door super_juf op 27 okt 2012, 18:06
- Volgt deze leerling de lessen samen met de andere kinderen in de klas of past u de lessen aan. Zo ja, hoe dan?
Ik heb 14 leerlingen met een IQ tussen de 61 en 74. Zij sitten dus bij elkaar in de klas. Praktijkonderwijs is de laagste vorm van regulier onderwijs. Het is gericht op individueel onderwijs. Ik heb 3 niveaugroepen. De leerlingen werken op niveau groep 4, groep 5 en een paar kinderen groep 6.
- Welke methodes gebruikt u voor rekenen en taal in de klas en zijn deze hetzelfde voor dit kind?
Wij maken gebruik van de methode Promotie. Dit is voor Cultuur en Maatschappij en Wereldoriëntatie.
Rekenen: Startrekenen tot 1F
Spelling: taalactief
Begrijpend lezen: goed gelezen en nieuwsbegrip.
Nederlands: Via Vooraf
Verder is er veel extra werk voor verschillende leerlingen. Dus aangepast op de leerbehoefte van de leerling. Stel dat de leerling de tafel van 3 wil leren, krijgt hij werk hierover en extra instructie.
- Hoe ligt deze leerling in de groep? Hebben ze veel vriendjes? Hoe gaan ze om met andere kinderen?
De leerlingen weten dat ze hier op school met een reden zitten. Er is acceptatie. Ze gaan prima met elkaar om. Het zijn echte pubers!
- Hoe is de werkhouding van dit kind?
Een zeer korte spanningsboog hebben de leerlingen met het laagste IQ. Er wordt bewust gewerkt aan huiswerkhouding e.d.
De leerlingen willen graag leren maar velen willen zich overal gemakkelijk vanaf maken. Dit is overigens niets bij de leerlingen die het laagste IQ hebben. Zij willen juist altijd iets extra doen (dit is op hun eigen niveau natuurlijk)
De werkhouding van sommigen heeft naar mijn mening vooral met puberteit te maken.
- Heeft u een idee wat voor zelfbeeld het kind heeft?
Dit is verschillend. Er is een leerling met een IQ van 63 en zij heeft een positief zelfbeeld en ligt goed in de groep. Er is een leerling met IQ van 72 en zij heeft een laag zelfbeeld.
- Heeft u het kind geholpen ooit bij het vormen van een realistisch zelfbeeld? Zo ja, hoe dan?
Op school wordt heel veel aan sociale vaardigheden gewerkt en dit is vooral gericht op de leerling en zijn omgeving. In het eerste jaar wordt ook al 'de toekomstige werkgever' gedacht. Dus ik stel de vraag: " zoals jij je nu gedraagt, is dat ook handig bij je werkgever? "
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....