afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor juut82 op 27 okt 2012, 18:04

Hoi,

Dit is mijn eerste bericht, dus ik hoop dat alles goed gaat :?
Ik wil graag jullie hulp inroepen bij mijn afstudeeronderzoek.

Als onderwerp voor mijn onderzoek heb ik het verbeteren van het woordenschatonderwijs bij een kleine groep (anderstalige) leerlingen.
Wij werken met de methode Schatkist en het bijbehorende softwareprogramma maar toch blijven elk jaar een aantal leerlingen achter in hun woordenschat.
Ik moet een product ontwerpen waarbij de leerkracht in een kleine kring de woordenschat van leerlingen extra kan stimuleren. Belangrijk hierbij is dat er een rode draad zit in de woorden die worden aangeboden en dat het te plaatsen is in een bepaalde context, daarnaast moet het ook op een of andere manier te controleren zijn of de woorden zijn geconsolideerd.
Ik zit zelf te denken aan een soort woordenschatkist waarin verschillende oefeningen zitten die je kan uitvoeren rondom de woorden die je wil aanbieden. Maar ik krijg voor mezelf nog niet helemaal helder hoe ik dit er het best uit kan laten zien en welke oefeningen/spellen/acties hierbij het best zouden passen.
Misschien is er onder jullie iemand die op dit gebied ervaring heeft en mij kan helpen met tips of inspirerende voorbeelden?

Iedereen alvast bedankt voor het eventuele meedenken...
Groetjes Judith
juut82
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 27 okt 2012, 17:43
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor juut82 op 27 okt 2012, 18:11

Ik ben trouwens vergeten te vermelden in mijn vorige bericht dat het gaat om een afstudeeronderzoek bij de kleuters (groep 0-1-2)!
juut82
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 27 okt 2012, 17:43
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor Luni op 27 okt 2012, 20:21

Bekijk het boek van Verhallen en van den Nulft met consolideeroefeningen. Je zou dan een flapjesboekje kunnen maken met alleen oefeningen die te gebruiken zijn voor kleuters, eventueel aangevuld met materiaal dat ervoor nodig is.

Verder zou je de BAK lijst kunnen gebruiken, basiswoordenlijst Amsterdamse kleuters.

http://leestrainer.nl/Woordenschat/basi ... nlijst.pdf

Je zou setjes met woorden bij elkaar kunnen zoeken bv van groep 1 die dan aangeboden kunnen worden.
Luni
PABOforum Peuter
 
Berichten: 237
Geregistreerd op: 23 dec 2008, 20:52
Groep: 4
Schooltype: cluster 2

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor Joke op 30 okt 2012, 12:36

Ik lees bij jou een woord: woordenschatkist.
Jaren geleden had ik een woorden-schatkist. Een doos met allerlei op karton geplakte plaatjes.
Ik gebruikte hem in groep 3 en liet die plaatjes altijd op de nieuw te leren letter sorteren waarbij het kennen van de woorden dus wel degelijk belangrijk was.
Ze moesten het woord hardop zeggen en luisteren of de letter erin zat (bv. op beginletter).
Misschien iets voor jou? Maar dan niet op letter sorteren maar op thema bv.?
Wijs er ook op dat vanaf het begin het lidwoord erbij gezegd wordt. Niet 'Hé, dat is een fiets', maar 'dat is DE fiets van .....' of iets dergelijks. Ze kunnen niet vaak genoeg de juiste lidwoorden erbij horen. Later zal het anders een hééél groot probleem kunnen worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor jojojo op 30 okt 2012, 18:59

Wij zijn sinds een jaar of twee ook hard aan het werk met ons woordenschatonderwijs. Wij hebben alleen niet te maken met anderstalige kinderen, maar wel met taalzwakkere kinderen.
Per thema kiezen wij een prentenboek uit en uit dat boek halen we de woorden die we aan gaan leren. Daarbij komen nog woorden die bij het thema passen. Je moet wel kritisch zijn welke woorden je kiest.

Van alle woorden maken wij woordkaarten: per woord een kaart met een plaatje erboven. Het liefst een foto en niet een getekende afbeelding. Sommige woorden zijn vrij moeilijk om een afbeelding bij te bedenken/zoeken/maken, maar je wordt er steeds handiger in!

Wij doen vervolgens diverse activiteiten met deze woordkaarten; ik zal ze in het kort even beschrijven;
- na de 1e keer voorlezen van het boek, herhalen we het en bespreken we (een gedeelte van) de woordkaarten. Dit doen we op het moment dat het woord in het boek voorkomt.
- de leerkracht wijst een plaatje, benoemd het woord en de kinderen herhalen dit
- leg alle kaartjes op tafel en bedenk raadseltjes bij de woorden: je kunt er mee .... en het heeft de kleur .... De kinderen benoemen het woord (vaak laten herhalen) en hangen het weer op de woordkaartenmuur
- de kinderen bedenken raadseltjes voor elkaar
- lees het boek voor en als ze een woord van de woordkaartenmuur horen gaan ze staan
- maak een zin met het woord...

Dit zijn activiteiten die je ook in de kleine kring, met een taalzwakker groepje leerlingen, kunt uitvoeren.
Hopelijk heb je er wat aan!?
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor juut82 op 06 nov 2012, 12:04

Bedankt voor het meedenken!
Nuttige tips die ik zeker mee kan nemen...
juut82
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 27 okt 2012, 17:43
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: afstudeeronderzoek woordenschatonderwij

Berichtdoor juf Agnes op 06 nov 2012, 19:56

Kijk ook eens op de site van hbo kennisbank!!!! Daar staan allerlei onderzoeken en afstudeerscripties. Bij het kopje 'onderwijs' je zoekfunctie invullen en er komt van alles uitrollen.... Heeeeeeeeel handig :D
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron