door Doornroosje op 23 okt 2004, 20:19
Omdat werkbladen naar mijn mening niets toevoegen aan de ontwikkeling van kinderen!
En dan heb ik het nu even met namen over werkbladen in de groepen 1 t/m 4.
Wat heb je eraan om kinderen ervaringen, informatie te laten verwerken op een werkblad?
Ik ervaar dat ik door observeren in concrete leer-speelsituaties veel meertte weten kom, over wat een kind al dan niet beheerst, op welk niveau, én wat de redenen kunnen zijn van het al dan niet beheersen.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik Ontwikkelingsgericht onderwijs aanhang, en dat ik dus betekenisvol onderwijs binnen de context van belevings-en ervaringswereld erg belangrijk vind.
Wat heb ik eraan als een kleuter kan omcirkelen dat de linkerlocomotief de grootste is??
Ik heb liever dat de kleuter de zonnebloemen die hij zelf in de klas gezaaid heeft, eigenschappen kan toekennen, die op dat moment ven betekenis zijn, en ziet dat de ene groter is dan de andere!
In mijn optiek zijn werkbladen er enkel voor het gemak van de leerkracht, en voegt het niets toe aan de ontwikkeling van kleuters.
Maar ik weet dat de meningen daarover uiteenlopen!
Dus iedereen gewoon lekker met werkbladen werken, als ik het maar niet hoef!