[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Beginnersproblemen

Beginnersproblemen

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Beginnersproblemen

Berichtdoor Talent-in-wording op 11 sep 2019, 08:18

Sinds dit jaar ben ik vanuit een heel ander werkveld (detailhandel) stage gaan lopen op een basisschool.
Dit betreft groep 5/6 op het Montessori. Toen de leerkracht even iets op moest lossen heeft ze mij voor een paar minuten alleen voor de klas gezet.
Ten eerst super spannend natuurlijk want dit had ik nog nooit gedaan, maar ik vond het ook heel prettig dat ze vertrouwen in mij had om dit aan te kunnen.
De kinderen waren al wat drukker want ze kwamen net terug van een pauze, maar ik heb ze toch stil gekregen. En nu komt het:

Ik stond met mijn mond vol tanden. Ik wist niet wat ik verder moest doen.

Na een seconde of 10 kregen de leerlingen dit natuurlijk door en gingen gewoon weer vrolijk verder met kletsen, roepen en lopen.
Het opstarten van de volgende les was in dit geval niet mogelijk, want zodra de leerkracht weer terug kwam zouden ze naar het gymlokaal gaan.
Zonder haar op de hoogte te stellen kon ik ook niet alvast met ze aanlopen. Dus ik bedacht me, wat zou ik kunnen verzinnen?
Aangezien het maar voor een paar minuten zou zijn is het afmaken van werkjes geen optie. Tegen de tijd dat alle spullen gepakt zijn kunnen ze al weer opruimen.
Voor een filmpje/muziekje was het al behoorlijk druk. En dan lijkt het (voor mij in ieder geval) teveel op belonen van druk gedrag. En zelfstandig lezen vinden ze niet leuk.

Dit heb ik uiteraard ook met de desbetreffende juf besproken. En toen kwamen we tot de conclusie dat het helemaal niet gek is dat ik niets wist.
Ik mis namelijk nog gewoon de ervaring en ideeƫn die andere leerkrachten zo uit hun mouw schudden (met ook soms wat moeite).
Aandachtspunten hierbij zijn dat er een aantal kinderen met een kort concentratievermogen tussen zitten.
Ook iets waarbij de kinderen zelf heel veel vertellen of discussiƫren loopt snel uit op drukte en overprikkeling.

Hebben jullie misschien ideeƫn wat ik in een soortgelijke situatie kan doen? Hoe vul je tijd op wat ook nog eens leuk (of leerzaam) kan zijn voor de kinderen?
Deze jongeman van 28 is op zoek naar een leuke stageplek omgeving Oss/Den Bosch!
Talent-in-wording
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 14 mei 2019, 21:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Beginnersproblemen

Berichtdoor Erick op 11 sep 2019, 21:46

Hoi Talent-in-wording,

Wat leuk dat je een stageplek gevonden hebt! Hopelijk heb je het naar je zin. Ik heb ook stagegelopen op een montessori in 5/6!

Ik kan me helemaal voorstellen dat je op zo'n moment even niet weet wat je kunt doen. Je mentor heeft helemaal gelijk, dit zijn allemaal momenten waar je, door te ervaren, ideetjes krijgt hoe je met die momenten om kunt/wilt gaan.

Het wordt natuurlijk gelijk drukker als alle kinderen met elkaar gaan praten en dat is eigenlijk niet wat je wilt. Ik dacht eigenlijk meteen aan een Energizer, omdat je eigenlijk vrij snel naar de gym zou gaan en er weinig tijd was voor iets anders. Online zijn er verschillende energizers te vinden, ook energizers waarbij stilte en concentratie een rol kunnen spelen. Kijk eens welke energizers ook bij jou als leerkracht passen. Op deze site zijn al verschillende [url="https://leermiddelenbak.wordpress.com/category/energizers/"]energizers[/url] verzameld. Ik snap dat je door de drukte een spelletje te veel als een beloning zag, maar je had ook kunnen insteken op het feit dat de kinderen (snel?) stil werden toen jij daar om vroeg, dat je dat fijn vindt zodat je dan snel verder kunt en er tijd over kan blijven voor leuke spelletjes.

Zonder haar op de hoogte te stellen kon ik ook niet alvast met ze aanlopen.
Heb je dit ook besproken met je mentor? Hoe zou ze het gevonden hebben als je wel al met de kinderen naar de gymzaal was gelopen? (Er even van uitgaande dat jullie een inpandige gymzaal hebben). Het zou ook gezien kunnen worden als het nemen van initiatief. Je had dan van te voren, toen de klas stil was, even de regels kunnen herhalen. "Wie weet nog hoe we altijd naar de gym lopen?"

Kun je hier iets mee? Anders vooral doorvragen!

Succes!

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Beginnersproblemen

Berichtdoor Anita op 12 sep 2019, 19:24

Inderdaad een kort spelletje, even verder gaan in het voorleesboek, maar wat soms ook goed helpt is om gewoon maar iets te vertellen over wat je meegemaakt hebt.

Een tip voor een successpel, wat zeker leuk is in een groep die je nog niet zo goed kent: je vertelt drie dingen over jezelf. Mag best een beetje uitgebreid en sappig. Twee daarvoor zijn waar, de derde verzin je. Wat is de valse?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Beginnersproblemen

Berichtdoor Joke op 18 sep 2019, 09:25

Of tellen tot 10 haha. De leerlingen mogen - zonder aan te wijzen wie - hardop van 1 tot 10 tellen.
Het mag niet op volgorde zoals ze zitten (moet dus kriskras door elkaar), een ll. mag niet 2x achter elkaar en als er twee lln. tegelijk hetzelfde getal noemen moet er opnieuw begonnen worden.
Blijkt in de praktijk veel moeilijker dan gedacht, soms lukt het zelfs niet eens. Lukt het wel en je hebt nog even tijd kun je er van 1 tot 15 van maken of nog een andere korte 'in de groep gooien'.

Ritme klappen kan je ook als 'muzieklesje' vermommen. Laat ook leerlingen steeds variaties op 4 klappen bedenken en doe die na met elkaar. Heel handig als je zelf van muziek houdt. Misschien een groep met bodysounds als het wachten langer duurt.
Het is heel handig om een serie energizers in je hoofd te hebben. Als je invalt voor alle leeftijden.

Een 'rij' voor de klas maken (met verschillende opdrachten mogelijk, maar altijd ZONDER praten ;) )
-alfabetische volgorde voornamen, maar op achternaam kan ook
-(zonder klok) wanneer denk je dat er een minuut voorbij is. Dan ga je er staan.
-leeftijd of verjaardag
van klein naar groot of van groot naar klein zou ik afraden, niet leuk voor de ll. die klein of groot zijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron