[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 0 - Wat doen als een kind echt niet doet wat je zegt?

Groep 0 - Wat doen als een kind echt niet doet wat je zegt?

Alles rondom de organisatie binnen de klas.

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor MissT op 30 maart 2005, 20:44

Ik zit net te lezen in "Overdenken en doen" van Luc Stevens.
Kom overwegingen van hem tegen die hier ook wel passen.

(...) Als het goed gaat met leerlingen denken leraren dat zij daar invloed op hebben (gehad). Als het niet goed gaat denken zij geen invloed te hebben. Dat wil zeggen: zij schrijven falen in school toe aan intelligentie, de huiselijke achtergrond en de werkhouding van leerlingen en stellen daarmee vast dat zij daarmee weinig kunnen. Zij sluiten een eventuele eigen bijdrage aan het falen van leerlingen uit. (...)

(...) De leraar doet er toe, met name door "erbij te zijn" Dit wil zeggen door de leerlingen uit te dagen om "erbij te zijn" (...)

(...) Het maakt nogal wat uit of je als leraar ervan uit gaat dat je leerlingen je volgen of dat je hen in psychologische zin als gelijkwaardig beschouwt, als leerlingen, die samen met jou het onderwijs maken vanuit de veronderstelling dat zij het zijn die het leer- en ontwikkelingswerk doen, de basisuitrusting daarvoor hebben, dit ook willen, dus voor het eindproduct voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn. Verantwoordelijk, maar op een andere manier dan nu, je bent als leraar mèt je leerlingen probleemdrager als het niet lukt. (...)

(...) Deze "hoe moet ik het doen?" vragen houden echter ook voor ontwikkelingvan onderwijs voordelige verandering of vernieuwing consequent tegen. Dat gaat altijd zo als je je op de organisatie of op de oplossing concentreert, in plaats van op de vraag waar het om begonnen was. (...)

(...) Niemand kan jou namelijk vertellen hoe je het precies moet doen. Je moet het namelijk zelf doen. De eerste vraag is dus niet "Hoe", maar "Wat". wat is er aan de hand, waar heb ik mee te maken? Kunnen we daar over praten? (...)

We waren tegelijkertijd aan het typen Mirjam, maar hier staat mijn antwoord wel tussen. ;)
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor juf_miriam op 30 maart 2005, 21:14

(...) Niemand kan jou namelijk vertellen hoe je het precies moet doen. Je moet het namelijk zelf doen. De eerste vraag is dus niet "Hoe", maar "Wat". wat is er aan de hand, waar heb ik mee te maken? Kunnen we daar over praten? (...)

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Doornroosje op 30 maart 2005, 21:32

Luc Stevens is mijn held!
I'm not alone!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor MissT op 30 maart 2005, 21:39

En ik dan D-Rose???????? :? ;)
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Doornroosje op 30 maart 2005, 21:43

Wie Immer!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor MissT op 30 maart 2005, 21:50

* kus *

Smilie ontbreekt! ;)
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor MissT op 30 maart 2005, 22:04

Ben je benieuwd naar de theorie van Stevens over adaptief onderwijs, dan kun je het hier downloaden

Overdenken en Doen: Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs


http://www.lcowijzer.nl/itema.htm?selgrp=2

Echt een aanrader hoor, om de dingen eens anders te benaderen!
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor juf_miriam op 31 maart 2005, 08:58

Grappig hoor...vanmorgen was er een leerling die een ander kind sloeg.
Raar dat je dan ineens gaat 'nadenken' bij hoe je reageert, je bent je er ineens heel bewust van. Dus inderdaad tegen dit kind gezegd;
Ik; 'Ik vind 't niet fijn dat jij ... slaat. Nu heeft ... pijn, wat was er aan de hand'
Lln.; '... duwde mij bijna van de tafel' (ze stonden op tafel naar de vlinders te kijken)
Ik; 'Dat is inderdaad ook niet fijn. Maar wat zou je nou de volgende keer kunnen doen als iemand je duwt?'
Lln; 'Vragen of ze op wil houden'
Ik; 'Dat vind ik een goede oplossing, dus wat doe je de volgende keer'
Lln; 'Zeggen dat ik 't niet fijn vind en of ze wil stoppen'.
Ik; 'Okay, dan spreken we dat af'.

Heb ik 't zo nou goed gedaan?? :) ;)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miekiemousie op 31 maart 2005, 09:03

Ik zit net te lezen in "Overdenken en doen" van Luc Stevens.
Kom overwegingen van hem tegen die hier ook wel passen.

Dit boek is echt geweldig, je kan er veel goede dingen uit halen. Ik pak hem er dan ook vaker bij als ik wat voor school moet beschrijven. Een belangrijke bron, vind ik.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor tine op 31 maart 2005, 10:22

Overdenken en doen heb ik al tijden hier uitgeprint en ingebonden liggen.. maar nog nooit gelezen!

ga ik dus toch maar eens doen..
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Doornroosje op 31 maart 2005, 11:02

Daar ging mij de hele discussie om! Dát wilde ik aanwakkeren; bewustzijn en keuzes maken!
Dat we met z'n allen iedere dag weer bewust die school inkomen, bewust voor de klas staan, en bewust kiezen hoe we op dat moment omgaan met die specifieke sitautie bij die leerling.
Het is geen kwestie van goed of slecht, meer een kwestie van betere opties!
Het is altijd goed, voor mij incluis, om daar weer bij stil te moeten staan zodat we kinderen respectvol benaderen, ongeacht hun gedrag.
Mooi he, hoe een dag discussie en uitwisseling ons vandaag een betere leerkracht maakt!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Vorige

Keer terug naar Klassenmanagement

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten