Hallo allemaal,
Ik zit het 4e jaar van de PABO. Ik sta 2 dagen in de week zelfstandig voor een groep 1/2. (Groep 1 - 6 lln / Groep 2 - 16 lln)
Voor mijn kleine onderzoek heb ik als onderwerp selectief mutisme gekozen, omdat ik een leerling in de klas heb die hierop is gediagnostiseerd.
Ik loop met mijn onderzoek een beetje vast en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou de leerling eerst even omschrijven.
• Jongen, groep 2 (groep 1/2)
• 5 jaar
• Is in groep 1 gediagnosticeerd op selectief mutisme
• Spreekt thuis wel, in de klas niet
• Heeft in november voor het eerst gesproken bij zwemles
• Pientere jongen, taakgericht en kan zelfstandig aan zijn taken werken, weinig hulp nodig
• Kinderen accepteren hem in de klas zoals hij is, kinderen weten dat hij op school niet praat, maar thuis wel
• Hij praat thuis wel met vriendjes, bij andere kinderen thuis niet.
• Kan goed met alle kinderen in de klas opschieten/ spelen
• Communiceert in de klas met kinderen door non-verbale communicatie, maakt gebruik van veel gebaren
• Maakt weinig tot geen geluiden
• Blazen doet hij wel (kaarsjes, papiertje droog blazen)
Helaas is er over selectief mutisme niet zo veel bekend. Nu heb ik veel websites bezocht en artikelen gelezen, waarin ik veel te weten ben gekomen over deze angststoornis. (Zoals kenmerken, oorzaken e.d.) Deze informatie is vooral gericht op behandelmethodes (logopedisch) en niet zo zeer over: hoe om te gaan in de klas met deze leerling. Wel stond er laatst een goed artikel in het Jonge Kind waar ik veel tips voor de leerkracht heb uit kunnen halen, maar ik ben meer op zoek naar activiteiten, spelletjes e.d. waarbij ik de leerling uitdaag om vanuit hem te gaan communiceren (non-verbaal). En de andere leerlingen in de klas afrem om voor hem te spreken. Mijn doel is dus niet om hem te laten spreken.
Ik ben heel benieuwd of er hier leerkrachten zijn die ook een leerling in de klas hebben met deze angststoornis en hoor graag hun ervaringen!