begin meestal met begrijpend lezen. De RT-er van de school neemt altijd de kinderen mee die pre-teaching nodig hebben.
Dan leest ze de tekst alvast, zodat er dinsdag gestart kan worden met begrijpend lezen.
Wanneer groep 4 begrijpend lezen doet, doet groep 5 rekenen (dit gaat goed samen).

Wanneer er iets niet goed samen gaat, zoals het rekenen van groep 4 (aangezien dat voorgelezen moet worden) doet groep 5 geen Cito maar doen ze iets voor zichzelf.
Ik zorg ook dat de derdejaars lekker aan de slag kunnen als groep 4 bezig is. Maar deel 2 van het rekenen van groep 4 is zelf lezen en invullen, dus die kan bijvoorbeeld samen met rekenen, deel 2 van groep 5.

Het is soms een puzzel, maar je moet met een combi gewoon goed kijken wat wel en niet samen gaat.
Ik verdeel de Cito altijd over 2 weken en meestal komt het keurig af, mits er geen studiedagen en/of andere bijzondere dagen tussen zitten.

Mocht je een voorbeeld willen van mijn planning (die staat in Word) mag je mij een privéberichtje sturen. Succes met alles!!
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Stamgroepleider

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Anita op 06 jun 2016, 20:07

Ik ben even benieuwd naar de pre-teaching bij begrijpend lezen. Wij hebben als school ervoor gekozen om de dyslecten voor te lezen bij begrijpend lezen, met de kanttekening dat het dan deels meer begrijpens luisteren wordt. Dit geven we ook aan bij de verwerking van de toetsen. Het is ons bekend dat dit een discussiepunt is, maar dat ze een leesprobleem hebben is toch wel bekend...
Bedoel je dit ook, of doen jullie dit nog anders?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor miekiemousie op 07 jun 2016, 14:26

Wij doen er in principe 3 weken over, elke week een andere cito.
De DMT/AVI apart tijdens leesmomenten (de kinderen moeten dan stil-lezen) en deels uit de klas. Meestal moeten we 1 dagdeel vervangen worden voor afname.
Het is inderdaad wel een organisatie, maar dat is niet anders!

Wij lezen bij de begrijpend lezen alleen de teksten voor, de vragen moeten ze zelf lezen. Dit vooral omdat je anders ook de niet vermijdbare intonatie bij de vragen krijgt. En daarnaast zijn de kinderen al gegroeid met lezen en hebben ze inmiddels allemaal een avi-niveau die de goede richting op gaat!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor Missie op 12 jun 2016, 14:47

En hoelang per dag dan? Een deel per dag?
Of 's ochtends starten met deel 1, tot 9.15 (ik noem maar wat) en na de kleine pauze om 10.30 deel 1 afmaken?


Bij begrijpend lezen heb ik ze alles zelf laten maken.. dit ging qua concentratie en tempo wel goed, heb de uitslagen nog niet bekeken :(
Ik wou komende week in ieder geval starten met rekenen en deze ook afmaken

Dan nog spelling en woordenschat, ook beide verspreid over een week
Missie
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 03 jun 2016, 20:16
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Organisatie CITO's

Berichtdoor miekiemousie op 15 jun 2016, 00:33

In principe staat er voor een city een bepaalde tijd. Ik moet zeggen dat ik meestal in een uur met 1 deel klaar ben. Dit doe ik achter elkaar. Zeker bij 4 moet dit kunnen. En bij spelling ben je echt geen uur bezig met de city. Daarnaast is het een dictee die de Kids neem ik aan al gewend zijn.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast