Afstudeeronderzoek verlengde instructie bij rekenen

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CVĀ“s

Moderator: timgearz

Afstudeeronderzoek verlengde instructie bij rekenen

Berichtdoor sjanneque op 02 maart 2012, 11:54

Hallo,

Ik ben vierde jaars PABO student en ben bezig met het schrijven van mijn scriptie. Het onderwerp van mijn scriptie is de verlengde instructie tijdens het rekenen te verbeteren en ik heb hier echt heel erg veel moeite mee.

Is er iemand die tips heeft voor boeken? want ik kan niet eens boeken vinden waar het begrip verlengde instructie staat beschreven en dat is natuurlijk wel belangrijk aangezien ik eerst het begrip helder moet krijgen.

Ik hoop echt dat iemand mij een handje kan helpen want ik kom niet echt veel verder.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes
sjanneque
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 02 maart 2012, 11:48
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Afstudeeronderzoek verlengde instructie bij rekenen

Berichtdoor super_juf op 02 maart 2012, 12:53

Wat wil je precies verbeteren aan de verlengde instructie? Ik begrijp dat je iets wilt verbeteren aan je eigen lesgeven? Omdat je zegt dat jij hier veel moeite mee hebt. Wat vind je lastig; stap voor stap uitleggen, welke stappen zet je eerst, visualiseren enz.

Of heb je moeite om een begin te vinden van het schrijven van de scriptie? Wat is je onderzoeksvraag?
Misschien dat ik je dan verder kan helpen, maar nu is het erg breed.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Afstudeeronderzoek verlengde instructie bij rekenen

Berichtdoor sjanneque op 02 maart 2012, 13:19

Ik heb vooral moeite met het schrijven van mijn scriptie. Ik loop veel vast en weet vaak niet hoe ik verder kom of wat ik eerst moet doen.
De onderzoeksvraag voor mijn scriptie is:

Wat kan een leerkracht tijdens de verlengde instructie doen om de kinderen die op een bepaald gebied uitvallen te helpen met hun rekenprobleem zodat zij hun achterstand in kunnen halen?

Daarnaast heb ik de volgende deelvragen geformuleerd maar weet niet of dit helemaal goede deelvragen bij mijn hoofdvraag zijn..
Deelvragen
1. Welk resultaat is gewenst?
2. Wat doen de leerkrachten en leerlingen van verschillende groepen tijdens de verlengde instructie op dit moment?
3. Hoe ziet de didactiek van het rekenonderwijs eruit?
4. Welke rekenstrategieƫn, denkstrategieƫn en deelstrategieƫn zijn er binnen het rekenen?
5. Wie komen er in aanmerking voor de verlengde instructie?
6. Welke stappen kunnen leerkrachten nemen om tot het probleem van het kind te komen?
7. Wat zegt de theorie over differentiƫren en de verlengde instructie?
8. Hoe ziet de methode Rekenrijk eruit?

Groetjes
sjanneque
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 02 maart 2012, 11:48
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Afstudeeronderzoek verlengde instructie bij rekenen

Berichtdoor moimoi op 02 maart 2012, 16:58

Ik vind het onderwerp interessant.
Ik vraag me namelijk oprecht af of een verlengde instructie voldoende is om achterstanden in te halen.
Ik denk dat de verlengde instructie heel effectief is voor de "IV kinderen", je potentiƫle III leerlingen.
Maar, de V leerlingen belanden ook in de verlengde instructie.
Ik ben van mening dat deze kinderen niet voldoende opsteken van de verlengde instructie - deze kinderen hebben dermate grote hiaten - dan verlengde instructie niet werkt - of niet voldoende werkt.
Je houdt zo de V in stand.
Ik vind dat bij deze leerlingen gewerkt moet worden aan de hiaten - terug naar daar waar t mis ging. Dit zou kunnen in taaktijd.
Door de basis opnieuw aan te leggen, zullen deze leerlingen veel meer vooruitgang boeken.

Bv klokkijken. Een leerling in groep 7 valt enorm uit op klokkijken.
Deze leerling kan wel steeds verlengde instructie krijgen - maar dat niveau is te hoog. Deze leerling moet eerst weten wat "kwart voor""kwart over""tien voor half"en tien over half" is, voordat de verlengde instructie daadwerkelijk zin heeft.

Dus - om terug te komen op jouw nummer 5 - ik denk dat de IV leerlingen in aanmerking komen voor verlengde instructie, de V leerlingen moeten eerst een nieuwe bodem hebben.

En dan om op nr 1 terug te komen - dan zou je doel kunnen zijn: de IV leerlingen III leerlingen maken.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron