[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor Jaydee op 03 jan 2012, 11:18

Hallo allemaal,

Ik zit het 4e jaar van de PABO. Ik sta 2 dagen in de week zelfstandig voor een groep 1/2. (Groep 1 - 6 lln / Groep 2 - 16 lln)
Voor mijn kleine onderzoek heb ik als onderwerp selectief mutisme gekozen, omdat ik een leerling in de klas heb die hierop is gediagnostiseerd.
Ik loop met mijn onderzoek een beetje vast en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou de leerling eerst even omschrijven.

• Jongen, groep 2 (groep 1/2)
• 5 jaar
• Is in groep 1 gediagnosticeerd op selectief mutisme
• Spreekt thuis wel, in de klas niet
• Heeft in november voor het eerst gesproken bij zwemles
• Pientere jongen, taakgericht en kan zelfstandig aan zijn taken werken, weinig hulp nodig
• Kinderen accepteren hem in de klas zoals hij is, kinderen weten dat hij op school niet praat, maar thuis wel
• Hij praat thuis wel met vriendjes, bij andere kinderen thuis niet.
• Kan goed met alle kinderen in de klas opschieten/ spelen
• Communiceert in de klas met kinderen door non-verbale communicatie, maakt gebruik van veel gebaren
• Maakt weinig tot geen geluiden
• Blazen doet hij wel (kaarsjes, papiertje droog blazen)

Helaas is er over selectief mutisme niet zo veel bekend. Nu heb ik veel websites bezocht en artikelen gelezen, waarin ik veel te weten ben gekomen over deze angststoornis. (Zoals kenmerken, oorzaken e.d.) Deze informatie is vooral gericht op behandelmethodes (logopedisch) en niet zo zeer over: hoe om te gaan in de klas met deze leerling. Wel stond er laatst een goed artikel in het Jonge Kind waar ik veel tips voor de leerkracht heb uit kunnen halen, maar ik ben meer op zoek naar activiteiten, spelletjes e.d. waarbij ik de leerling uitdaag om vanuit hem te gaan communiceren (non-verbaal). En de andere leerlingen in de klas afrem om voor hem te spreken. Mijn doel is dus niet om hem te laten spreken.

Ik ben heel benieuwd of er hier leerkrachten zijn die ook een leerling in de klas hebben met deze angststoornis en hoor graag hun ervaringen! :D
Avatar gebruiker
Jaydee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 02 nov 2008, 11:03
Groep: 2
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-stagiaire

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor juflindajuf op 03 jan 2012, 14:24

Ik heb geen directe tips voor je, maar wel een boekentip.
Het boek van T, Hayden moet je echt lezen!
Het is een omnibus met twee verhalen over meisjes die zeer ernstig mishandeld zijn.
Bij 1 meisje is er ook sprake van selectief mutisme. Zo indrukwekkend hoe haar 'juf/begeleider' hier mee om gaat.
Hier gaan de verhalen over:

Jadie praat, lacht of huilt nooit. Er komt geen enkel geluid over haar lippen. De achtjarige Jadie zit opgesloten in een nachtmerrie van verdriet, angst en eenzaamheid. Torey Hayden geeft les aan een klasje met ernstige gedragsgestoorde kinderen. Met oneindig veel geduld en inlevingsvermogen probeert zij Jadie te helpen. En op een dag begint het meisje eindelijk te praten.

Sheila wordt op vierjarige leeftijd door haar moeder in de steek gelaten en mishandeld door haar drugsverslaafde vader en zijn vrienden. Op haar veertiende is Sheila een wild en emotioneel zwaar gestoord meisje. Iedereen denkt dat zij voor altijd verloren is. Alleen Torey Hayden, haar juf, gelooft in haar.


Dit is het boek:
Jammer genoeg kun je het alleen nog tweedehands bestellen, maar misschien kun je het ergens op internet nog wel gewoon kopen.

Deze verhalen zijn natuurlijk wel heel ernstig, waarschijnlijk is dit bij het jongetje uit jouw klas lang niet zo erg. Maar je krijg wel een beeld hoe je er eventueel mee op kan gaan en hoe erg het kan zijn..
Mijn site vol lesideeen:
Al mijn leuke links bij elkaar:
juflindajuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 312
Geregistreerd op: 08 sep 2009, 16:11
Groep: 2
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor moimoi op 03 jan 2012, 19:30

Ik ben blij met je doel!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor Sylvia op 03 jan 2012, 19:46

Ik ben blij met je doel!

Nou en of!
Een aantal jaren geleden zond RTL 4, 'dossier nogiets' uit. Eén van de afleveringen ging over kinderen met selectief mutisme. Ik heb een dvd toegestuurd gekregen van iemand. Mocht je geinteresseerd zijn wil ik je hem wel toesturen. Ik had destijds ook een leerlinge die op school niet praatte, soms heel zacht het hoognodige tegen een vriendinnetje. Thuis was praten echter geen probleem. Ik ben toen tussen de middag bij het meisje thuis gaan eten en ik zag daar een heel ander kind.

Het boek van Hayden zal vast heel mooi zijn, maar gelukkig is niet elk kind met selectief mutisme mishandeld dus ik weet niet of je hier tips uit kunt halen. Hier op het forum is al eerder een topic geweest over selectief mutisme, dat is via de zoekfunctie vast nog wel terug te vinden.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor moimoi op 03 jan 2012, 20:45

Al aan een logopediste gedacht? Die hebben veel kennis!!!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor Jaydee op 05 jan 2012, 12:46

Bedankt voor jullie reacties!

Mooie aanrader dat boek. Het kind waar het om draait wordt inderdaad niet mishandeld. Heeft een fijne thuissituatie, niks op aan te merken.

@Sylvia; Die DVD lijkt mij erg interessant! Mijn duo-partner heeft deze leerling vorig jaar ook in de klas gehad. Zij is vorig jaar ook bij deze leerling thuis geweest, met als reden "op ziekenbezoek bij moeder". Deze leerling heeft toen via moeder tegen de leerkracht gepraat. Schijnt ook een heel leuk stemmetje te hebben, en zou goed kunnen praten.
Toch zo jammer dat hij niet praat op school.

@Moimoi; Ja, logopedist heb ik zeker aangedacht. Hij is bij de vorige screaning bij ons op school ook aangeraden om naar de logopedie te gaan, maar ouders willen dit niet. Er wordt op dit moment dus niks aan gedaan, omdat ze denken dat hij in de loop der tijd wel gaat praten.

Zoals ik al zij, het is een heel pientere jongen, zal tijdens de uitleg van werkjes ook goed opletten, zodat hij weinig tot geen vragen hoef te stellen. Presteert ook goed en ben heel benieuwd naar zijn CITO resultaten in januari.

Ik heb voor mijzelf opgeschreven hoe hij contact zoekt met de leerkracht.

Naar de WC  handen tussen zijn benen, heen en weer wiebelen
 ene keer van veraf, andere keer komt hij voor me staan
Vraag bij taak  let bij uitleg van taken heel goed op, heeft daardoor weinig vragen
 ene keer komt hij naar mij, laat boekje zien en wijst naar de vraag
 andere keer maakt hij contact met klasgenootje bij zelfde taak,
die hem dan helpen
Taak af  werkboekje, taak voor mijn neus houden, licht mee wapperen
Beker openmaken  begin van het jaar, bleef hij zelf prutsen bij de watertafel totdat een klasgenootje hem hielp, nu komt hij naar me toe lopen en houdt beker omhoog

Nu wil ik dus onderzoeken, op welke manier ik ervoor kan zorgen dat hij naar mij toe komt om iets te vragen, dmv gebaren of bijv. kaartjes (wordt veel gebruikt bij logopedie), zonder dat andere leerlingen in de klas het voor hem willen doen.
En ik wil dus activiteiten aanbieden (klassikaal en in kleine groepjes) waarbij ik dit dus stimuleer en dat ik uiteindelijk verandering zie in zijn gedrag.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Misschien heeft iemand tips voor activiteiten/ handelingen in de klas?
Avatar gebruiker
Jaydee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 02 nov 2008, 11:03
Groep: 2
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-stagiaire

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor katjuhh op 02 feb 2012, 20:06

hoi,

ik zit niet op het pabo maar ik heb zelf selectief mutisme maar dit hebben ze bij mij pas een jaar geleden ontdekt ik zit nu in het middelbare onderwijs in het 3de jaar maar omdat ik dus nog niet zo lang in behandeling ben voor mijn selectief mutisme is dit best wel moeilijk voor mij. De kinderen in mijn klas en op school snappen het niet goed en hebben er geen begrip voor toch is het fijn om te lezen dat er kinderen zijn waarbij het vroeg ontdekt wordt want hoe sneller je hulp voor selectief mutisme kunt krijgen hoe beter het is. Maar om een kind met selectief mutisme te laten praten moet je echt heel veel geduld hebben dat dit kind wel wijst en met gebaren enzo werkt is een goed teken want niet alle kinderen met selectief mutisme doen dit of durven het niet ze knikken en schudden wel ofzo maar er zijn ook kinderen met selectief mutisme die gewoon wachten tot er iemand naar hem/haar toe komt om te helpen dit heb ik altijd gedaan. maar voor spelletjes enzo kun je het beste inderdaad een spel zoeken met veel plaatjes waarbij je alles aan kunt wijzen
veel succes met dit kind .
katjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 02 feb 2012, 19:55
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Klein onderzoek: Selectief Mutisme

Berichtdoor Sylvia op 03 feb 2012, 16:32

Wat fijn dat je een reactie plaatst. Het is soms moeilijk om je te verplaatsen in de gedachtengang van een ander. Waarom doet of zegt iemand iets, of juist niets. Ervaringen zijn daarom erg welkom, wellicht komen er nog mensen die vragen voor je hebben. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me erover verbaas dat het bij jou zo laat is vastgesteld. Gaat het nu al wat beter met je?
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast