[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Portfolio in de klas

Algemeen - Portfolio in de klas

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor jeanne op 23 okt 2004, 22:03

Ik ben het met Doornroosje eens, jonge kinderen leren niet door werkbladen te maken maar door spel. Echter, bij elk thema maak ik voor de oudere kleuters een werkbladenboekje en leg dat in hun persoonlijke laadjes. Prachtig vinden ze dat. Het hoeft niet gemaakt te worden maar ze vinden het 'groep 3' werk en er wordt heel fanatiek aan gewerkt.

Fruts, ik ben benieuwd welke ontwikkeling wordt vastgelegd door de portfolio. Als je uitgaat van de werkjes, krijg je dan wel alle ontwikkelingslijnen in beeld?
jeanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 723
Geregistreerd op: 16 maart 2003, 13:59

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor tine op 23 okt 2004, 22:05

[quote author=Fruts link=board=39;threadid=7015;start=0#msg62476 date=1098564611]
Ik hou gewoon niet van het oefenen om het oefenen... snap je? Visuele discriminatie kan je op legio andere manieren aan bod laten komen. Ik ga geen groepje kleuters aan een tafel zetten met een werkblad, omdat ik dat idd een te makkelijke manier vind. Ik hou meer van uitdagende situaties waarbij kinderen op een natuurlijke manier zelf dingen ontdekken en leren.
[/quote]

Ik denk dat ik het een beetje snap.. maar gaat dit dan alleen op voor kleuters.. of ook voor latere klassen?
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor Doornroosje op 23 okt 2004, 22:11

Het is een visie, geen waarheid hoor Tine...
Er zijn legio leerkrachten die werken met werkbladen en daar achter staan.
Ikzelf werk er eigenlijk niet mee, in geen enkele groep.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor Fruts op 23 okt 2004, 22:23

Nee... dat is ook niet echt onze opzet, want dan zou je als leerkracht heel erg kunnen gaan 'sturen'. Het zou misschien wel mogelijk zijn, maar dan praat je over iets dat al helemaal geintegreerd is in je onderwijs, waar je al jaren mee aan het werk bent, waarbij het hele team op 1 lijn zit etc.
Zover zijn wij nog LANG niet (vandaar mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen van anderen....)
Wij proberen de kinderen nu in elk geval te stimuleren om feedback over hun eigen werk te geven en om het thema Portfolio op teamvergaderingen aan de orde te laten komen...
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor tine op 23 okt 2004, 22:41

aha.
ik snap dat het een visie is hoor, ik was erg benieuwd naar hoe ik dit moest zien. Ik denk dat ik op mijn pabo meer met een andere visie, of manieren bekend ben geraakt. Daarom was ik nieuwsgierig naar hoe dit anders ingevuld kan worden.
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor Doornroosje op 23 okt 2004, 22:46

Zo'n andere manier van werken, dat zou je eigenlijk gewoon moeten zien!
Maar nogmaals (voordat ik de toorn van het hele forum op mijn hals haal!) werkbladen zijn toegestaan ;)
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Portfolio in de klas

Berichtdoor Rhea op 23 okt 2004, 22:58

Hmm, interessant om te lezen al die meningen over werkbladen ja of nee. Ik kan me herinneren Doornroosje dat je eens over je stageschool hebt gezegt dat ze denken dat kinderen niets geleerd hebben als ze het niet opgeschreven hebben. Dat ging toen over die breukenoefeningen waar je mee bezig was. Tijdens het uitwerken van mijn thema's over leerstijlen heb ik gemerkt dat er echt veel verschillende manier zijn waarop kinderen leren. En dat je soms kinderen remt wanneer je alles maar op een manier aanbiedt. Dat zou dus een 'nee' tegen werklbladen kunnen zijn. Misschien vinden leerkrachten het wel heel erg eng om af te stappen van werkbladen waarbij ze de dingen zo zien staan, en waar de kinderen zelf mee aan het werk kunnen zonder dat ze hulp nodig hebben. Misschien biedt het wel gewoon houvast.

Op het VMBO merk ik dat ze ook erg veel waarde hechten aan het invullen van het werkboek, of het nu nog relevant is of niet. Ik snap dat niet helemaal, maar ik ben er nog niet helemaal achter of ik tegen die gevestigde orde moet gaan schoppen, of ze kennis moet laten maken met manieren waarop het ook kan!

Maar, om even terug te komen op de eigenlijke vraag van Fruts, helaas heb ik ook geen ervaring met portfolio's op de basisschool, dus ik kan je niet helpen. Ik hoop alleen wel dat er nog veel gepost gaat worden, kan ik ook mijn graantje mee pikken van andermans ervaringen ;)
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Berichtdoor JannekevanKammen op 12 feb 2005, 13:50

Een portfolio............Het lijkt me juist bij ontwikkelingsgericht onderwijs horen. Natuurlijk kinderen leren door spel. Dat is het belangrijkst.
Ik heb me georienteerd op een portfolio voor kleuters en had de volgende ideeen: een tekening waarop de ontwikkeling te volgen is, digitale foto's van bouwwerken en spelactiviteiten, werkstukken die de kinderern in hoeken maken, een verfblad met mengkleuren, een plakwerk waarop te zien is hoe de motoriek is, een blad waarop de eerste zelfgeschreven naam staat, er zou eens een werkblad inkunnen maar er zijn toch heel veel mogelijkheden? Juist met OGO lijkt me?
Bij ons op school hebben we het erover gehad. De reden was dat we zochten naar een andere manier van rapporteren. Omdat vanaf groep 3 geen navolging was voor het portfolio zijn we er maar niet mee verder gegaan. Toch vind ik het jammer. Maar je moet inderdaad niet alleen werkbladen toevoegen, dan verliest het helemaal de waarde!

Janneke
kijk voor je projecten, schoolactiviteiten en organisatie van je klas op http://www.jufjanneke.nl
JannekevanKammen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 jan 2005, 15:22
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Miranda Wedekind op 12 feb 2005, 14:18

Wij zijn op dit moment ook startend met portfolio's.
Heb je het artikel in de laatste Praxis bulletin gelezen? Dat gaat over het KinderPOP. Met de auteur van dat artikel gaan wij aan de slag.

Op dit moment bewaren we werkjes van kinderen en maken veel digitale foto's. Bij die foto's gaan we nu proberen om kinderen een verslagje te laten maken.
Omdat wij werken in ateliers en zonder methodes, proberen we bij de foto's en werkjes doelen/ vaardigheden waarin gewerkt is te koppelen (achteraf dus).
Zo willen we overzicht houden over vaardigheden die beheerst worden en evt hiaten.

Ik ben het trouwens hardgrondig eens dat werkbladen niet je van het zijn.
Wij lopen er echter wel tegena an dat veel kinderen (komend van traditionele scholen) gewend zijn om op die manier te werken en die structuur nodig lijken te hebben.
We zoeken heel hard naar mogelijkheden om vanuit betrokkenheid te werken. Soms lukt dat en zijn we erg trots, amar soms lukt dat ook niet. Een hele uitdaging, waarbij in het team soms best wat tranen vloeien.
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

Berichtdoor Doornroosje op 12 feb 2005, 14:39

In ateliers, zonder methodes....wauw, dat klinkt bijzonder!
Is dat alleen in de groepen 1-2 of door de hele school?
Wat moet ik me voorstellen bij ateliers?
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor Miranda Wedekind op 12 feb 2005, 14:45

Door de hele school!
We zijn een nieuwe school die in augustus 2004 gestart is.
We werken vanuit welbevinden en betrokkenheid. Op dit moment hebben we 4 thuisgroepen (vergelijkbaar met de stamgroepen uit het jenaplan). Dara komen de kinderen 'sochtends en 's middags in bij elkaar. Verjaardagen e.d. worden in de thuisgroep gevierd.

Verder hebben we een rekenatelier/ taal-/ beeldende kunst-/ sport en spel-/ buiten-/ muziek-/ w.o-/ spelhoeken(huis, bouwhoek)-/ kookatelier.
Kinderen gaan naar de ruimte waar ze met een opdracht van hun contract of vanuit betrokkenheid aan de slag gaan.
3 kwartier per dag (als een soort overgangsperiode) zijn kdn uit mb en bb verplicht aan hun contract te werken in het taal of rekenatelier.
Alle medewerkers bemanne volgens schema een atelier. We zien dus alle kinderen en hebben veel overleg over de kinderen. De groepsbegeleider( coach) is verantwoordelijk voor het volgen van de ontwikkeling van de kinderen en houdt b.v. de leerlijnen in de gaten.

We werken met een digitaal systeem waarin elk kind in elke ruimte zijn eigen logboek heeft. Hierin schrijven de medewerkers bijzonderheden. Na de voorjaarsvakantie worden deze logboeken voor de ouders van het kind opengesteld en kunnen ze meelezen.

Een hele uitdaging al met al!
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

Berichtdoor tine op 12 feb 2005, 17:10

wauw, dat klinkt goed zeg!!

ik heb vorig jaar een zelfstudie naar EGO in de bovenbouw gedaan, en daar zie je dit soort dingen ook veel terug. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke betrokkenheid. Hiernaast werden welbevinden en competenties genoemd.
En werkvormen als ateliers, kring en forum, contract- en projectwerk, vrije activiteit.
Het lijkt me eerst een heel geregel (en wennen voor jou als leerkracht, ik ben zelf altijd klassikaal onderwezen), maar als je het eenmaal op poten hebt.. geweldig!
Ik heb een video gekeken (Ervaringsgericht onderwijs in de praktijk op een school in Boekelo (bij mij op de pabo te vinden)), en die vond ik erg duidelijk om te zien hoe het nu concreet in zijn werk gaat.

Miranda, kennen jullie dan rapporten o.i.d. of gaat dat ook via die digitale logboeken? En hoe gaat dat met bijvoorbeeld toetsen, of de Cito eindtoets??
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Teirra op 12 feb 2005, 20:21

Hallo,

Vorig jaar ben ik afgestudeerd en heb mijn afstudeerscriptie gehouden over portfolio's in de klas. Misschien kan ik iemand hiermee verblijden? Laat het maar even weten.

Groetjes van Arriƫt
Teirra
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 07 jul 2003, 13:25
Woonplaats: Hazerswoude-Rijndijk
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht basisonderwijs

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 21:05

Bedankt PDT_Love_23
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Miranda Wedekind op 13 feb 2005, 15:38

ik heb vorig jaar een zelfstudie naar EGO in de bovenbouw gedaan, en daar zie je dit soort dingen ook veel terug. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke betrokkenheid. Hiernaast werden welbevinden en competenties genoemd.
We baseren ons op het EGO-onderwijs, maar voeren dat wij anders uit dan het meestal wordt gedaan.

Miranda, kennen jullie dan rapporten o.i.d. of gaat dat ook via die digitale logboeken? En hoe gaat dat met bijvoorbeeld toetsen, of de Cito eindtoets??
We werken niet met rapporten. Daar dient het digitale logboek en het portfolio voor. Minimaal 3 keer per jaar is er een gesprek tussen oudres kind en coach waar deze dingen uitgangspunt van gesprek zijn.
Wat betreft de toetsen: we gebruiken wel toetsen, maar alleen om vorderingen van kinderen te toetsen (als dat voor een kind de geschikte manier is). Kinderen die b.v. faalangstig zijn zullen we niet zo snel op papier toetsen.
We zijn in overleg over methodeonafhankelijke toetsen. Moeten nog keuzes maken.
Wat betreft Cito-eindtoets, ouders kiezen of hun kind hieraan mee doet. We hebben dit jaar 2 kinderen in groep 8. EĆ©n heeft meegedaan de ander niet.
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast