Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor Didiee op 26 okt 2012, 10:53

Hoi allemaal,

Voor mijn laatste onderzoek van de opleiding PABO doe ik onderzoek naar kinderen met een licht verstandelijke beperking in het basisonderwijs.
Ik ben nu bezig met het schrijven van een essay en zou daar graag ervaringen van leerkrachten in willen verwerken.

Is er iemand die ervaringen heeft in het onderwijs met kinderen met een licht verstandelijke beperking en wil mij daar over vertellen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Groetjes,

Didi
Didiee
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 okt 2012, 10:32
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor super_juf op 26 okt 2012, 21:16

Dit hangt er vanaf...aan welke IQ score denk je dan? Ik heb leerlingen met een IQ van 61. Dit noemt men officieel MLK. Een iets lagere score is geloof ik licht verstandelijk beperkt. Persoonlijk vind ik dat kinderen met een IQ van 60-70 licht verstandelijk beperkt zijn. Maar goed, ik neem aan dat het 'officieel' moet 8)

Wat wil je weten? Op didactisch gebied of pedagogische gebied. Misschien zijn gerichte vragen gemakkelijker voor anderen. :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor miek op 26 okt 2012, 22:25

ben je op zoek naar leerkrachten op reguliere basisscholen? Ik werk namelijk op het SBO...
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor Joke op 26 okt 2012, 23:06

In het Onderwijsblad (AOb) nr. 14 staat (blz. 24 en 25) een verslag van een moeder van wie de zoon met het syndroom van Down eerst in Amerika en later in Nederland op een reguliere school is geplaatst. Nederland komt daar niet echt goed vanaf.
Het artikel heet InAmerika ging de geldkraan zo open.
Misschien heb je daar nog wat aan?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor Didiee op 27 okt 2012, 16:49

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik doe mijn onderzoek op een reguliere basisschool, maar het kunnen ook ervaringen zijn van leerkrachten op het SBO.

Ik ga uit van de praktijkdefinitie en dat luidt:
- Het IQ ligt tussen de 50-85
- Het kind heeft daarbij een beperkt sociaal aanpassingsvermogen.
- En bijkomende problematiek zoals leerproblemen, een psychiatrische stoornis, medisch organische problemen en/of problemen in het gezin en sociale omstandigheden.


Vragen waarop ik graag antwoord zou willen:

- Volgt deze leerling de lessen samen met de andere kinderen in de klas of past u de lessen aan. Zo ja, hoe dan?
- Welke methodes gebruikt u voor rekenen en taal in de klas en zijn deze hetzelfde voor dit kind?
- Hoe ligt deze leerling in de groep? Hebben ze veel vriendjes? Hoe gaan ze om met andere kinderen?
- Hoe is de werkhouding van dit kind?
- Heeft u een idee wat voor zelfbeeld het kind heeft?
- Heeft u het kind geholpen ooit bij het vormen van een realistisch zelfbeeld? Zo ja, hoe dan?
- Zijn er nog andere dingen die u kwijt wilt?

Bedankt Joke voor het artikel. Ik ga hem lezen!


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het beantwoorden van deze vragen.
Didiee
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 okt 2012, 10:32
Groep: 3
PABO jaar: 4

Re: Onderzoek: licht verstandelijk beperkt in het onderwijs.

Berichtdoor super_juf op 27 okt 2012, 18:06

- Volgt deze leerling de lessen samen met de andere kinderen in de klas of past u de lessen aan. Zo ja, hoe dan?
Ik heb 14 leerlingen met een IQ tussen de 61 en 74. Zij sitten dus bij elkaar in de klas. Praktijkonderwijs is de laagste vorm van regulier onderwijs. Het is gericht op individueel onderwijs. Ik heb 3 niveaugroepen. De leerlingen werken op niveau groep 4, groep 5 en een paar kinderen groep 6.

- Welke methodes gebruikt u voor rekenen en taal in de klas en zijn deze hetzelfde voor dit kind?
Wij maken gebruik van de methode Promotie. Dit is voor Cultuur en Maatschappij en Wereldoriëntatie.
Rekenen: Startrekenen tot 1F
Spelling: taalactief
Begrijpend lezen: goed gelezen en nieuwsbegrip.
Nederlands: Via Vooraf
Verder is er veel extra werk voor verschillende leerlingen. Dus aangepast op de leerbehoefte van de leerling. Stel dat de leerling de tafel van 3 wil leren, krijgt hij werk hierover en extra instructie.

- Hoe ligt deze leerling in de groep? Hebben ze veel vriendjes? Hoe gaan ze om met andere kinderen?
De leerlingen weten dat ze hier op school met een reden zitten. Er is acceptatie. Ze gaan prima met elkaar om. Het zijn echte pubers!

- Hoe is de werkhouding van dit kind?
Een zeer korte spanningsboog hebben de leerlingen met het laagste IQ. Er wordt bewust gewerkt aan huiswerkhouding e.d.
De leerlingen willen graag leren maar velen willen zich overal gemakkelijk vanaf maken. Dit is overigens niets bij de leerlingen die het laagste IQ hebben. Zij willen juist altijd iets extra doen (dit is op hun eigen niveau natuurlijk)
De werkhouding van sommigen heeft naar mijn mening vooral met puberteit te maken.

- Heeft u een idee wat voor zelfbeeld het kind heeft?
Dit is verschillend. Er is een leerling met een IQ van 63 en zij heeft een positief zelfbeeld en ligt goed in de groep. Er is een leerling met IQ van 72 en zij heeft een laag zelfbeeld.

- Heeft u het kind geholpen ooit bij het vormen van een realistisch zelfbeeld? Zo ja, hoe dan?
Op school wordt heel veel aan sociale vaardigheden gewerkt en dit is vooral gericht op de leerling en zijn omgeving. In het eerste jaar wordt ook al 'de toekomstige werkgever' gedacht. Dus ik stel de vraag: " zoals jij je nu gedraagt, is dat ook handig bij je werkgever? "
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast