door Doornroosje op 29 maart 2005, 11:26
Ja, dat is een heel ander verhaal. Ik heb een paar jaar handvaardigheid gegeven aan de midden-en bovenbouw op mijn werk. Handvaardigheid vond plaats buiten de klas in de grote hal. En toen heb ik wel eens een leerlingen uit mijn les gestuurd. Blijven kloten met scharen, blijven gooien met papier, allemaal vrij onschuldig(er zijn schoolpopulaties waar ze elkaar bedreigen met scharen, en met stoelen gooien, dat weet ik best wel) Tja, en als er dan zo omgegaan wordt met spullen of elkaar, en ik ben het beu,voel mijn handen jeuken en de redelijkheid uit mij varen...dan zeg ik echt dat ze moeten wegwezen uit mijn les. Dat ze vandaag niet meer welkom zijn, en dat ik ze in hun eigen tijd om 12 uur wel uitleg wat ze blijkbaar nog steeds niet snappen, maar dat ik ze nu niet meer wil zien, zo boos ben ik nu.
Dit gebeurde alleen met groep 7-8, misschien in 6 jaar 3 keer voorgekomen. En er is er ook wel eens één geweest die niet wilde gaan. En ja, dan word ik heel boos, verhef mijn stem (en ik heb echt een giga volume, niet al te hoog) richt me op: en schreeuw: JIJ LOOPT NU NAAR DE KLAS, OF IK SLEEP JE NAAR DE KLAS ALS HET MOET.
Werkt alleen als je het meent, en ik meen het.....echt...als het zover komt......Dus zo zie je maar weer, ook ik kan uit mijn dak gaan, en dan schreeuw ik, en zou nog handtastelijk worden ook met dat slepen.....ik ben net een mens dan hahahahahhah
Maar het vreemde is, dat op de één of andere manier de leerkrachten op mijn werk zo met kinderen omgaan,. dat het eigenlijk nooit zo uit de hand loopt. Soms dan bieden we een leerling even een andere plek aan in de kring of klas omdat we denken dat ze dat helpt met hun werkhouding of hun gedrag. Dat zeggen we ook zo, en dat menen we ook echt; dat we ze willen helpen, en dat we ze daarom nu even op een betere plek willen hebben. En echt, leerlingen gaan 99 van de 100 keer gewoon zonder morren op die andere plek. Het is niet bedoeld als straf en ik denk dat kinderen dat echt aanvoelen, dat de poging tot hulp oprecht is.
Soms loopt een leerling weg...we geven dus blijkbaar een stuk ruimte aan het kind, je kan ze niet vastbinden....weglopen vinden we niet goedhoor, maar fysiek gewled en schreeuwen is ook niet super. En groep 7-8 loopt niet onder een auto. We bellen dan wel naar huis, en er gaat iemand zoeken, dat wel natuurlijk.
Nu dan een heel ander verhaal; stage in groep 8, op een ander school dan mijn werk. Meid, daar heb ik nachten wakker van gelegen! Hele andere pedagogische benadering op die school, heel ander soort onderwijs, hele andere omgang met leerlingen, en mogelijk ook een andere schoolpopulatie (mijn werk is openbaar, voorheen jaren Jenaplan, die school was katholiek klassikaal onderwijs)
Nou, in die groep 8 had ik iedere week stevige conflicten. Deze leerlingen waren mijn benadering niet gewend, en konden er aanvankelijk ook echt niets mee. Ik heb daar een conflict gehad met een meisje, ai ai, dat liep zo hoog op, dat ik diep adem haalde, en werkelijk uit het diepst van mijn wezen gromde; ben jij nou helemaal besodemieterd! Jij gaat nu zitten op die stoel en je blijft daar zitten. ZIT!!!! (het was op de gang en 30 snoetjes plakten vast aan het raam. deze leerling was een leerling fysiek onder druk aan het zetten, die jongen had een schaar vast, en omdat ik die kinderen nog niet goed kende en dus het verloop niet kon voorspellen, eiste ik dat zij hem losliet, en ging zitten, om mij te vertellen wat er aan de hand was. Zij deed dat niet, uiteindelijk op mijn bevel wel, maar liep weg, en toen greep ik haar letterlijk in de kraag "Ik wil dat je hier blijft en mij het verhaal vertelt" Woedend was ze, ik had aan haar gezeten.......tja.....en toen gromde ik het eerder beschrevene)
Afijn, kind huilen, ik praten, zij moeizaam vertellen, ik me vreselijk inleven wat er nou achter haar woede zat........etc)
Drrie weken ervan wakker gelegen hoor, een POP geschreven, een zeer strak plan gemaakt om te voorkomen dat ik ooit nog eens zo boos zou worden, positieve aandacht, picto's, bla bla bla
Ik heb me nog nooit zo'n slechte juf gevoeld. Met haar overigens nooit geen probleem gehad, echt nul.....maar trots ben ik er niet op. Ik had veel eerder bij mezelf te rade kunnen gaan hoe ik met haar moest omgaan, ik heb het eerst uit de hand laten lopen en dat was voor beiden onaangenaam.
Ik kan wel meer voorbeelden geven. Maar misschien kan ik je beter vertellen hoe ik ben! Ik ben mezelf voor de klas. Ik ben niet de juf, ik ben Esther. Ik ben echt, eerlijk, oprecht, speel nooit spelletjes met kinderen, en haat manipuleren en dreigen. Ik ben heel duidelijk in wat ik verwacht, en heel duidelijk in het belonen. Straf is voor mij alleen mogelijk als de straf iets te maken heeft met de overtreding.
Met potloden gooien tijdens de tekenles, "Tja, ik pak nu je potlood even weg, je gooit ermee en kan er dus nog niet zo goed mee omgaan, en ik kom over 10 minuten wel even bij je om te horen wat je ideeën zijn over hoe het verder moet. Kan ie dus even niet tekenen, dat is dan straf.
Ik heb een beloningssysteem van spelletjestijd verdienen met de hele klas, de verdiende tijd kan niet weggehaald worden. Verdiend is verdiend. Nooit dreigen met het beloningssysteem!!
Ik lees iedere dag voor, van groep 1 t/m 8. heb altijd wel een leuk spel in gedachten, probeer me veel in te leven, te begrijpen. Heb weinig geheimen voor de kinderen, stel me kwetsbaar op. Adaptief onderwijzen, zo goe dmogelijk differentiéren...ik werk daar hard voor. Kinderen ervaren dat ik me inzet voor hun welbevinden op verschillende gebieden. dat maakt dat ik krediet heb, en fouten mag maken zonder dat het mis gaat tussen mij en een groep.
Ik heb zelf 2 kids van 11 en 12, ben zelf jong genoeg (34) om die dingen te weten en te doen die kinderen ook doen, en oud genoeg om een autoriteit te zijn.
Leiderschap zit gewoon in me, ik ben echt een geboren leider, dat scheelt ook wel.........
Kinderen kijken me wel eens aan en zeggen: Jij bent raar!: Whoehahaha
Ik sta NAAST de kinderen, zie de kinderen in die zin als mijn gelijken...wij zijn allemaal mesnen, alleen ben ik er om een hele groep voor te gaan zodat er geen chaos ontstaat. Ik vertrouw kinderen, Ik geloof dat kinderen heel veel weten, kunnen ,begrijpen, aanvoelen. Kinderen zijn alleen wat jonger in dit leven dan ik, meer niet. En ik heb ervoor gestudeerd om de grote lijnen beter te kiunnen bewaken, meer niet. Ik weet niet alles, en daar ben ik erg eerlijk in naar kinderen. Ik maak fouten, en die geef ik toe. (je zal mij niet horen zeggen: Dat deed ik om te testen of jullie opletten')
Je kan kinderen niet dwingen...........nooit. Misschien ben ik wel een kinderfluisteraar...hahahhah geen kinderlokker he........een beetje zoals de paardenfluisteraar.........ik heb gewoon een antenne voor wat de mens beweegt , en dus ook het kind.
Nou, ik hoop dat je ziet dat er een heleboel factoren zijn; je eigen karakter, je eigen ervaringen, je leeftijd, de schoolpopulatie, wat kinderen gewend zijn aan benadering, je reflecterend vermogen, talent, passie voor het vak, een rotsvast geloof in kinderen.....
Ik ben geen perfecte juf!