door moimoi op 02 maart 2012, 16:58
Ik vind het onderwerp interessant.
Ik vraag me namelijk oprecht af of een verlengde instructie voldoende is om achterstanden in te halen.
Ik denk dat de verlengde instructie heel effectief is voor de "IV kinderen", je potentiƫle III leerlingen.
Maar, de V leerlingen belanden ook in de verlengde instructie.
Ik ben van mening dat deze kinderen niet voldoende opsteken van de verlengde instructie - deze kinderen hebben dermate grote hiaten - dan verlengde instructie niet werkt - of niet voldoende werkt.
Je houdt zo de V in stand.
Ik vind dat bij deze leerlingen gewerkt moet worden aan de hiaten - terug naar daar waar t mis ging. Dit zou kunnen in taaktijd.
Door de basis opnieuw aan te leggen, zullen deze leerlingen veel meer vooruitgang boeken.
Bv klokkijken. Een leerling in groep 7 valt enorm uit op klokkijken.
Deze leerling kan wel steeds verlengde instructie krijgen - maar dat niveau is te hoog. Deze leerling moet eerst weten wat "kwart voor""kwart over""tien voor half"en tien over half" is, voordat de verlengde instructie daadwerkelijk zin heeft.
Dus - om terug te komen op jouw nummer 5 - ik denk dat de IV leerlingen in aanmerking komen voor verlengde instructie, de V leerlingen moeten eerst een nieuwe bodem hebben.
En dan om op nr 1 terug te komen - dan zou je doel kunnen zijn: de IV leerlingen III leerlingen maken.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)