[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor Joke op 11 okt 2012, 15:11

Vandaar mijn verwijzing naar die jedermannblog.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor Meester A. op 01 nov 2012, 17:00

DEEL 1: WERKPLAN MINOR

1. Het onderwerp van mijn minor onderzoeksvraag is: Theoretisch onderzoek naar de manieren voor het aanleren van de tafels in de groepen 3 tm 8 op de basisschool. Welke strategieën kun je gebruiken bij het maken van tafelsommen? Praktijkonderzoek naar de gebruikte manier door de juffen van groep 3 tm 8 op de CBS .... te .... en een steekproef waarbij ik uit de groepen 3 tm 8 bekijk welke strategie kinderen gebruiken voor het maken van tafelsommen.

2. Ik kies voor dit onderwerp, omdat: Het onderwerp tafelsommen bij mijn Lio-groep voor het eerst aan de orde komt en het een belangrijke rekenvaardigheid is. Het heeft een praktische relevantie omdat leerkrachten na het lezen van mijn onderzoek weten op welke manieren de tafels aangeboden kunnen worden aan verschillende leerlingen.

a. mijn probleemstelling is… (zie Baarda en De Goede, hoofdstuk 1). Op CBS ... te ... is behoefte aan een onderzoek dat diverse werkwijzen omschrijft op het gebied van het aanleren van de tafels, teneinde zo effectief en efficiënt mogelijk het automatiseren van de tafels aan te leren aan verschillende leerlingen en inzicht te krijgen in de gebruikte strategieën door leerlingen in de groepen 3 tm 8.
Wat is de reden van de vraag van de school? Halen de kinderen slechte resultaten op de tafels? Als dat zo is, dan is dat een belangrijk onderdeel van je probleemstelling. Dat heeft dan ook gevolgen voor de inhoud van je probleemstelling!

b. mijn onderzoeksvragen zijn…(zie Baarda en De Goede, hoofdstuk 1.) Maak het onderscheid: vragen vanuit literatuuronderzoek te beantwoorden & met behulp van mijn eigen onderzoek te beantwoorden

Hoofdvraag: Wat is de effectiefste en efficiëntste manier voor verschillende kinderen om het automatiseren van tafels eigen te maken? Zie de opmerking hierboven.

Deelvragen:
1. Welke niveaus van opereren zijn er bij het aanleren van tafels?
2. Welke factoren zijn van invloed op de slagingskans van een bepaalde manier van tafels aanleren?
3. Waar liggen de knelpunten in het aanleren van de tafels?
4. Hoe kun je als leerkracht de kinderen motiveren om ervoor te zorgen dat zij de tafels goed kunnen automatiseren.
5. Welke manieren van tafels aanleren worden tegenwoordig veel ingezet en wat zijn hun voor- en nadelen?
6. Waarom is het belangrijk om vaardig te zijn in het automatiseren van tafels?

3. Ik denk van mijn activiteiten binnen de minor het volgende te leren: Ik leer hoe kinderen zich ontwikkelen in het beheersen van de tafels. Vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met de tafels tot de volledige beheersing. Met alle tussenliggende stappen. Daarnaast leer ik over de factoren die bepalen of een bepaalde manier bij een leerling wel aanslaat of niet.

4. Mijn te ondernemen activiteiten zijn van belang voor kinderen in het basisonderwijs omdat: De uitkomst van mijn onderzoek ervoor kan zorgen dat leerkrachten weten wat de optimale manier is voor verschillende kinderen om het automatiseren van tafels aan te leren. De kinderen zullen zo makkelijker aan de eisen kunnen voldoen die aan hun gesteld worden.

5. Mijn voorlopige literatuurlijst ziet er dan als volgt uit (opgezet volgens de regels van bronvermelding, zie SDA-gids paragraaf 3.2.2 en Baarda en De Goede hoofdstuk 2):
- Tal-Groep. (1999). Jonge kinderen leren rekenen. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
- Karel Groenewegen. (1983-1999) Basisvaardigheden Tafels van Vermenigvuldiging collectie artikelen Willem Bartjens. Rotterdam. Willem Bartjens
Je moet ook op zoek naar recentere literatuur en de reken-wiskundemethode van je school moet je op dit gebied ook bestuderen.

6. Ik ga de volgende activiteiten ondernemen in de praktijk: Ik zal 3 lessen bijwonen in groep 3/4 (het gaat dan alleen om groep 4) waar de tafels behandeld worden. Ik zou zeker ook groep 5 nu sterk je onderzoek betrekken, omdat daar de tafels nu nog volop aan bod komen! Daarnaast bekijk ik ook in de hogere groepen hoe tafels worden aangeboden. Ik kies uit elke klas enkele kinderen die tafelsommen zullen maken en uitleggen op welke wijze ze de sommen uitrekenen.
Je zult ook gesprekken met de betrokken leraren moeten voeren. Wil je zo ook nog een schriftelijke vragenlijst voorleggen? Je moet dit punt 6 nog steviger aanzetten.

7. Mijn werkzaamheden leveren het volgende concrete product (conform de onderstroom: onderzoek / ontwerpen: lessenserie, materiaal, leskist et cetera) op:
Tafeldoosjes met daarin alledaagse voorwerpen die de tafels verduidelijken zoals:
Tafel van twee: babysokken per twee aan elkaar genaaid
Tafel van drie: vorken van de kringloop met drie puntjes
Tafel van vier: autootjes met 4 wielen
Tafel van vijf: bloemen met vijf blaadjes
Tafel van zes: andere bloemen
Tafel van zeven oorbellen met zeven kralen
Tafel van acht: spinnetjes met 8 poten
Tafel van negen: kaarten uit een kaartspel (schoppen,ruiten,harten en klaver 9)
Tafel van tien: armbanden met tien kralen
Dit lijkt me niet genoeg, je zult ook onderwijs moeten ontwerpen op dit gebied.

8. Mijn ruwe planning is: Theoretisch onderzoek afgerond eind november. Metingen en praktijkonderzoek afgerond eind december. Samenvoegen tot één geheel met conclusie en maken ontwerp afgerond eind januari.

9. Verdere bijzonderheden zijn: Geen

Zo heb ik het ingeleverd als concept. De onderstreepte teksten zijn van mijn scriptie-begeleider.

Punt 1 is dus goedgekeurd
Punt 2 is goedgekeurd, met als tip de onderstreepte zinnen. Ik heb hem echter eerder al verteld dat er niet daadwerkelijk een probleem is, maar ik heb gevraagd op er op school problemen (nee dus) of vragen zijn over een aspect van het rekenen/rekenonderwijs. Toen zij mij mentor dat ze wel benieuwd waren naar de manieren waarop je tafels kan aanbieden. Dat heb ik dan ook in mijn probleemstelling verwerkt. Het minst zeker ben ik over de hoofdvraag. Morgen neem ik het mee naar mijn lio-school om hiernaar te kijken.
Punt 3 is goedgekeurd
Punt 4 is goedgekeurd
Punt 5 moet uitgebreid worden. Ik hoorde dat er veel waardevolle informatie staat in het wereld van het jonge kind en het praxis bulletin. Verder ga ik nog even de tips in dit topic bij langs en kijk ik naar meer artikelen en boeken (iemand nog tips). Ik bekijk ook onze rekenmethode
Punt 6 Tips overnemen.
Punt 7 moet aangepast worden. Ik moet er 5 lessen mee kunnen geven.
Punt 8 is goedgekeurd
Punt 9 is uiteraard goedgekeurd
Meester A.
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 17 maart 2009, 23:46
Functie: Invaller

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor JuffY op 01 nov 2012, 17:35

Eerste vraag die bij mij opkomt: gaat het om het automatiseren of om het memoriseren van de tafels? Ik neem aan dat memoriseren uiteindelijk de bedoeling is? Hier ging ik zelf vorig jaar in het begin de mist mee in ;)

Verder: neem genoeg tijd voor je theoretische onderzoek! Zorg dat je je begrippen goed afbakent, zodat je daar snel en makkelijk op terug kan vallen in je conclusie enzo. Bij je theoretische deel hoort dan ook al een aantal oefeningen bekijken: wat kun je van tevoren al wegstrepen aan onderwerpen? Wat denk je dat wel goed gaat, wat niet?

Wat ik verder niet zie is een start- en eindtoets? En hoef je geen controlegroep te hebben? Niet om je af te vallen hoor, maar op die manier kun je echt je resultaten laten zien en bewijzen dat het resultaat aan jouw inzet te danken is...

Succes!
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor Meester A. op 04 dec 2012, 23:14

2.1 Welke manieren van tafels van vermenigvuldiging aanleren worden tegenwoordig veel ingezet en wat zijn hun voor- en nadelen?

2.2 Welke niveaus van opereren zijn er bij het aanleren van tafels van vermenigvuldiging?

2.3 Welke verschillende leerstijlen zijn er?

2.4 Welke factoren zijn van invloed op de slagingskans van een bepaalde manier van tafels van vermenigvuldiging aanleren?

2.5 Waar liggen de knelpunten in het aanleren van de tafels van vermenigvuldiging?

2.6 Hoe kun je als leerkracht de kinderen motiveren om ervoor te zorgen dat zij de tafels van vermenigvuldiging goed kennen?

2.7 Waarom is het belangrijk om vaardig te zijn in het rekenen met tafels van vermenigvuldiging?


Deze vragen ben ik inmiddels aan het behandelen met literatuur. Weet iemand nog edities van bijv. Wereld van het jonge kind, Volgens Bartjens die ook maar enigszins helpen om mijn vragen te beantwoorden? En zijn die ook ergens online te verkrijgen?
Meester A.
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 17 maart 2009, 23:46
Functie: Invaller

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor Meester A. op 18 dec 2012, 23:20

Mijn scriptie is wat omgebouwd van een scriptie die manieren voor kinderen met verschillende leerstijlen zou leveren naar een beschrijvende scriptie met waar mogelijk aanwijzingen om ook kinderen die bijv. meet taalkundig of visueel zijn ingesteld ook goed te kunnen ondersteunen.

Na de vakantie wil ik een enquête afnemen. Heeft iemand nog ideeën voor vragen? De enquête is voor de leerkrachten van groep 4 tm 8.

In de praktijk ga ik uit elke groep 3 kinderen kiezen om te kijken hoe zij de tafels uitrekenen, evenals andere keersommen.
Meester A.
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 17 maart 2009, 23:46
Functie: Invaller

Re: Scriptie Rekenen: Nu echt aan de slag!

Berichtdoor Joke op 18 dec 2012, 23:39

Geen vragen, maar dit kwam ik vandaag nog tegen. Je hebt er misschien nog wat aan:
http://www.rekenpilots.nl/
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast