Hmm, interessant om te lezen al die meningen over werkbladen ja of nee. Ik kan me herinneren Doornroosje dat je eens over je stageschool hebt gezegt dat ze denken dat kinderen niets geleerd hebben als ze het niet opgeschreven hebben. Dat ging toen over die breukenoefeningen waar je mee bezig was. Tijdens het uitwerken van mijn thema's over leerstijlen heb ik gemerkt dat er echt veel verschillende manier zijn waarop kinderen leren. En dat je soms kinderen remt wanneer je alles maar op een manier aanbiedt. Dat zou dus een 'nee' tegen werklbladen kunnen zijn. Misschien vinden leerkrachten het wel heel erg eng om af te stappen van werkbladen waarbij ze de dingen zo zien staan, en waar de kinderen zelf mee aan het werk kunnen zonder dat ze hulp nodig hebben. Misschien biedt het wel gewoon houvast.
Op het VMBO merk ik dat ze ook erg veel waarde hechten aan het invullen van het werkboek, of het nu nog relevant is of niet. Ik snap dat niet helemaal, maar ik ben er nog niet helemaal achter of ik tegen die gevestigde orde moet gaan schoppen, of ze kennis moet laten maken met manieren waarop het ook kan!
Maar, om even terug te komen op de eigenlijke vraag van Fruts, helaas heb ik ook geen ervaring met portfolio's op de basisschool, dus ik kan je niet helpen. Ik hoop alleen wel dat er nog veel gepost gaat worden, kan ik ook mijn graantje mee pikken van andermans ervaringen