door Doornroosje op 16 nov 2004, 22:01
Miranda: wel doen!!!!!!!
Tenminste , asl je het over de pot met pareltjes hebt.
ik ben erg kritisch naar mezelf, ben een perfectionist, en ben doorgaans geneigs om in mijn stag ete kijken naarde dingen die ik niet goed deed, omdat ik het onbewust vanzelfsprekend vind wanneer de dingengoed gaan (ik heb ommers ervaring, het gaat al jaren goed, ik bereid me steeds uitermate goed voor etc)
Dus als iets niet gaat zoals ik wil, als ik niet handel zoals ik vooraf beoogd had, of het heeft niet het gewenste effect, dan kan ik mezelf daar vreselijk voor op mijn donder geven.
De spreekwoordelijke pot met pareltjes is gewoon voor mezelf een prima manier mijn minder goede resultaten, handelingen te relativeren, immers, er gaat ook heel veel geweldig.
Ikzelf heb thuis een mooi doosje naast de pc staan, en tijdens het evalueren van mijn stagedag en de lessen, schrijf ik ieder 'pareltje'(ieder dingetje dat goed ging, complimenten van collega's en coach, leerlingen die me onverwachts in vertrouwen nemen, handelingsplannen die werken, leerlingen die me op de fiets naroepen en enthousiast zwaaien) op een papiertje en stop ik die in de doos. En het helpt echt de dag te relativeren, wanneer ik die briefjes nalees!
Ook ik ben vermoedelijk nog maar een maand of twee in deze groep, maar volgende week ga ik zo'n zelfde doos in de klas zetten: een doorzichtige vaas, waar ik mooie steentjes in doe (halfedelstenen, of van die steentjes die je koopt bij blokker of zo) en een schriftje erbij waar ik al die fijne dingen in opschrijf, zodat leerlingen die complimenten kunnen lezen.
En ik wil er ook naar toe werken, dat leerlingen dus zelf een pareltje in kunnen brengen, en opmogen schrijven. Zo bevorder ik hopelijk de sfeer in de klas, en worden positieve bevindingen van mij zichtbaar, tastbaar, en te benoemen.
Gewoon proberen!!