Oh, wat jammer, ik ben alles kwijt. Ik had net een heel verhaal getypt.
Ja, ik heb er in allerlei vormen mee gewerkt, maar steeds toch net weer even anders dan jullie willen gaan doen.
Ik begin even de punten op te schrijven die ik als raad aan het eind van mijn hele verhaal schreef:
-zorg voor uitdagende opdrachten. De in een half uurtje klaar opdrachten geven niemand voldoening
-laat steeds weer nieuwe technieken en materialen aan bod komen (altijd maar knippen en plakken is niet leuk)
-zorg voor controle op het resultaat
-een beoordeling voor het gemaakte werk, die ergens genoteerd wordt, heeft veel effect op het resultaat (Het hoeft echt geen rapportcijfer te zijn.)
-zorg voor een tentoonstellingsruimte (bv. oude vitrinekast) en fotolijsten aan de muur voor 2D-werkstukken
-werk dat niet af is mag de volgende keer afgemaakt worden
-maak per groep een aftekenlijst (er zullen altijd lln. zijn die maar voor weing onderwerpen enthousiast te krijgen zijn)
-bied heel veel verschillend materiaal aan, zodat er een grote variƫteit aan werkstukken ontstaat
-zorg voor voldoende gereedschap en materialen (scharen, hamers, figuurzagen, maar ook naalden)
-leer omgaan met materialen en gereedschappen, waaronder het gebruik, maar ook het opbergen valt.
(Als er elke week een nieuw brood klei gepakt moet worden, omdat de oude verdroogd is en niet meer werkzaam is, is de lol er gauw af en de schoolkas snel leeg. Je hand slaan op lege plekken is ook frustrerend)
-denk ook aan de jongens! Op een school waar alleen nog maar vrouwen werken loop je het risico onbewust een 'vrouwelijk' stempel op de opdrachten te leggen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.